Wednesday, February 2, 2011

Krisis di Mesir: Warga Malaysia Perlu Diselamatkan.

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Dalam blog http://krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com/ , ia menceritakan kisah pelajar Malaysia yang menghadapi kesulitan ketika negara Mesir berhadapan dengan tuntutan rakyatnya agar pemimpinnya berundur. Hosni Mubarak, 82 tahun yang telah memerintah Mesir lebih daripada 30 tahun, semakin dipinggirkan oleh rakyatnya sendiri. Hari demi hari, tunjuk perasaan yang telah dibuat semakin mencemaskan. Ribuan orang memenuhi bandar-bandar utama menuntut pemimpin tua itu berundur.

Apa yang membimbangkan adalah keadaan rakyat kita, khususnya para pelajar Malaysia yang jumlahnya melebihi 10,000 orang. Demontrasi yang dibuat secara besar-besaran di Mesir telah menjejaskan kehidupan pelajar. Tindakan beberapa buah negara seperti China, Taiwan, Amerika Syarikat dan Indonesia membawa keluar warganya dari Mesir adalah tindakan pro-aktif yang patut dicontohi.

Suasana tidak aman dapat dilihat dan dibaca di akhbar: Huru-hara di Kaherah, kecurian di Mansourah, dan anarki di Iskandariah merupakan contoh betapa keadaan di negara lembah Sungai Nil itu amat membimbangkan. Lebih daripada itu, tentera dan polis tidak dapat mengawal keaddaan. Ini tentulah memebri gambaran buruk tentang jaminan keselamatan pelajar kita.

Tindakan Tan Seri Dato' Sri Muhyidin Yassin, Timbalan perdana Menteri dalam kenyataan awalnya sedikit membimbangkan. Beliau dipetik sebagai berkata, tiada keperluan untuk memindahkan pelajar kita ke negara lain. Pihak kedutaan sentiasa memantau kebajikan pelajar di sana.

Ironinya, pelajar yang dapat menghubungi ibu bapa mereka mempunyai cerita yang berbeza. Makan tidak mencukupi, keadaan persekitaran semakin tidak selamat dan ATM yang dirosakkan, menjadikan hidup mereka di sana semakin tersepit. Liputan internet di negara yang bergolak itu telah terputus dan pelajar tidak dapat berhubung antara satu sama lain. Untuk keluar bergerak ke mana-mana,ia mendedahkan pelajar dengan jenayah yang tidak terkawal. Sehingga berita ini ditulis, keadaan pelajar kita masih samar-samar.

Satu pelan tindakan keselamatan perlu dibuat oleh pihak kedutaan. Kenyaataan Perdana Menteri yang terbaru menyebut, kapal TLDM di Teluk Aden akan digunakan untuk memindahkan pelajar dari Mesir ke Arab Saudi merupakan kenyataan yang menunjukkan keprihatin pemimpin kita terhadap kebajikan warga Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...