Tuesday, March 31, 2009

Susahnya Mengawal Rasa Marah..

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Mustahil kita tidak pernah marah. Marah adalah manifestasi perasaan tidak puas hati, yang disimpan dalam tempoh tertentu. Secara normal, manusia yang tidak berupaya mengawal rasa marah akan menghadapi masalah dalam hubungan sosialnya. Apa kata, kita kongsi beberapa tips untuk mengawal dan menahan rasa marah.

Cara menahan marah



Marah, apabila tidak dibendung akan membawa perkara yang di luar batasan. Kes penderaan terhadap anak, isteri malah pembantu rumah adalah contoh kejadian marah yang tidak dapat dikawal. Agama Islam mengajar umatnya menahan marah seperti berikut:

Pertama

Melatih diri untuk bersifat baik dan positif (lemah lembut, baik hati, sabar, dan tenang menghadapi situasi yang menjadi punca tidak puas hati.

Rasulullah saw telah menunjukkan contoh terbaik kepada kita dalam hal ini :

Suatu hari seorg lelaki yang bernama Zaid bin Sa’nah (sebelum keislamannya), datang berjumpa Nabi Muhamad SAW untuk meminta hutang daripada Nabi SAW namun, hutang tersebut belum masanya lagi untuk dibayar. Zaid datang dengan penuh kekerasan dan kekasaran. Nabi menyambut kedatangan Zaid dengan senyuman dan berlapang dada. Umar mengherdik Zaid atas kekasaran Zaid terhadap Rasulullah SAW.

Maka, Nabi pun berkata kepada Zaid dan Umar, “Aku dan dia (Zaid), kami lebih memerlukan kepada sikap yang lain daripada apa yang kamu tunjukkan wahai Umar. Engkau sepatutnya menyuruh aku supaya membayar dengan baik dan menyuruh lelaki tadi (Zaid) meminta dengan cara yang baik.”

Para sahabat menawarkan diri untuk membayar hutang tersebut, namun Nabi telah membayar lebih daripada hutang tersebut sebagai tanda memujuk Zaid atas sikap Umar yang berkasar terhadapnya.

Dengan sikap dan akhlak yg ditunjukkan Nabi maka, akhirnya Zaid memeluk Islam

(hadith riwayat ibnu hibban al-hakim dan at-thabrani)



Kedua

Apabila seseorang itu sedang marah, kuatkn jiwanya dengan mengingati akibat buruk marah dan mengingati kelebihan orang yang menahan marah dan memaafkan kesalahan org lain.

Firman Allah swt

“Orang-orang yang bertakwa ialah mereka yang berinfak baik pada waktu lapang mahupun sempit, dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan org lain. dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan” (Al-Imran:134)

Nabi SAW bersabda bermaksud :

“Sesiapa yang menahan marah sedangkan dia mampu melepaskan marahnya Allah akan memanggilnya pada hari kiamat di depan sekalian makhluk sehingga Allah memberinya pilihan untuk dia memilih mana-mana bidadari”
(Hadith riwayat Ahmad, Abu Daud & At-Tirmizi)


Ketiga

Meminta perlindungan kepada Allah Ta’ala daripada syaitan yang direjam.

Firman Allah Ta’ala :

”Dan jika syaitan datang menggodamu maka berlindunglah kepada Allah. Sungguh, Dia Maha Mendengar , Maha Mengetahui” (Al-A’raf:200)

Dua orang lelaki bermaki-makian di depan Nabi, salah seorang daripada mereka memaki seorang lagi dengan keadaan merah padam mukanya kerana kemarahan.

Nabi SAW bersabda maksudnya :

”Sesungguhnya aku mengetahui satu kalimah kalaulah kalimah tersebut diucapkan oleh orang yang marah itu nescaya akan hilang kemarahannya iaitu aku berlindung dengan Allah Ta’ala daripada syaitan yang direjam
(Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)


Keempat

Orang yang marah hendaklah mengubah kedudukannya dari berdiri kepada duduk, apabila kedudukan seseorang yang marah itu berdiri maka memudahkan dia untuk mengawal amarahnya.

