(sambungan daripada siri 1)
c Gaya Bahasa Penegasan
Gaya
bahasa penegasan merupakan satu gaya yang cuba memberi penegasan atau
penekanan kepada sesuatu yang hendak disampaikan. Gaya bahasa ini
terbahagi kepada beberapa jenis seperti berikut:
c.1 Pleonasma:
Merupakan
satu gaya yang cuba memberi penegasan kepada kata-kata sebelumnya
dengan berasaskan kepada sifat-sifat kata itu sendiri, meskipun
kata-kata tersebut tidak perlu diulang sebut lagi.
Gaya ini juga disebut sebagai gaya bahasa berlebihan. Misalnya:
a. “ Ia
turun ke bawah” (dalam ayat ini, perkataan turun sudah menggambarkan ke bawah. Takkanlah turun
ke atas. Di sinilah yang dapat dilihat bahawa perkataan turun itulah
yang hendak ditegaskan, iaitu turun ke bawah),
b. “ Pak Mat sudah naik ke atas”.
c.2 Repitisi:
Iaitu mengulang sepatah perkataan beberapa kali dalam satu-satu ayat.
Contohnya:
a. “selama nafas masih ada, selama nadi masih berdenyut, selama darah masih mengalir, selama itulah aku terus berjuang”,
b. “apa yang diharapkan, apa yang diimpikan, apa yang dicita-citakan oleh ayahnya ialah kebahagiaan anaknya di hari depan”,
c. “saat yang paling romantis, saat yang tak dapat dilupakan dan saat dikejar seribu ranjau-ranjau, ialah ketika atau saat dilamun cinta”.
Contohnya:
a. “selama nafas masih ada, selama nadi masih berdenyut, selama darah masih mengalir, selama itulah aku terus berjuang”,
b. “apa yang diharapkan, apa yang diimpikan, apa yang dicita-citakan oleh ayahnya ialah kebahagiaan anaknya di hari depan”,
c. “saat yang paling romantis, saat yang tak dapat dilupakan dan saat dikejar seribu ranjau-ranjau, ialah ketika atau saat dilamun cinta”.
c.3 Paralelisma:
Pengulangan
sesetengah perkataan beberapa kali pada tempat yang sama. Sekiranya
pengulangan dibuat di awal kalimat, disebut sebagai anafora, dan sekiranya di sebut di akhir kalimat dikenal sebagi epifora. Contohnya seperti berikut:
(i) Anafora
apatah kekal
apatah tetap
apatah tidak
(ii) Epifora
Ia datang
Selalu datang
Tidak datang
c.4 Tautologi:
Mengulang
secara berturut-turut satu-satu perkataan dalam kalimat, sedangkan
pengulangannya tidak perlu, kerana sudah jelas maknanya dengan satu
perkataan sahaja. Mislanya,
a. “Ia datang, datang dari serata ceruk ceruk
rantau, datang dari serata daerah dan datang dari pelbagai ragam latar
belakang hidup”.
b. "Miskin sungguh dia. Miskin harta, miskin maruah, miskin anak, miskin ilmu.
c.5 Klimaks/Bahasa Naik:
Satu
gaya yang cuba menerangkan atau mengemukakan sesuatu benda atau perkara
secara berturut-turut dengan cara kronologi. Misalnya:
a. “Sejak dari kecil, besar, dewasa, sampailah ke tuanya, dia tidak pernah merasai kesenangan
b. “Upacara yang membazir itu berlangsung dari pagi, petang hinggalah ke malam, masih tak habis-habis”.
c.6 Anti Klimaks/ Bahasa Turun:
Iaitu satu gaya bahasa yang berlawanan dengan gaya klimaks, kerana penerangannya bermula
dari yang tinggi kepada yang rendah, dari yang besar kepada yang kecil.
