Friday, June 12, 2020

SEKOLAH BAKAL DIBUKA SEMULA PADA 24 JUN INI


Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan bermula 18 Mac lalu, sekolah dan institusi pendidikan seluruh negara diarahkan tutup, bagi memastikan penularan wabak Covid-19 dapat dikawal.

Selepas lebih 3 bulan ditutup. arahan pembukaan semula sekolah diumumkan oleh menteri pendidikan selaras dengan penurunan kes wabak tersebut di seluruh negara.

Namun begitu, pembukaan semula sekolah tertakluk kepada peraturan normal baharu yang diperkenalkan oleh KPM. Setakat ini, hanya pelajar tingkatan 5 dan 6 Atas, yang diberikan kebenaran hadir ke sekolah untuk meneruskan sesi pembelajaran mulai 24 Jun nanti. Ini kerana mereka bakal menduduki SPM dan STPM.

KPM menetapkan ibu bapa hanya menhantar anak anak yang sihat sahaja ke sekolah. Jika ada gejala tidak sihat, suhu badan melebihi 37C.  batuk, selsema dan sakit tekak, ibu bapa disarankan membawa anak anak ke hospital atau klinik berdekatan untuk pemeriksaan lanjut.

Pergerakan murid ke kelas, jarak meja antara pelajar juga disusun agar memenuhi SOP penjarakan sosial. Malah,  PIBG disarankan bekerjasama dengan pihak sekolah bagi menyediakan persiapan sebelum pembukaan semula.

Dengan pembukaan semula sekolah, diharapkan ia akan beransur ansur mengembalikan peluang pelajar lain untuk belajar semula.

 

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...