Nabi SAW bersabda maksudnya :

”Apabila seseorang kamu marah dalam keadaan berdiri hendaklah dia duduk, jika masih tidak hilang kemarahannya hendaklah dia berbaring secara mengiring”
(Hadith riwayat Ahmad & Abu Daud)


Kelima

Tidak berkata-kata kerana kata-kata boleh menambahkan kemarahan dan kata-kata yang telah dilafazkan membuatkan timbul rasa penyesalan ketika perasaan marah telah reda.

Nabi SAW bersabda maksudnya :

”Apabila seseorang kamu marah hendaklah dia diam"
(Nabi saw mengucapkannya 3 kali)

(Hadith riwayat Ahmad, Tarmizi & Abu Daud)


Keenam

Berwudhuk, kerana kemarahan datang daripada syaitan yang dicipta daripada api. Oleh itu,elemen yang dapat memadamkan api adalah air yang dapat diperoleh daripada berwudhuk. Dengan izizn Allah, air dapat meredakan kemarahan.

Nabi SAW bersabda maksudnya :

“Sesungguhnya kemarahan adalah daripada syaitan dan syaitan dicipta daripada api, apabila salah seorang kamu marah maka hendaklah dia berwudhuk”
(Hadith riwayat Ahmad & Abu Daud)

Rujukan: Al-Wafi Fi Syarhil Arbai'in an-Nawawiyyah oleh Dr Mustafa al-Bugho dan Dr Muhyiddin Mistu.


Terima kasih kepada adikku Wan Murzulaikha.

Saturday, March 28, 2009

Malunya...

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Tarikh mesyuarat pun dah mengelirukan. Surat PPD menyatakan sepatutnya semalam, kemudian ditunda ke hari ini. Aku jadi makin pening.

"Izzuddin, wakilkan saya ke mesyuarat tu, ya!"

"Baik, cikgu.. Err, apa nak bawa, cikgu?"

"Kamu bawa laporan pertengahan tahun, seperti dalam surat."

Jadi, bertambahlah satu cabaran. Aku pergi ke SMK**, walhal dalam surat menyatakan tempat mesyuarat di PPD. Akhirnya aku lewat tiba. Nak masuk ke bilik mesyuarat pun dah gabra.

Gulp!... Dengan doa yang entah apa-apa, aku beranikan memusing tombol pintu bilik mesyuarat, dan mataku terus menuju ke arah pengerusi mesyuarat.

Alamak! Tuan PPD sedang pengerusikan mesyuarat, dan aku pasti, akulah yang terlewat.. Aduhai.

"Maaf tuan, saya terlewat."

"Dari mana, ni?" Dengan wajah mencuka, dia memandang sinis ke arahku.

"Sekolah ***" Kataku.

Ketika itu, aku masih memagang tombol pintu. Daun pintu belum lagi kututup semula. Semua mata yang ada di bilik mesyuarat itu, terarah ke susuk tubuhku.

Rasanya, bagai ingin tercabut jantung. Apatah lagi di'layan' sebegitu, malunya kepada semua yang hadir. Rata-ratanya pengetua dan penolong kanan. Hanya aku yang bukan dalam kalangan itu.

"Mana pengetua? Mengapa pengetua tak datang?"

Aku terkesima lagi. Soalan 'maut' itu, kujawab dengan tergagap-gagap. Aku cuak sebenarnya, kerana tak bersedia ke mesyuarat tersebut. Banyak perkara yang aku tak tahu. Maklum, hanya wakil. Mana mungkin aku menjawab beberapa pertanyaan tuan PPD dengan berkesan.

Dua tiga kali aku memohon maaf kerana lewat, tapi ia tak dapat menghilangkan rasa malu ditegur oleh PPD tadi.

Memang nasib tak baik agaknya, hari itu.

Friday, March 27, 2009

Tumpuan Di PWTC

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

(Ini bukan pandangan politik, tapi ia adalah pandangan peribadi seorang rakyat marhaen.. jangan salah faham)

Seluruh ahli UMNO, tertumpu di PWTC untuk seminggu ini. Persidangan Agung UMNO (PAU) berlangsung dengan beberapa isu menarik, termasuklah kisah Ali Rustam dilarang bertanding oleh Lembaga Disiplin parti, kekalahan Tan Seri Rafidah Aziz di tangan timbalannya, dan beberapa muka baru dalam senarai Naib Presiden dan Majlis Tertinggi.