Misalnya:
a. “Dalam majlis persandingan Diraja tersebut, Perdana Menteri,
Menteri-Menteri,
Timbalan Menteri, Exco-Exco, Wakil-Wakil Rakyat,
Penghulu, Ketua-Ketua Kampung, dan rakyat jelata turut hadir sama”.
b. “Kebiasaan itu telah diamalkan sejak dari turun temurun lagi, dari
datuk, nenek, bapa, anak hinggalah ke cucu cicit ciatnya” dan
seumpamanya.
c.7 Inversi/Songsang:
Ia
merupakan gaya bahasa pembalikan penyusunan kata dalam satu-satu
kalimat. Bahagian yang penting (predikat) mendahului cerita. Dalam
istilah lama (istilah Zaaba), ia dikenali sebagai “ayat kena buat” atau
ayat pasif. Misalnya:
a. “Air itu saya minum”,
b. “Buku tadi dibeli
oleh ibuku”,
c. "Bergerak laju bas itu".
c.8 Ellipsi:
Satu
gaya yang menghilangkan sebahagian dari kalimat, sama ada kalimat
utama ataupun sebutannya. Contohnya:
a. “Pokok itu dibunuh” (ini bermaksud:
pokok-pokok yang tak berguna itu telah dibunuh dengan racun),
b. “Habis
dimakannya” (bermaksud: nasi yang terhidang di atas meja itu habis semua
sekali dimakan olehnya).
c.9 Retorik:
Ialah
gaya bahasa berupa pertanyaan yang tidak memerlukan jawapan, kerana di
dalam pertanyaan itu sendiri secara tidak langsung, sudah ada
jawapannya. Misalnya:
a. “Miskinkah dia dengan rumah besar dan harta benda
yang banyak?”,
b. “Laparkah mereka dengan jawatan dan kedudukan yang diberi?”,
c. “Penakutlah dia berdepan dengan musuh yang sedikit itu?.
c.10 Koreksio:
Iaitu
satu gaya bahasa yang pada mulanya tersalah sebut atau sengaja disebut
kurang tepat dan tidak betul, lalu dalam masa juga ianya tidak betul,
lalu dalam masa yang sama juga ianya diperbetulkan. Contohnya:
a. “Kerajaan zalim, oh maaf, sebenarnya kerajaan adil”,
b. “Dalam kelam kabut itu, dia
terkena kemalangan, maksud saya, ia terkena jerangkap samar dan cedera
parah”.
c.11 Asindenton
Merupakan
kata-kata dalam ayat atau ayat-ayat yang sepatutnya menggunakan
kata-kata penyambung, tetapi tidak atau sengaja tidak digunakan, sebagai
satu cara dan menjimatkan penggunaan kata. Misalnya:
a. “Di dalam bilik
itu terdapat meja, kerusi, almari dan bangku yang rosak”,
b. “Kereta, bas,
motosikal, lori, van dan ambulans telah memiruk-pikukkan lagi suasana di
jalan yang sesak itu”.
c.12 Polisindeton:
Merupakan
gaya bahasa lama, iaitu penggunaan perkataan-perkataan yang kadangkala
tidak memberi erti yang tepat, seperti perkataan maka, alkian, alkisah, adapun, shahdan
dan lain-lain lagi. Ayat-ayatnya pula, jika sepatutnya ada menggunakan
kata-kata penyambung, akan digunakan sepenuhnya (Ini adalah berlawanan
dengan asindenton). Contohnya:
a. “Sungguhpun Terengganu itu daripada
bahagian atau jumlah negeri yang terlebih muda sekali termasuk ke bawah
naungan negeri yang terlebih muda sekali termasuk
ke bawah naungan Kerajaan Ingeris, tetapi adalah harapan kita pada masa
kini jika kita tidak mengambil penngenalan dan pengetahuan daripada
gerak-geri orang-orang besarnya yang bersungguh-sungguh menjaga dan
memelihara pintu-pintu bahagia dan anak-anak jenisnya sendiri, dan
berikhtiar bagi menutup lubang kecil dan besarnya, dan berdahulu-huluan
tiap-tiap daripada mereka itu memasukkan dan menambahkan kepada
negerinya cohtoh tauladan yang baik-baik dari luar”.
c.13 Interupsi:
Merupakan
gaya bahasa yang menggunakan kata atau sebahagian kalimat yang disisip,
ditambah sesudah kalimat asal (pokok) dengan tujuan untuk menjelaskan
erti asal atau pokok tadi dengan lebih luas lagi. Penjelasan itu dibuat
dengan menggunakan tanda-tanda “koma”, “sengkang” atau pun “kurungan”.
