Wednesday, August 10, 2022

PERGINYA HAJI ROSLI SAMOT BUAT SELAMANYA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Innalillahi wainna ilaihi roji'un

Daripada Allah kita datang kepadanya kita PASTI kembali.

Ketika dalam perjalanan menuju ke sekolah pada awal subuh Selasa 9 Ogos 2022, saya mendapat berita bahawa haji Rosli Samot , guru Penolong Kanan SMK Ambrose, kembali ke rahmatullah tengah malam tadi ketika dalam perjalanan ke hospital Seri Manjung, akibat serangan asma kronik. 

Terkejut saya mendapat berita itu. Saya berhentikan kereta, termenung dan kemudiannya menangis sendirian. Selepas beristighfar dan hati menjadi tenang, saya teruskan pemanduan.  Kali terakhir kami bertemu semasa dia menyambut kepulangan isterinya dari Cameron Highland pada Rabu 3 Ogos lalu di PPD Manjung. Nampak sahaja susuk tubuhnya, kami berpelukan kerana lama tidak berbuat begitu. 

Haji Rosli sudah saya anggap bagaikan abang sendiri. Dia mengenali arwah ayah dan pernah membawa isterinya ke rumah kami di DSK semasa awal perkahwinannya. Kami banyak terlibat dalam aktiviti bahasa peringkat daerah Manjung. Sikapnya yang tenang dan bahasa yang tersusun menyebabkan Haji Rosli mudah mesra dengan ramai orang. 

Pada 2011, kami berpeluang untuk bekerja di bawah satu bumbung selepas beliau bertukar dari Kolej Vokasional ke SMK Batu Sepuluh Lekir. 

Hubungan kami semakin erat apabila saya diarahkan bertugas semula di SMKBS pada 2018. Ketika itu beliau adalah Penolong Kanan Kokurikulum. Bersama hajah Azizan, kami bertiga wujudkan grup telegram santai bahasa Inggeris. Hubungan kami bertiga tetap erat walaupun hajah Azizan bersara dan saya pindah bertugas di SMKPTLDM.

Saya, hajah Azizan dan Haji Rosli

Pada tengah malam Selasa, 9 Ogos 2022, serangan athma secara tiba-tiba menyebabkan Haji Rosli tidak sempat ke hospital dan meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital Seri Manjung. Isterinya Dr Mashitah tenang menguruskan kereta yang dipandu ke tepi jalan. 

Jenazahnya dibedah siasat dan diuruskan di bilik mayat HSM, disolatkan di surau Fasa 1D2 dan dikebumikan selepas solat Asar di Hutan Melintang hari Selasa 9 Ogos 2022. 

إنَّا لِلَّهِ وَإنَّا إلَيْهِ رَاجِعُونَ     اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ , وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ , وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ , وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ , وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ ، وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ , وَأَهْلا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ , وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ , وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ , وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ , وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ  اَللَّهـُمَّ اجْعَلْ قَبْرَهُ رَوْضَةً مِن رِيَاضِ الْجَنَّةِ , وَلَا تَجْعَلْهُ حُفْرَةً مِنْ حُفَرِ النَّارِ
Ya Allah, ampunkan dosanya, rahmati rohnya, dan terimalah segala amalannya. 

Bersemadilah dengan aman, wahai kekanda yang baik budi.

1 comment:

  1. Semoga Allah ampunkan dosa Cikgu Rosli dan Allah tempatkan arwah dalam kalangan orang beriman dan beramal soleh.bff mak saya yang paling baik.

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...