Akhbar-akhbar perdana sibuk memberi liputan untuk PAU, iaitu sebuah parti yang dominan dalam politik negara ini. Pelbagai gelagat perwakilan UMNO turut diselitkan.

Semalam, seorang perwakilan yang berbahas di PAU, menyarankan agar Lembaga Disiplin UMNO dibubarkan. Katanya, lembaga itu telah 'menyebabkan ahli UMNO berkelahi'. Saranan ini tidak wajar, kerana ahli UMNO bukan maksum. Lebih baik Lembaga Disiplin diwujudkan kerana dapat memantau tingkah laku calon yang terlibat dengan rasuah dan salah guna kuasa.

Dalam beberapa blog yang kulayari, PAU turut diberi perhatian. Jadi, benarlah tumpuan kebanyak orang di sana.

PWTC banyak merakamkan peristiwa penting dalam kemajuan Malaysia

PWTC sinonim dengan PAU. Bagaimanapun, di Dewan Merdeka, bukan PAU sahaja yang diadakan. Dewan ini pernah menjadi 'venue' musabaqah peringkat kebangsaan dan antarabangsa, jamuan makan VVIP, seminar dan wacana ilmu, dan tidak ketinggalan, konsert artis dalam dan luar negara.

Begitulah gahnya PWTC.

*p/s- Sehari dua ini, paling sakit. Maksud aku, berpaling saja, sakit. Salah tidur. Aduhai... Nak menjengah blog kawan-kawan pun tak sempat..

Tuesday, March 24, 2009

Pergilah Makan..

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

"Dah makan?" tanyaku kepada pelajar yang kelihatan termangu di kerusi yang berderetan di Atrium Ilmu pada waktu rehat.

Dia senyum memandangku. Kelat senyumannya. Tak berjawab pun pertanyaanku.

"Mengapa tak ke kantin?" aku mengulang tanya dalam hala yang lain, berharap dia membuka mulut.

"Tak apalah cikgu, saya dah kenyang," katanya perlahan sambil menundukkan kepala, tapi penuh bermakna. Kakinya digoyang-goyangkan perlahan. Mungkin untuk mengurangkan rasa takut bercakap denganku.

Dah kenyang? Mana mungkin dia kenyang kalau belum makan. Rehat baru bermula. Pasti dia menghadapi masalah untuk belajar kalau perutnya kosong.

"Pergilah makan," kataku sambil mengunjukkan RM2.

Dia malu-malu. Segan. Matanya memandang ke arahku, sambil meleret ke arah wang yang kuunjukkan. Wajah ayunya bertudung menyebabkan aku rasa makin terharu. Dia tidak terlalu bijak, tapi muridku ini berpotensi dalam pelajaran.

"Tak apalah, cikgu." Dia masih malu-malu menerima pemberian yang tak seberapa itu.

"Ambillah, kamu pergi makan. Nanti kalau masuk angin, susah nak belajar," aku memujuknya.

Wang yang kuberi itu diambilnya dengan penuh santun.

"Terima kasih, cikgu."Katanya penuh tertib.

Aku menyuruhnya segera ke kantin sebelum tamat masa rehat.

Dari kejauhan, aku melihat riak wajahnya yang muram tadi, bertukar girang.

Muridku itu adalah anak kampung yang lahir dalam keluarga yang cukup sederhana. Siapa pun mungkin tak peduli akan nasibnya, jika dia tidak cuba keluar daripada ruang yang melingkunginya.

Siapa pun tidak mengenali Nik Nur Madihah, jika dia bukan pelajar cemerlang SPM 2008. Begitulah, sebahagian daripada drama realiti dalam masyarakat kita. Bukan semua orang mempunyai kekayaan melimpah ruah. Anak nelayan, pekebun getah, yang tinggal di kampung dan pedalaman, masih ada yang dihimpit kemiskinan. Tapi, ada sebahagian mereka masih mampu berjaya, asal ada kesungguhan dan iltizam.

