Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Saya amat menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.
Pada tarikh 23 November 2009, syarikat pengeluar kereta kedua negara telah melancarkan model MPV terbaharu iaitu Perodua Alza. Model ini berkapasiti enjin 1500cc dikeluarkan di kilang Perodua di Rawang, menggunakan teknologi terkini khususnya adaptasi teknologi robotik Toyota.
Umum sudah mengetahui bahawa Perodua adalah usahasama dengan Daihatsu, anak syarikat Toyota, pengeluar kereta utama dunia sekarang. Tidak dapat tidak, sentuhan Toyota dalam melahirkan generasi MPV tempatan, pasti merancakkan industri automatif negara.
Alza menanti untuk dipandu uji
Semalam, saya sempat ke pusat pameran Perodua di Seri Manjung. Orang ramai, seperti juga saya teruja untuk melihat lebih dekat kelebihan Alza. Pengenalan harga yang berdaya saing pasti memberi pilihan kepada rakyat Malaysia untuk mendapatkan nilai terbaik setanding pelaburan mereka.
Daripada pemerhatian saya, ia adalah model Myvi yang dipanjangkan chasisnya. Lampu hadapan dan kemasan dalamnya menarik, tetapi ruang untuk penumpang agak sempit berbanding Livina dan Citra. Ia memang kalah kalau dibandingkan dengan Avanza, sebab ruang Avanza lebih luas terutama bahagian tempat duduk belakang. Seorang rakan yang bersaiz sederhana, cuba duduk di belakang, tetapi kakinya kelihatan tidak selesa.
"Sempitlah belakang ni,"katanya memandang saya.
"Sempitlah belakang ni,"katanya memandang saya.
Dashboard mendapat sentuhan Passo Sette
Tempat mengisi barang Alza juga terhad, tetapi tarikannya ialah enjinnya yang sangat berkuasa. Ia menggunakan enjin yang sama dengan Avanza iaitu model 3SZ-VE. Dengan tubuh yang kecil, ia lebih pecutan dan menjimatkan minyak.
Secara peribadi, saya kira Alza tak dapat menandingi MPV lain termasuk Proton Exora yang nyata lebih luas dan besar. Apatah Exora mendapat sambutan baik dalam kalangan pengguna, dan pengenalan harga Exora untuk 'Basic Model' di bawah RM58,000 baru-baru ini, pasti merancakkan persaingan dengan pelancaran model Alza. Strategi Exora sebenarnya bukan sahaja dari segi harga, tapi ia mempunyai kelebihan lain yang boleh dipertimbangkan oleh pembeli.
Secara peribadi, saya kira Alza tak dapat menandingi MPV lain termasuk Proton Exora yang nyata lebih luas dan besar. Apatah Exora mendapat sambutan baik dalam kalangan pengguna, dan pengenalan harga Exora untuk 'Basic Model' di bawah RM58,000 baru-baru ini, pasti merancakkan persaingan dengan pelancaran model Alza. Strategi Exora sebenarnya bukan sahaja dari segi harga, tapi ia mempunyai kelebihan lain yang boleh dipertimbangkan oleh pembeli.
