Thursday, September 21, 2017

CORAT CORET KEMBARA HAJI (SIRI 2)

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.


#1 - Polis Mekah Tidak Mesra

Sesiapa yang pergi musim haji 2017, pasti bersetuju bahawa polis Mekah tidak mesra, jauh lebih biadab daripada apa yang sepatutnya mereka lakukan terhadap jemaah haji. Selain mengawal jumlah jemaah yang memasuki Masjidilharam, mereka hanya berbual dan bermain telefon bimbit. Tiada waktu rasmi menutup laluan jalan. Ia dilakukan ikut suka dan tidak sistematik. Jemaah haji yang tua atau uzur, tidak mendapat pengecualian jika jalan ditutup. Akibatnya, laluan ke Masjidilharam yang berjarak 700 meter boleh menjadi 1 km. Mungkin ini juga sebahagian daripada ujian yang harus dilalui oleh para jemaah.  

#2 -  Kemuncak Ibadah Haji Mencabar Kesabaran

Pada 8 Zulhijjah, kami mula bergerak meninggalkan Mekah menuju ke Arafah untuk ibadah wukuf. Wukuf adalah berada di bumi Arafah pada tempoh yang ditetapkan. Bermula dengan wukuf di Arafah, mabit di Mudzdalifah dan di Mina, semuanya memerlukan kekuatan fizikal, mental dan nilai kesabaran yang tinggi. Di Arafah, cabaran berada di khemah besar, dalam cuaca panas  yang sesak, memerlukan kami bersabar dan tabah melaluinya. Cuaca panas mencapai suhu 43 celcius, sedikit sebanyak menimbulkan rasa tidak selesa terutama kepada jemaah yang berusia. 

Benarlah ibadah haji, ganjarannya syurga, dan dijanjikan penghapusan dosa. Namun begitu, jemaah perlu mempunyai kesabaran yang tinggi. Zikir dan tahmid menjadi mainan bibir, sepanjang mengerjakan ibadah  di sini. 
Dalam ihram di Arafah

        Proses meninggalkan bumi Arafah untuk ke Mudzdalifah, juga mencabar kesabaran. Maktab 86 mempunyai lebih 3000 orang jemaah dan bas yang terhad jumlahnya bergilir-gilir mengambil penumpang. Di sini, ia menguji kami. Saya terpisah dengan isteri dan bertemu semula di Muzdalifah, selepas subuh. Ketika itu dia keletihan, tapi akhirnya dapat juga kami menaiki bas sebaik matahari menampakkan wajahnya.  

Di Mudzdalifah, cabaran menunggu bas untuk membawa jemaah juga tidak kurang 'hebat'nya. Ia sebenarnya diluar bidang TH, kerana urusan di Arafah, Mudzdalifah dan Mina adalah di bawah pengurusan muassasah Arab Saudi. Namun, sekalung pujian perlu diberikan kepada para petugas TH yang sabar dengan para jemaah. Batu batu kecil sudah disediakan untuk jemaah melontar, memudahkan kami semasa di Mina nanti.
Bersiap untuk solat jemaah

        Khemah di Mina memang banyak, dan lorongnya berselirat. Di maktab 86, ramai jemaah yang saya temui sesat untuk mencari khemah mereka. Mujurlah saya ambil gambar pelan kedudukan khemah, ia memudahkan saya mencari khemah selepas keluar ke tandas dan seumpamanya. Jarak dari khemah ke tempat melontar di 3 jamrah lebih kurang 7 km (pergi balik). Namun begitu apabila bergerak secara ramai, kepenatan kurang dirasakan. Saya bersyukur kerana mampu lagi berjalan, kerana bagi jemaah yang tua dan uzur, jarak tersebut amat mencabar kemampuan fizikal mereka.
Lakaran peta kedudukan khemah jemaah Malaysia di Mina

#3 - Gelandangan

Terlalu ramai gelandangan di kota Mekah. Begitu juga dengan pengemis wanita dan kanak-kanak. Musim haji, ramai dermawan hadir untuk mencari pahala memberi sedekah. Kekadang saya rasakan bagai ada sindiket menyediakan pengemis kulit hitam, kebanyakkannya wanita dengan pakej anak kecil di ribaan.
         
Ada juga gelandangan yang datang sehelai sepinggang, mencari keredhaan Allah, hanya berlantaikan dataran Masjidilharam, beratapkan langit untuk bermalam. Kekadang rasa tidak adilnya kita (atau saya..) apabila sering mengomel dan merungut dengan kemudahan yang disediakan oleh TH. Jika dibandingkan dengan gelandangan yang tidur di dataran, jemaah Malaysia mempunyai kemudahan yang amat selesa.
Bertapa nyenyaknya mereka tidur di dataran


Gelandangan ini membawa anak-anak kecil mereka, 
tidur di kaki lima


#4 Mi Cawan Indomie

Jenama mi cawan dari tanΓ h seberang ini popular sepanjang musim haji, terutama di Mina.

Jemaah pelbagai peringkat umur berjalan ke hulu ke hilir sambil membawa mi cawan mencari air panas, adalah senario biasa yang dapat lihat, terutama lelaki
😁😁😁😁😁😁😁


#5 Jemaah Muda India

Sebenarnya seronok berjumpa dan berbual dengan jemaah negara lain. Pernah saya berbual dengan jemaah muda dari India. Katanya, masyarakat Muslim di India digalakkan untuk menunaikan haji pada usia muda.

Apabila mula bekerja, dia terus menabung untuk ke Mekah. Soal kahwin dan beli rumah diketepikan buat sementara. Selepas dapat menunaikan ibadah haji, baru keperluan lain seperti kereta, rumah dsb akan dipenuhi.

Indiai tiada badan khas seperti TH, semua diuruskan melalui Travel Agency, dan bayaran berbeza beza, itu sebab kita akan dapat temui jemaah wanita India dengan kain tudung berwarna sama, bergerak dalam kumpulan yang sama ketika tawaf atau saei.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...