Sunday, March 22, 2009

Apabila Salah Haluan

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Kisah benar yang ingin aku kongsikan ini, adalah realiti yang berlaku kepada seorang sahabat lama, yang kunukilkan sebagai A.

Tidak terlintas untuk memburukkan sesiapa, tetapi ia sebagai iktibar dan pengajaran kepada kita supaya tidak tersalah haluan menempuh cabaran di persinggahan sementara ini.

A, sahabatku, adalah bekas guru yang menyambung pengajian di UPM pada 1991-1995 dahulu. A yang kukenal adalah seorang yang peramah, mudah mesra dan agak 'liar' orangnya. Disebabkan aku dan Adi bukan bekas guru, kami digelar 'fresh student' dan bekas guru seperti A, kami gelar mahasitua. Hubungan sesama kami tidaklah rapat, tetapi saling memerlukan. Yang seronoknya, mahasitua mempunyai hubungan baik dengan pensyarah dan jadual kuliah dapat diselaraskan untuk mereka pulang menemui keluarga pada hujung minggu. Kuliah kami hanya pada hari Isnin hingga Khamis sahaja. Selebihnya, cuti untuk mahasitua balik menunaikan tanggungjawab zahir dan batin..

A, bukanlah tergolong dalam kumpulan mahasitua yang rajin. Tetapi segala kerja dan tugasan kursus dapat disiapkan dengan baik. Semasa tugasan Malam Dialektologi Anak Perak dipentaskan, aku berpeluang mengenali perwatakan A. Aku katakan A seorang yang liar, kerana suka berdampingan dengan wanita muda, padahal dia sudah beranak isteri.

Hakikatnya, kekadang suasana di IPT menyebabkan orang yang menyambung pelajaran mudah lupa diri. Begitulah dengan A. Menjelang tamat pengajian, aku mendapat perkhabaran A sudah menikah seorang lagi. Ketika itu, kami sibuk dengan latihan mengajar di Melaka.

A juga sudah berjinak-jinak dengan dunia usahawan. Dia menceburi bidang pembekalan makanan di kantin sekolah.

"Sampai bila nak jadi cikgu,.. Tak boleh kaya.." kata-kata A yang masih kuingat lagi.

Kali terakhir aku bertemu dengan A, semasa konvokesyen menerima ijazah masing-masing. Selepas itu, aku dan rakan-rakan terputus hubungan dek kesibukan tugas dan keluarga. Aku pasti A sudah berjaya sebagai usahawan, sehinggalah Adi menelefonku dua minggu lalu, memberitahu tragedi yang menimpa A.

Adi mempunyai hubungan kekeluargaan dengan A. Menurutnya, A seakan-akan lupa diri. Selepas perkahwinan kedua, A masih tidak berubah, malah menjadi lebih teruk. Kekayaan dan nikmat yang diberi Allah bagaikan candu yang menjahanamkan hidupnya. A bersara awal sebagai guru dan menumpukan sepenuhnya kepada perniagaan yang diceburi. A semakin galak berfoya-foya dengan wanita dan melupakan tanggungjawabnya sebagai suami. Kehidupan anak isterinya terabai.

Kehidupan A semakin cacamarba apabila A mengadakan hubungan intim dengan seorang GRO (jalang) yang akhirnya menjadi isterinya. Menurut Adi, GRO itu penagih syabu, dan A turut terpengaruh menagih dadah sintetik itu.

Bermula dari situlah, kehidupan A menjadi semakin tidak menentu. Perniagaan yang dibinanya hancur di tengah jalan. Anak dan isteri yang diabai semakin menjauhkan diri. Kereta, rumah dan segala macam kemewahan yang dimilikinya sebelum ini, hilang begitu sahaja.

A, sahabatku, bekas guru telah meninggal dunia dalam keadaan yang cukup hina. Anak isterinya sendiri tak mahu menguruskan jenazahnya. Mayat penagih syabu itu disempurnakan di rumah ibunya, dan Adi turut hadir memberi penghormatan terakhir.


(Buat Adi, sahabatku, terima kasih memaklumkan penyudah kisah A ini).





















Saturday, March 21, 2009

SIAPAKAH WANITA SOLEHAH?

