Monday, October 23, 2023

MAK ANJANG KHALIJAH GURU MENGAJI YANG HEBAT

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.
Bersama Mak Anjang dan anak anaknya
Mak Anjang Khalijah Abu Bakar, adalah guru mengaji legenda yang banyak jasanya kepada anak-anak Kampung Dato' Seri Kamaruddin (DSK) pada tahun 70-an dan 80-an.

Petang Ahad 22 Oktober 2023, saya mengunjungi mak anjang Khalijah di DSK, kampung asal tempat saya membesar dahulu. 

Mak anjang diberitakan jatuh selepas keluar bilik air dan mendapat rawatan lanjut di hospital Seri Manjung dua minggu lalu. Mak anjang tinggal bersama anak sulungnya, Arif. Anak bongsunya Wani, tinggal tidak jauh dari situ. Suami mak anjang sudah meninggal dunia hampir 10 tahun lalu. 

Selepas menerima rawatan di hospital Seri Manjung, keadaannya stabil dan mak anjang kembali ke rumah. 

Saya masih ingat, ketika berusia 7 tahun, mak anjanglah yang mengajar mukadam (kami panggil jehama) sehingga khatam Al-Quran dengan mengenali tajwidnya. Yong Nor Azaliah Ali Hassan , Yong Zabidah Yahaya ,  arwah Sani, Khairul Anuar Ali Hassan dan Noor Aishah Ali Hassan juga pernah menerima didikan mak anjang. 

Mak anjang tegas ketika mengajar kami. Saa takut denganna dahulu. Dia masih ingat betapa saya mudah menangis apabila ditegur sebab tak pandai mengaji ketika itu... 😁😁😁😁

Namun saya cepat belajar dan berjaya khatam Quran sebelum darjah 6. Dahulu,  rumah Tok Anjang Bakar dijadikan pusat mengaji, kemudian berpindah ke surau (tapak Sekolah Agama Rakyat) yang terletak bersebelahan Masjid Sultan Alang Iskandar. 

Hasil didikan Mak Anjang, saya mengenali huruf-huruf tajwid dan bacaannya; idgham, ikhfak, huruf mat, dan seumpamanya. Mak anjang membunyikan bacaan dengan betul dan kami akan mengikuti bacaannya. Di mana perlu didengungkan atau dipanjangkan bacaan, mak anjanglah pakar rujuk kami ketika itu. 

Ramai kawan sekampung belajar mengaji bergurukan mak anjang. Ada yang berjalan kaki dan berbasikal. Balik dari surau, saya melalui kebun ubi kayu untuk pulang ke rumah yang jaraknya tak sampai 400 meter. 

Masa berlalu,  kini usianya 73 tahun, mak anjang masih menabur bakti mengajar Al-Quran kepada anak-anak di DSK. Jika dihitung tempohnya, mungkin murid mak anjang sudah mencapai ribuan orang.

Terima kasih mak anjang, mengajar kami huruf Al-Quran dan tajwid.

3 comments:

  1. Masa kecik,ko memang kuat menangeh. Kalo yong tinggeikan kamu pun ko nangeh juga....tapi tetap ikut yong kat belakang...ke rumah kak eda je pun...

    ReplyDelete
  2. Memang banyak budi dan jasa mak anjang pada kita, tak terhitung banyaknya kebaikan dia...masa yong datang ziarah hari tu dia kata bukan sedara belah ayah je,belah atuk wak pun sedara juga...lagi rapat katanya

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...