Misalnya, “nama pokok itu (iaitu pokok Melaka) telah dijadikan sebagai
nama negeri Melaka”, “Ayahnya (yang bernama Daud, iaitu adik kepada emak
saudaranya) telah pergi ke seberang laut pada tahun lepas lagi) dan
lain-lain lagi.
c.14 Eksklamasi:
Merupakan
gaya bahasa yang memakai kata-kata seru, untuk menegaskan maksud
ataupun untuk disesuaikan dengan nada erti yang dikatakan. Contohnya:
“Aduh!pedihnya luka ini”. (tidak boleh dikata, aduh sedapnya makanan
ini), “Wah!cantiknya baju awak” dan lain-lain lagi.
c.15 Enumerasia:
Iaitu
satu corak gaya bahasa yang bersifat penghuraian sesuatu peristiwa yang
sengaja dipisah-pisahkan. Ianya digambarkan satu persatu agar lebih
hidup dan lebih nyata. Umpamanya: “Malam gelap. Langit tak berbintang.
Lorong-lorong sudah sepi. Lampu jalan sudah dimatikan. Sayup-sayup
kedengaran anjing menyalak”.
c.16 Praetorito:
Merupakan
satu gaya yang seolah-olah atau seakan-akan pengarang mahu
menyembunyikan sesuatu perkara yang dilukiskan, atau penulis membuat
andaian bahawa apa yang hendak atau tak hendak diberitahu olehnya
sudahpun diketahui oleh orang lain (orang ramai). Contohnya: “Siapakah
orangnya, tak perlulah saya sebutkan, sebab saya rasa anda sendiri sudah
pun mengetahuinya” dan lain-lain lagi.
d Gaya Bahasa Pertentangan
Gaya
bahasa pertentangan adalah merupakan satu gaya yang memperlihatkan
kebertentangan erti atau makna dalam satu-satu ayat. Mahu bertentangan
dengan tak mahu, ya bertentangan dengan tidak dan sebagainya. Gaya
bahasa pertentangan ini terdiri dari beberapa jenis, iaitu:
d.1 Pradoks:
Ialah
satu corak gaya yang mempertentangkan kata-kata atau erti dalam satu
kalimat, misalnya, “Senyum dalam tangisan” (biasanya atatu sepatutnya
orang yang senyum tak boleh menangis atau pun orang yang menangis tak
boleh senyum), “Dia kaya, tetapi hidupnya melarat”, “Bangkai bernyawa”,
“Marah dalam sayang”, “Benci tapi rindu”, “Tidur dalam jaga”, dan
lain-lain lagi.
d.2 Antithese:
Merupakan
gaya yang mempertentangkan paduan dua patah perkataan yang berlawanan
ertinya, contohnya, “tua muda”, “kecil besar”, “kaya miskin”, “cantik
hodoh”, “hitam putih”, “lelaki perempuan” dan lain-lain lagi.
d.3 Occupasi:
Ialah
gaya bahasa yang mengandungi suatu bantahan, yang tak dipersetujui,
tetapi dicuba membentangkannya juga sebagai untuk pengetahuan umum.
Walaupun boleh jadi semua orang suda tahu. Ini ditimbulkan semata-mata
untuk menimbulkan kepuasan. Contohnya: “Merokok membahayakan kesihatan.
Amaran oleh Kerajaan Malaysia. Pun begitu ada orang yang tak boleh
bekerja kalau tak merokok”, “Berjudi adalah haram tetapi ada orang yang
terus berjudi sebagai salah satu dara untuk menjadi kaya dengan cepat”
dan lain-lain lagi.
d.4 Kontradiksio:
Ialah
satu gaya yang memperlihatkan pertentangan dengan apa yang sudah dikata
atau ditegaskan terlebih dahulu. Misalnya, “Dia nampak alim tetapi
sebenarnya jahil”, “Kamar itu sunyi sepi, hanya detikan jam yang
berbunyi”, “Matanya pejam,tetapi masih kelihatan berkelip-kelip” dan
lain-lain lagi.
Begitulah sedikit perkongsian untuk kita kongsikan bersama. Moga perkongsian ini memberi manfaat kepada kita.
Begitulah sedikit perkongsian untuk kita kongsikan bersama. Moga perkongsian ini memberi manfaat kepada kita.
No comments:
Post a Comment
Jejak yang ditinggalkan