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Seorang gadis kecil bertanya kepada ayahnya.
"Ayah..ceritakanlah kepadaku perihal muslimah yang sejati.."

Si ayah pun menolehkan mukanya seraya melontarkan senyuman manisnya ke arah anak kecilnya itu..

Anakku.......

Seorang muslimah yang sejati bukanlah dilihat daripada kecantikan dan keayuan paras wajahnya semata-mata. Wajahnya hanyalah peranan yang teramat kecil sahaja. Tetapi, muslimah yang sejati dilihat daripada kecantikan dan ketulusan hatinya yang tersembunyi. Itulah yang terbaik.

"Allah tidak melihat kepada tubuh kalian dan tidak pula kepada bentuk kalian. Allah hanya melihat kepada hati dan perbuatan kalian"
(Hadis Riwayat Muslim)


Si ayah terus menyambung...

Muslimah sejati juga tidak dilihat daripada bentuk tubuh badannnya yang mempersonakan, tetapi dilihat daripada sejauh mana ia menutupi bentuk tubuhnya yang mempersonakan itu.

Muslimah sejati bukanlah dilihat daripada sebanyak manakah kebaikan yang diberikannya, tetapi dilihat daripada keikhlasan ketika dia memberikan segala kebaikan itu.


Muslimah sejati bukanlah dilihat daripada seberapa indah lantunan suaranya, tetapi dilihat daripada apa yang sering mulutnya bicarakan. Muslimah sejati bukan dilihat daripada keahliannnya berbahasa, tetapi dilihat daripada bagaimana caranya ia berbicara dan berhujah mempertahankan kebenaran.

Berdasarkan ayat 31, surah An-Nuur, Abdullah ibnAbbas, Ibn Omar, Ikramah dan lain-lainnya berpendapat:

"Seseorang wanita Islam hanya boleh mendedahkan wajah, dua tapak tangan dan cincinnya di hadapan lelaki yang bukan mahramnya"
(As-Syeikh Said Hawa di dalam kitabnya Al-Ass Fit Tafsir)


"Wahai isteri-isteri Nabi! Kamu tidak seperti perempuan-perempuan lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk (melemah lembutkan suara) dalam berbicara sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya, dan ucapkanlah perkataan yang baik"
(Surah Al-Ahzab : 32)




Si ayah diam sejenak sambil melihat wajah manis puteri kecilnya itu...


Lantas apa lagi ayah..? sahut puteri kecil terus ingin tahu...

Ketahuilah wahai puteriku......

Muslimah sejati bukan dilihat daripada keberaniannya dalam berpakaian 'grand' dan 'up to date', tetapi dilihat daripada sejauh mana dia berani mempertahankan kehormatannya melalui apa yang dipakainya.

Muslimah sejati bukan dilihat daripada kekhuatirannya digoda orang di tepi jalanan tetapi dilihat daripada kekhuatiran dirinya yang mengundang orang lain jadi tergoda.


Muslimah sejati bukanlah dilihat daripada beberapa banyak dan besarnya ujian yang dia jalani tetapi dilihat daripada sejauh mana dia menghadapi ujian itu dengan penuh rasa redha dan kehambaan kepada Allah..Dan dia sentiasa bersyukur dengan segala kurniaan yang diberikan.

Dan ingatlah anakku......

Muslimah sejati bukan dilihat daripada sifat mesranya dalam bergaul tetapi dilihat daripada sejauh mana dia mampu menjaga kehormatan dirinya dalam bergaul.

"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya"
(Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)

Setelah itu, si anak kembali bertanya, siapakah yang memiliki kriteria seperti itu ayah? Bolehkah saya menjadi sepertinya..? Mampukah dan layakkah saya, ayah..?

Si ayah memberikannya sebuah buku dan berkata, pelajarilah mereka!
Supaya kamu berjaya nanti. INSYAALLAH kamu juga boleh menjadi muslimah yang sejati dan wanita solehah kelak. Malah semua wanita boleh....Si anak pun segera mengambil buku tersebut lalu terlihatlah sebaris perkataan berbunyi...

