Thursday, February 4, 2021

SUBHANALLAH, BERUNTUNGNYA TUNAIKAN HAJI SEBELUM PANDEMIK C19 MELANDA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Baru-baru ini, Tabung Haji, iaitu sebuah agensi kerajaan yang menguruskan deposit rakyat Malaysia menunaikan ibadah haji, memaklumkan bahawa syarat kelayakan menunaikan ibadah haji pasca pandemik Covid-19 diperketatkan.

Saya masih ingat lagi, bagaimana saya dan isteri mendaftarkan diri untuk pergi haji. Dalam satu perbualan bersama ustaz Ahmad Junaidi Mohd Said, guru agama yang dilantik oleh TH, beliau menyatakan tempoh menunggu pada masa akan datang akan mencecah kepada 30 - 40 tahun selepas mendatar haji. 

Setelah mendengar taklimat daripada ustaz Ahmad Junaidi, kami lantas ke TH dan mendaftar bagi menyahut seruan rukun Islam tersebut. Pihak TH menyatakan giliran kami menunaikan ibadah haji pada musim haji tahun 2019.  Saya mula membuat rayuan kepada TH pada 2013 dan ia berterusan sehingga 2016. Kursus haji juga kami hadiri di masjid Annasriyah, Sitiawan dan Masjid Sultan Alang Iskandar, kampung DSK. 


Namun rezeki saya rayuan untuk ke sana dimakbulkan Allah pada 2017, sebagai calon simpanan. Pada musim haji tahun tersebut, Malaysia mendapat jumlah kuota tambahan daripada kerajaan Arab Saudi pada saat akhir.

Saya terima panggilan daripada pegawai TH ketika pulang ke kampung. Katanya jika saya menolak, surat tawaran tidak dikeluarkan. Maknanya memang TH nak kepastian dahulu sebelum beri surat tawaran kepada calon rayuan bakal haji. Saya dan isteri tidak berfiki panjang dan kami bertekad untuk menunaikannya. Ketika itu saya baharu melapor diri bertugas di SMK Sungai Bayor, Selama. Pastinya ia sedikit sukar kerana saya hanya dapat pulang ke rumah pada hujung minggu. 

Kurang 3 minggu selepas pengesahan menerima tawaran rayuan, pada 2/8/2017, saya dan isteri menyertai jemaah terakhir singgah di  Kelana Jaya sebagai pusat transit jemaah haji. (Pada 2018 Hotel Movenpick TH KLIA sudah beroperasi dan mengambil alih peranan TH Kelana Jaya).

Kami dapat berada 28 hari di Masjidil Haram bersama kumpulan jemaah maktab 86, di hotel Fajr Bade'4. Saya dapat beberapa kali menunaikan ibadah umrah, selain menikmati solat fardhu, solat Jumaat berjemaah di MasjidilHaram serta khatam membaca Al-Quran sepanjang berada di sana. 
 
Mengenangkan apa yang berlaku pada 2020, sudah pasti tiada kalimah lain yang sesuai untuk menyatakan betapa beruntungnya peluang menunaikan haji yang Allah kurniakan pada tahun 2017.
Alhamdulillah syukur..
Alhamdulillah syukur..
Alhamdulillah syukur..

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...