Wednesday, September 14, 2011

Syarat Lulus Bahasa Inggeris SPM Bukan Penyelesaian

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Keputusan Kementerian Pelajaran mewajibkan syarat lulus Bahasa Inggeris dalam peperiksaan SPM akan datang wajar diperhalusi. Menterinya, Tan Seri Datuk Seri Muhyiddin Mohd Yassin, yang juga Timbalan Perdana Menteri, mengulas ketika ditanya tentang jumlah guru Bahasa Inggeris. Beliau disebut sebagai berkata, KPM akan memastikan dahulu jumlah guru Bahasa Inggeris sudah mencukupi sebelum pelaksanaannya dikuatkuasakan.

                    Hakikatnya, beberapa perkara perlu difikirkan oleh pihak kementerian sebelum syarat baru SPM tersebut dilaksanakan. Bukanlah satu kejutan bahawa pelajar lepasan PMR tetap meneruskan pelajaran di tingkatan 4 kerana format PMR tidak sama dengan SRP yang dilaksanakan sebelum 90-an. Menurut syarat SRP, pelajar tingkatan 3 mesti lulus subjek Bahasa Melayu, Matematik dan Bahasa Inggeris sebelum meneruskan pelajaran di tingkatan 4. Natijahnya, pelajar tingkatan 4 merupakan pelajar yang berkualiti dan mampu bersaing dalam SPM semasa di tingkatan 5.

                    Hari ini, PMR yang diperkenalkan bagi menggantikan SRP mempunyai format yang sangat longgar. Pelajar masih boleh meneruskan pelajaran di tingkatan 4, walaupun gagal mata pelajaran berkenaan. Malah, ia diburukkan dengan tiadanya sekatan kepada pelajar untuk ke tingkatan 4, kerana KPM ingin mengelakkan keciciran pelajaran.

                  Hal ini menambahkan masalah disiplin dan akademik di sekolah, khususnya di peringkat menengah atas. Kumpulan pelajar yang lemah dan tidak mampu bersaing mempunyai mentaliti negatif terhadap guru, kelas dan menimbulkan masalah disiplin. Kegagalan guru memanipulasikan teknik yang menarik dalam Pengajaran dan pembelajaran (P&P) menambahkan lagi situasi ini, sehingga akhirnya menyebabkan  tiada kawalan kelas yang mampu 'memikat' pelajar berkenaan untuk fokus kepada   tajuk yang diajar oleh guru. 

                         Penubuhan kolej vokasional dengan menukarkan status sekolah teknik sedia ada, diharapkan dapat menampung jumlah pelajar yang gagal bersaing di peringkat lepasan PMR. Sehubungan itu, KPM harus memastikan tujuan penubuhan kolej vokasional tersebut mengutamakan pelajar lulusan PMR berkenaan .

Seorang dokor, jika gagal dalam memahami deskripsi ubat, mungkin hanya menjejaskan seorang pesakit, tetapi jika guru gagal melaksanakan tugasnya dalam mendidik, ia menjejaskan satu generasi. Oleh hal yang demikian, kementerian harus bijak menangani setiap isu dalam pendidikan, supaya usaha merekayasa generasi masa hadapan yang menjamin kemajuan negara dapat dilaksanakan. 
                         

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...