"ISTERI-ISTERI RASULULLAH S.A.W"

"Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah dia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang dia kehendaki."
(Riwayat Al-Bazzar)

"...Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahuinya? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna."
(Surah Az-Zumar:9)



P/S: Sedikit tambahan daripada pembacaan saya:

Daripada Ummu Salamah, isteri Nabi S.A.W, katanya (di dalam sebuah hadis yang panjang) :

"Aku berkata: "Wahai Rasulullah ! Adakah wanita di dunia lebih baik daripada bidadari?"

Baginda menjawab; "Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin."

Aku berkata: "Wahai Rasulullah!Bagaimanakah itu?"

Baginda menjawab:"Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih, berpakaian hijau dan berperhiasan kuning...(hingga akhir hadis)"
(Riwayat al-Tabrani)

Semoga yang baik itu datangnya daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu ana sandarkan pd diri ana sendiri.. hakikatnya kedua2nya datang dari Allah s.w.t jua..


A beauty is a woman you notice; A charmer is one who notices you. "Don't walk in front of me, I may not follow ~ Don't walk behind me, I may not lead ~ Just walk beside me and be my friend."

Terima kasih adikku Ika, kiriman info menarik ini kukongsi bersama rakan blogger

Wednesday, March 18, 2009

Sudahlah Jahil, Sombong Pula..

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Maaflah, kalau saya katakan tidak semua artis di Malaysia hari ini bijak dan pandai bawa diri. Pelbagai gosip dan publisiti murahan segelintir artis ini menyebabkan mereka sering dipandang serong.

Jawablah!: 'Berbisik bukan berpeluk'

Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my


JOHAN akui adegan mesra antara dia dengan Ozlyn hanyalah sekadar lakonan semata-mata.

Johan mengaku sedang dilamun cinta dengan Ozlyn

AKSI mesra pengacara dan pelakon, Johan yang bakatnya dicungkil daripada program Gelanggang Raja Lawak bersama pasangannya pelakon TV, Ozlyn Wati nampaknya terus menjadi bahan bualan ramai. Kedua-duanya didakwa melakukan 'aksi berani' mati seperti bercumbu, suap menyuap dan berpeluk sakan di khalayak ramai walhal antara mereka masih belum ada ikatan yang sah.

Terbaru, beberapa akhbar arus perdana turut mengkritik perbuatan Johan dan Ozlyn yang dilihat kurang manis kerana secara tidak langsung memberi persepsi buruk terhadap golongan artis.


Sudahlah macam belangkas, ke mana pergi asyik bersama, ditambah pula gemar membuat 'wayang percuma', pastinya ia menimbulkan perasaan meluat bagi mereka yang menyaksikannya.

Menurut cerita yang kini tersebar luas, kelakuan sumbang mereka ini dilihat pada dua acara iaitu pada Gelanggang Akhir Raja Lawak musim ketiga baru-baru serta sebuah majlis amal. Merpati dua sejoli ini didakwa bersikap selamba dan tenggelam dengan dunia mereka walaupun ketika itu banyak mata yang memandang.

Hip mendapatkan maklum balas daripada Johan. "Bukan untuk menegakkan benang basah atau cuba mencari publisiti murah," jelas Johan atau nama sebenarnya Mohd Yazid Lim Mohammad Aziz yang pada masa ditemani kekasihnya, Ozlyn di sebelah turut berkata mereka mempunyai alasan kukuh di sebalik peristiwa yang berlaku itu.

AKSI mesra pasangan kekasih yang sedang hangat dilamun cinta yang turut mengundang kontroversi.

Hip: Mungkin ramai yang hendak tahu apa sebenarnya hubungan Johan dengan Ozlyn?

Johan:
Terus terang, saya akui memang kami bercinta dan kami memang dalam perancangan mendirikan rumah tangga. InsyaAllah, kami akan berkahwin pada Jun nanti, tapi tahunnya belum tahu lagi. Kami memilih bulan Jun kerana bagus untuk mereka yang berbintang Gemini.

(Main-main bab nak kahwin, tentulah kamu tak serius. Bulan Jun, tapi tahun bila, kamu pun tak pasti? Maknanya kamu tidak merancang untuk kahwin, hanya merancang berseronok sahaja)

Hip: Sebelum ini Ozlyn pernah bercinta dengan Acong, bekas vokalis kumpulan Sweetchild. Apakah Johan sebenarnya orang ketiga atau perampas dalam hubungan itu.