Alza | Exora | Livina 1.6 | Avanza 1.5 | Rondo | Innova | |
Kerb Weight | 1,150kg | 1,422kg | 1,245kg | 1,120kg | 1,563kg | 1,575kg |
Length | 4,205 | 4,592 | 4,420 | 4,150 | 4,545 | 4,580 |
Width | 1,695 | 1,809 | 1,690 | 1,630 | 1,800 | 1,770 |
Height | 1,620 | 1,691 | 1,590 | 1,695 | 1,650 | 1,755 |
Wheelbase | 2,750 | 2,730 | 2,600 | 2,655 | 2,700 | 2,750 |
Track (F) | 1,475 | 1,542 | 1,470 | 1,415 | 1,573 | 1,510 |
Track (R) | 1,465 | 1,530 | 1,475 | 1,425 | 1,569 | 1,510 |
Fuel Tank | 42L | 55L | 52L | 45L | 55L | 55L |
Power (hp) | 104hp | 125hp | 104hp | 108hp | 142hp | 134hp |
Torque (Nm) | 136Nm | 150Nm | 150Nm | 141Nm | 189Nm | 182Nm |
kg/Nm | 8.45 | 9.48 | 8.3 | 7.94 | 8.27 | 8.65 |
Sumber: Paultan.org
Perodua Alza 1.5L Standard M/T Solid – RM55,490 Metallic – RM55,990 S. Metallic – RM56,190 | Perodua Alza 1.5L Standard A/T Solid – RM58,490 Metallic – RM58,990 S. Metallic – RM59,190 |
Perodua Alza 1.5L Premium M/T Solid – RM60,490 Metallic – RM60,990 S. Metallic – RM61,190 | Perodua Alza 1.5L Premium A/T Solid – RM63,490 Metallic – RM63,990 S. Metallic – RM64,190 |
Rasa hendak pergi alza, insyaallah aku pergi tengok hari ini
ReplyDeleteaku cadang nak tukar rusa aku tu dgn alza ni... tapi nak tunggu lepas setahun la... biar dah clear on the road dulu
ReplyDeleteexzora... errr... rasa besar sangat la
Anjang, ko pergi dan nilaikan sendiri. Jika berkenan, jangan tunggu lama-lama..
ReplyDeleteBooking terus, sebab duit banyak-banyak, bukan boleh bawak ke mati...
Hehehehehe...aku 'perangat' nak suruh hang berhutang jer...
Shifu,
ReplyDeleteJangan tak jadi, sambar je sebijik.
Hehehe.. Saya rasa Alza sesuai untuk orang anak kecik la, bang. Kalau anak dah besar-besar, tak sesuai gak.
Anyway, elok tengok dan nilaikan sendiri.
Cantik? Hmm.. Memang cantik. Cute dan tersendiri. Tapi Exora memang lebih besar.
Tepuk dada, tanya poket, itu yang penting...
Ngeh ngoh ngeh ngoh...:-)
Comel. Tapi kecik la mcm myvi je. Nak kena tgk sendiri gak ni :)
ReplyDeletebab kereta ni..kak tirana tak expert. Selalunya suami aje yang menilai sesebuah kereta.. Apa yang dia beli, itulah yang kak tirana drive.
ReplyDeletesebenarnya alza nie adalah klon dari abang yer....iaitu dari keluarga daihatsu...so kualiti mmg mengikut daihatsu
ReplyDeletealza lebih penjimatan.......dan besar jugak....cume tngok dri luar exora besar sikit...tpi sebenayer space dlm tu same je cume alza rendah sikit je dri exora.....saya cakap mcm ni dbb saya dah ade kedua-duanyer
ReplyDeleteso anda paidailah fikirkan yg mane perlu....saye cdangkan belilah alzar sbb dunia hari ini minyak dah naik......so ape tunggu lagi...belilah barang yg menjimatkan..........
ReplyDeleteKalau drive jauh mana lebih selesa?.. alza ke exora. Dengar cerita alza seat nya nipis.. betul ke. Saya tak tengok lagi
ReplyDeleteharga alza lebih menarik
ReplyDeletesbelum ni pakai viva je. tabik kat viva memang lasak dah 4 thn enjin xpernah buat hal.. skarang dah beli alza..tak lah sempit spt yg dikatakan ramai.. yg penting selesa & jimat petrol..
ReplyDeletesaya baru beli alza..memang best..jumat minyak..nak u-turn laju pon tak gayat..bukan kecik mana pon, ok ja..
ReplyDeleteBaru nk servey alza...mcm2 org kata yg alza ni gtu lah gini lah...tp nampak ok ja...padan ngan harga....
ReplyDelete