Thursday, October 25, 2018

TANGISAN KEINSAFAN

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Sudah menjadi rutin kami sebagai pentadbir, memanggil ibu bapa atau waris pelajar yang melanggar peraturan sekolah. Ia juga menjadi satu peluang perbincangan antara waris dengan pihak sekolah. Kebiasaannya, pelajar yang terlibat akan berasa cuak, takut dan bimbang dengan kedatangan ibu bapa mereka ke sekolah.

Seorang pelajar yang kerap ponteng sekolah dan sudah menerima dua amaran, dipanggil warisnya datang bertemu saya. Dari jauh, kelibat pasangan suami isteri itu berwajah sugul, mungkin juga malu dengan tindakan anaknya yang menyebabkannya terpaksa hadir berjumpa saya. Jumlah tidak hadir sudah mencecah hampir 40 hari sejak Januari hingga Oktober. Jika dibiarkan, pasti pelajar itu akan dibuang sekolah satu hari nanti.

Saya berbual dengan ibu bapanya, sementara menanti anaknya datang ke pejabat. Kedua-duanya tidak menunjukkan rasa tidak puas hati kepada saya. Ini satu petanda bahawa mereka sedar kesalahan anak mereka, fikir saya.

Apabila anaknya masuk, saya bercakap dan memberi nasihat di hadapan ibu bapanya. Selesai saya 'berkhutbah' saya memintanya membaca ikrar di hadapan ibu bapanya, untuk tidak lagi mengulangi kesalahannya. Selepas itu, saya menyuruhnya bersalam, dan meminta maaf kepada kedua-duanya.

Pada waktu inilah, saya melihat air matanya jatuh. Dia menangis memohon maaf kepada ibu bapanya. Sungguh saya tak menjangkakan pelajar itu akan menumpahkan air matanya, kerana sebelum itu, dia kelihatan begitu ego dengan kesalahannya. 




No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...