Sunday, November 17, 2019

DUA TAHUN PENJARA MENUNGGU PEROKOK YANG MEROKOK DI PREMIS AWAM

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Kita mengetahui perbuatan merokok di premis makan atau restoran sudah dilaksanakan pada Januari lalu. Malah, sudah banyak papan tanda larangan merokok di letakkan di kedai makan dan di tempat awam.

Bermula pada 1 Januari 2020 nanti, tindakan undang-undang terhadap perokok yang ingkar terhadap larangan merokok di semua premis makanan akan dikuat kuasakan.

Berdasarkan peraturan baharu, perokok    yang ingkar larangan tersebut dan didapati bersalah,akan didenda sehingga RM10,000 atau penjara sehingga dua tahun.

Perbuatan merokok wajib dilakukan di luar jarak tiga meter atau kira-kira 10 kaki dari setiap premis, termasuk di pejabat kerajaan dan sekolah.

Setakat ini, Kementerian Kesihatan telah mengeluarkan notis amaran kepada 31,422 premis makanan daripada 146,607 premis yang telah diperiksa (sumber: KKM)

Dari jumlah tersebut, 27,759 buah premis telah diberikan amaran kerana gagal meletakkan tanda larangan merokok serta 3,889 notis dikeluarkan bagi orang yang didapati merokok di kawasan kedai makan.

Adakah usaha peraturan baharu ini mampu mengekang tabiat merokok di tempat awam? Hakikatnya, ia memerlukan pengawasan pihak berkuasa, sikap prihatin dan kesedaran masyarakat terhadap peraturan baharu ini. 

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...