Thursday, March 29, 2018

RAHSIA MENGUBAH SAMPAH MENJADI EMAS

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

       Michael Jordan berkulit hitam, lahir pada tahun 1963 di sebuah daerah miskin di Brooklyn New York. Dia mempunyai 4 orang adik beradik manakala ayahnya hanya berpendapatan kecil dan tidak cukup untuk menyara keluarganya.
       Sejak kecil Jordan melalui kehidupan yang miskin dan penuh diskriminasi sehingga dia percaya yang dirinya tidak akan punya masa depan yang baik.
        Ketika berusia 13 tahun, ayahnya datang kepadanya lalu memberikan sehelai pakaian terpakai sambil berkata.
         " Kamu fikir berapakah nilai pakaian ini Jordan?"
Jawab Jordan " mungkin hanya 1 dollar."  Kata ayahnya " bolehkah kamu jual dengan harga 2 dollar. Jika kamu berjaya menjualnya dengan harga 2 dollar bererti kamu telahpun menolong ayah dan ibu."
Jordan menganggukkan kepalanya sambil berkata, " saya akan cuba...tapi belum pasti berjaya "

    Dengan hati-hati, dicucinya pakaian lusuh terpakai itu sehingga bersih. Oleh kerana tidak ada sterika , untuk melicinkan pakaian itu maka dia meratakan pakaian tersebut dengan sikat di atas papan yang rata dan dijemur sampai kering.

    Keesokan harinya dibawa pakaian itu ke stesen bawah tanah yang ramai orang . Setelah menunggu tidak kurang dari 6 jam akhirnya Jordan berjaya memperoleh seorang pembeli dengan harga 2 dollar. Jordan pulang ke rumah dengan gembira memegang wang 2 dollar itu untuk ibubapanya.

    Setelah itu setiap hari Jordan mencari pakaian terpakai, lalu dirapikannya kembali dan dijual di tempat ramai pengunjung.

    Selepas 10 hari berikutnya ayahnya sekali lagi menyerahkan sehelai pakaian terpakai dan berkata, " Cuba kamu fikirkan bagaimanakah cara untuk menjual pakaian ini dengan harga 20 dollar. " Mata ayahnya tampak berkaca-kaca.
      Kata Jordan " bagaimana mungkin ?? Pakaian ini paling tinggi nilainya hanya 2 dollar."
   Namun ayahnya memberi dorongan lagi. " Kenapa tidak mencubanya dahulu?.. pasti ada caranya. "

      Akhirnya Jordan mendapat satu idea. Dia meminta bantuan sepupunya yang belajar melukis untuk melukiskan Donald Duck yang lucu dan Mickey Mouse yang nakal pada pakaian itu. Jordan berusaha menjualnya di sebuah sekolah anak-anak orang kaya.

      Tak lama kemudian seorang pemandu kanak-kanak yang datang untuk mengambil anak majikannya pulang, tertarik  dengan pakaian itu untuk diberikan kepada anak kecil tuannya itu. Kanak-kanak itu pula sangat suka dengan pakaian itu sehingga memberikan tip 5 dollar. Tentulah 25 dollar jumlah yang cukup tinggi bagi Jordan, ia hampir menyamai sebulan gaji ayahnya.

     Setiba di rumah, ayahnya gembira dengan usaha Jordan, lalu memberikan sehelai pakaian terpakai kepadanya. Dia meminta Jordan menjualnya dengan harga 200 dollar. Mata ayahnya berkaca-kaca.
     Kali ini Jordan menerima pakaian itu tanpa ragu-ragu sedikit pun. Tidak lama selepas itu, kebetulan bintang popular siri ' Charlie Angels' iaitu Farrah Fawcett datang ke New York untuk promosi sebuah filem.
       Setelah selesai acara mempromosi filem,  Jordan menyusup dan mencelah masuk di celah-celah pegawai keselamatan untuk menghampiri Farrah Fawcett dan berjaya meminta tandatangan aktres terkenal itu pada pakaian tersebut.
     Ketika Farrah Fawcett melihat seorang budak  kecil comot meminta tandatangannya, dia dengan senang hati  menurunkan tanda tangannya pada pakaian itu.

      Jordan berteriak-teriak dan menjerit gembira, "Ini pakaian yang ada tanda tangan Farrah Fawcett..hanya 200 dollar....200 dollar sambil melelong pakaian itu. Akhirnya seorang pengurus  membelinya dengan harga  1200 dollar.

    Sekembalinya ke rumah, ayahnya menitiskan air mata terharu berkata sambil berkata, "Tidak terbayang oleh ayah kamu berjaya melakukannya. Anakku...kamu sungguh hebat."

    Malam itu Jordan tidur bersama ayahnya dengan kaki bertemu kaki. Ayahnya bertanya " Anakku...dengan pengalaman menjual 3 helai pakaian yang sudah kau lakukan itu, apakah yang mampu kamu pelajari ?"

   Jordan menjawab pertanyaan ayahnya itu dengan terharu " selama kita mahu berfikir menggunakan otak, pasti ada jalannya"  Ayahnya mengangguk kepala dan membalasnya..
     " Apa yang kamu kata itu betul tapi...bukan itu maksud ayah. Ayah  hanya ingin memberitahu kamu bahawa sehelai pakaian terpakai yang nilainya hanya satu dollar boleh juga di tingkatkan nilainya. Apatah lagi kita sebagai manusia yang hidup dan berfikir.? Mungkin kita berkulit gelap dan lebih miskin, tapi apa bezanya? Bergantung bagaimana kita meningkatkan potensi yang ada dalam diri kita masing-masing. "

     Seketika dalam fikiran Jordan, seakan ada  matahari yang terbit. Bahkan sehelai pakaian terpakai saja  mampu ditingkatkan tarafnya, lalu apakah alasan saya lagi untuk merendahkan diri sendiri?

    Sejak saat itu, Michael Jordan yakin bahawa masa depannya indah  dan penuh harapan. Dia lantas mengasah bakatnya sehingga akhirnya dia menjadi salah seorang pemain bola keranjang terhebat dunia dan mejadi  salah seorang atlet terkaya!

#SemogaIniMemberiMotivasi
#KepadaAndaHariIni.

Copypaste Latifah Mohamad

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...