Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.
Motosikal elektrik eROCKIT boleh dikira sebagai basikal, walaupun seakan-akan kelihatan seperti jentera bermotor. Ia sebenarnya motosikal elektrik dengan tunggangan unik yang membolehkan kenderaan dipacu sebagai basikal dan juga motosikal.
Menurut Andy Zurwehme, ketua pegawai eksekutif eRockit Systems, ia adalah motosikal elektrik berkuasa pedal pertama di dunia.
Menurut Andy Zurwehme, ketua pegawai eksekutif eRockit Systems, ia adalah motosikal elektrik berkuasa pedal pertama di dunia.
Syarikat itu mendakwa motosikal itu digerakkan oleh teknologi hibrid manusia dengan penunggang sebagai kuasa paksi keseluruhan teknologi motor eROCKIT.
Dari segi reka bentuk, roda dua elektrik dibina dari aluminium berkekuatan tinggi dan kelihatan klasik dengan ciri seperti lampu depan LED, kluster instrumen digital, dan tempat duduk penunggang tunggal. Baterinya diletakkan dengan cara yang menjadikan motosikal kelihatan nipis. Roda aloi dengan brek cakera hadir dengan pendekatan minimum yang dapat dilihat di seluruh kerangka badan.
Syarikat itu turut mendakwa bahawa ia mengeluarkan komponen berkualiti tinggi dari seluruh dunia untuk membuat motosikal itu.
“Kami memperoleh bahagian kelas tinggi dari pelbagai negara. Bateri dikembangkan bersama oleh kami dan syarikat yang berpangkalan di Switzerland, "kata Zurwehme.
“Kami memperoleh bahagian kelas tinggi dari pelbagai negara. Bateri dikembangkan bersama oleh kami dan syarikat yang berpangkalan di Switzerland, "kata Zurwehme.
Bahagian yang paling menarik dari motosikal elektrik ini ialah pedal kaki yang menghidupkan generator yang mengukur output kuasa yang masuk ke dalamnya. Tidak ada pendikit pada hendal. Ini bermaksud jika penunggang mengayuh dengan pantas, motosikal akan memecut. Ia juga menggunakan teknologi pemulihan tenaga brek. Berhenti mengayuh bermaksud basikal akan berhenti.
Terdapat motor elektrik 16 kW di rangka yang menghasilkan tenaga yang diperlukan untuk roda dua dengan berat hanya 120 kg. Syarikat Jerman itu mendakwa, pedal boleh membawa kelajuan motosikal hingga lebih dari 80 kmj!
Pek bateri 6.6 kWh didakwa mampu bertahan sehingga jarak 120 km dengan sekali cas.
Pek bateri 6.6 kWh didakwa mampu bertahan sehingga jarak 120 km dengan sekali cas.
Motosikal elektrik mempunyai tiga mod pemanduan yang berbeza - Eco, Normal, dan Sport. Setiap mod menghasilkan output kuasa yang berubah-ubah. Pek bateri boleh dicas dengan bantuan soket 110 - 230 V biasa.
Anda berminat?
Tunggu dulu. Harga di pasaran Jerman adalah 11850 euro. Jika dikira dengan nilai matawang ringgit, harganya RM58,000. Bior betoi....
Boleh dapat maklumat lanjut di Youtube
Anda berminat?
Tunggu dulu. Harga di pasaran Jerman adalah 11850 euro. Jika dikira dengan nilai matawang ringgit, harganya RM58,000. Bior betoi....
Boleh dapat maklumat lanjut di Youtube
No comments:
Post a Comment
Jejak yang ditinggalkan