Monday, January 30, 2023

HEBATNYA ALLAH MENCIPTA SUKUR IBRAHIM

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.
Saya dan Kapten Nizam (Timbalan YDP PIBG) 
mendengar celoteh Sukur Ibrahim

Sukur Ibrahim bukanlah nama kecil dalam dunia motivasi di Malaysia. Orangnya lahir tanpa fizikal yang lengkap. Dengan ketinggian tidak sampai 1 meter, anak tentera ini membesar tanpa kaki dan tangan sempurna sejak lahir.   

Hari ini nama Sukur Ibrahim mekar mewangi dikenali sebagai individu berhati waja, yang memberikan motivasi di mana mana, dan mengusahakan syarikat pemasangan karpet serata Malaysia.

Saya berpeluang mengikuti sesi motivasi yang disampaikannya di Dewan Sidek, Pangkalan TLDM Lumut sempena program keibubapaan anjuran SMKPTLDM Pada Sabtu 28 Januari 2023. Program tersebut ditaja oleh Yayasan LTAT untuk sekolah dalam kem, dan SMKPTLDM adalah satu-satunya sekolah menengah di daerah Manjung yang menerima peruntukan tersebut.  

Semasa kecil Sukur seorang pemalu dan tiada keyakinan diri, kerana kekurangan dirinya. Malah dia pernah mahu berhenti sekolah kerana tidak tahan dilayan dan dihina oleh rakan rakan sekolah kerana fizikalnya tidak serupa orang lain. 

Sokongan ibu bapanya menjadikan Sukur tidak patah semangat dan akhirnya berjaya menamatkan pengajian peringkat ijazah di UKM. Untuk membina keyakinan diri, ia bukan proses mudah dan cepat. Prinsipnya KEJAYAAN DICIPTA OLEH INSAN BIASA YANG BERUSAHA SECARA LUAR BIASA membuktikan sesiapa sahaja boleh mencapai impian asalkan tidak putus asa. 

Semoga sesi motivasi oleh Sukur Ibrahim dapat menyuntik semangat kepada kita semua.


Sesi bergambar dengan Sukur Ibrahim selepas program






No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...