Monday, November 30, 2020

KEM TENTERA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Sudah lebih seminggu sejak saya mula bertugas di sekolah baharu di SMK Pangkalan TLDM Lumut, pastilah ia berbeza dengan suasana di tempat lain. Lain padang, lain belalang, begitulah juga resam di kem TLDM. Ada tiga buah sekolah dalam kem TLDM ini dua sekolah rendah dan satu sekolah menengah. Berikut saya senaraikan 5 perkara menarik berkaitan suasana di kem TLDM.   

1. Pas Masuk Pangkalan

Pas masuk pangkalan bagi orang awam yang bekerja di sini boleh dimohon melalui PROTELA melalui permohonan dan tapisan keselamatan. Tanpa pas ini, orang awam perlu masuk menggunakan pas sementara, dan KP akan disimpan di pos kawalan sehinggalah pas sementara dipulangkan. 

2. Komander Pangkalan (KomPal)

Komander Pangkalan, Laksamana Pertama Dato' Anuar bin haji Alias, adalah individu yang mempunyai kuasa dan pengaruh besar terutama berkaitan pendidikan dan keperluan lain. Pertama kali saya bertemu dengan beliau di pejabatnya di KD Malaya, orangnya tegas tetapi mudah mesra. 

3. Parkir Mengundur

Dalam kem tentera, parkir mengundur adalah wajib bagi setipa kenderaan yang masuk. Anda boleh disaman jika didapati tidak mematuhi parkir seperti ini. Parkir di rumput juga adalah satu kesalahan. 

4. PROTELA menjaga keselamatan. 

Unit Provos Angkatan Laut (PROTELA) adalah pasukan yang menjaga keselamatan lalu lintas, dan bertanggungjawab terhadap keselamatan dan disiplin dalam kem. Jika ada anak tentera yang melakukan kes jenayah, PROTELA boleh mengambil tindakan dan memberi kesan kepada si bapa/ tentera laut.

5. Guru dihormati

Pihak tentera menghormati guru sekolah yang bertugas di kem, asal sahaja kita mematuhi dan akur dengan peraturan yang ditetapkan. Maniskan wajah, bercakap sopan dan beradab adalah tips yang penting jika kita bekerja di sini.  

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...