Sunday, April 23, 2023

Blok BRICS Mengancam Dollar Amerika

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Sejak dahulu lagi, Dollar AS atau US Dollar (USD) adalah mata wang yang paling kuat dan paling banyak digunakan di dunia. USD digunakan sebagai alat pembayaran jual beli antarabangsa selain menjadi mata wang utama bank pusat di seluruh dunia, termasuk Malaysia.

Penggunaan USD sebagai mata wang antarabangsa menjadikannya sangat berpengaruh dalam ekonomi dunia. USD menjadi alat pembayaran utama dalam perdagangan dunia. Selain itu, USD juga menjadi instrumen dalam perdagangan komoditi seperti minyak dan emas.

USD yang stabil dan kuat telah mengakibatkan nilai tukaran mata wang negara-negara membangun seperti Malaysia menjadi lemah, menyebabkan harga barang dan perkhidmatan dari negara-negara tersebut menjadi lebih mahal. Hal ini mempengaruhi daya saing negara tersebut di pasar antarabangsa. 

Selain itu, penggunaan USD juga menguntungkan AS, terutama dalam hal pengurusan pinjaman dan kewangan. USD memungkinkan AS mencetak Dollar bagi membiayai defisit anggaran dengan mudah, sementara negara-negara lain harus menstabilkan mata wang masing masing untuk mengurangkan risiko inflasi.

Sejak tercetusnya perang Ukraine pada Februari 2021 hingga kini, tidak nampak tanda tanda gencatan senjata berlaku. Sebaliknya, Rusia dan China mewujudkan pakatan ekonomi bersama negara Brazil, Arab Saudi, dan beberapa buah negara yang dikenali sebagai BRICS, bagi memecahkan monopoli perdagangan antarabangsa oleh USD. 

Sehingga kini, pakatan ekonomi baharu ini semakin mendapat sokongan negara negara lain. Ia tentunya memberi impak kepada kuasa USD dalam perdagangan antarabangsa. 



No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...