Friday, September 6, 2019

BUDAK LAUT PULAU PANGKOR

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Pulau Pangkor Perak sinonim dengan tempat pelancongan menarik bagi pelancong dalam dan luar negara. Dahulu, pulau ini adalah perkampungan nelayan pelbagai kaum dengan orang Melayu menjadi penduduk asal dengan loghat utara.

Kalau pelancong tempatan dan luar negara ke Pangkor, ia akan memulakan perjalanan feri di pekan Lumut. 

Feri kayu syarikat Min Lian Ferry Service menabur bakti membawa penduduk Pangkor dan pelancong dari Lumut ke pulau tersebut. Perjalanan antara 45 minit hingga sejam bergantung kepada keadaan laut. Feri akan singgah di perkampungan nelayan di Sungai Pinang Besar, sebelum tiba di jeti Pangkor. 

Di kedua dua hentian ini, ramai budak laut pulau Pangkor menunggu ketibaan  pelancong yang mencampakkan wang syiling 20 sen, 50 sen ke dalam air.  Mereka akan menyelam selepas satu hingga 5 saat selepas syiling dicampakkan ke dalam air, dan kembali timbul di permukaan air dengan syiling tersebut sudah berada di tangan mereka.

Kecekapan budak laut pulau Pangkor memang tidak dinafikan. Mereka mampu mendapat pendapatan sampingan dengan memperagakan kemahiran menyelam yang hebat. Rata rata mereka adalah anak nelayan tempatan yang sudah lali, dan biasa dengan laut. 

Hari ini, semua yang saya ceritakan sudah tidak lagi kelihatan di pulau peranginan ini. Budak laut pulau Pangkor hanyalah sebahagian daripada cebisan kenangan tahun 80-an.






No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...