Johan:
Saya tidak merampas sesiapa. Seperti yang pernah Ozlyn tegaskan sebelum ini, dia bukanlah menjadi hak sesiapa, jadi terserah kepadanya untuk berkawan dengan sesiapa yang dia suka. Lagi pun, dalam hubungan ini, terbukti ia lahir dari perasaan suka sama suka dan bukannya ada paksaan. Jadi macam mana hendak dikatakan saya merampas kekasih orang. Mengenai hubungannya dengan Acong, saya tak masuk campur sebab saya kenal Ozlyn selepas dia mengaku yang dia tidak dimiliki oleh sesiapa pada masa itu.


Hip: Sejak kamu bercinta, macam-macam cerita tersebar. Terbaru, Johan dan Ozlyn dikatakan tak tahu malu apabila beraksi kurang sopan di khalayak ramai. Boleh ulas sikit?

Johan:
Kami tahu dan kami baca sendiri cerita itu di akhbar. Saya ingin membuat pembetulan di sini bahawa kami sebenarnya bukan bercium atau berpeluk. Apa yang kami buat sebenarnya adalah berbisik. Mungkin perbuatan itu menyebabkan ramai yang menyangka yang kami sebenarnya bercium. Kami berbisik pun ada sebab iaitu pada masa kejadian itu, saya terdengar ada orang yang bercerita hal yang kurang baik mengenai diri kami. Terlanjur individu itu sudah mengata kami, jadi saya sengaja mendekatkan diri di wajah Ozlyn sambil menjerit perkataan I Love You di khalayak ramai. Kira kami berlakon, buat begitu sebab nak bagi individu itu lagi panas dengan kami.

(kamu ingat masyarakat bodoh macam kamu ke, Johan? Foto kamu tu jelas menunjukkan kamu berpeluk. Nak bagi individu itu lagi panas dengan kami? Tak payahlah, api neraka lagi panas)

Hip: Tapi tidakkah Johan tahu perbuatan seperti itu kurang manis?

Johan:
Saya hairanlah, mengapa apabila kami berbuat begitu, orang pandang serong, tapi bila artis lain buat perkara sama, tidak ada siapa yang pertikaikan. Kami cuma laga pipi, dan perkara ini juga dilakukan artis lain apabila mereka berjumpa. Lagi pun, adalah lebih baik apabila kami, yang memang mengaku bercinta buat begitu, daripada mereka yang tidak mengaku bercinta, tetapi buat perkara yang serupa. Mengenai isu peluk itu, ingin saya jelaskan walaupun kami berpeluk tapi tidak sampai melekapkan dada masing-masing. Ozlyn hanya bergantung di leher saya dan saya sifatkan pelukan itu sebagai pelukan memberi semangat.

(Kamu laga pipi tak salah? Artis perempuan tu isteri kamu? Berpeluk tidak sampai melekapkan dada masing-masing? Teruklah kamu, mana adab kamu sebagai Melayu Islam?)

Hip: Tak rimas ke bila sentiasa berdua walau ke mana saja?

Johan:
Saya tak pernah rimas dan begitu juga dengan Ozlyn. Lagi pun buat apa nak sorok-sorok apabila ada yang sudah tahu bahawa kami sedang bercinta. Kalau saya ada shooting dan Ozlyn ada masa terluang, dia akan menemani saya, begitu juga sebaliknya. Lagi pun keluarga kami sudah mengetahui hubungan kami dan mereka merestuinya.

Hip: Tak takut ditangkap khalwat apabila ada yang mula meluat dengan kelakuan anda berdua?

Johan:
Kami tak pernah takut. Kalau ada yang merancang untuk menangkap khalwat kami, silakan sebab kami tidak pernah dating di tempat yang mencurigakan. Kalau kami berjumpa pun, semuanya di tempat awam. Kami tak pernah bercinta di tepi tasik atau mana-mana lokasi yang boleh mengundang padah. Daripada menghabiskan masa bercinta di tempat seperti itu, lebih baik saya balik rumah dan tidur. Itu lebih baik.

(Kalau ada yang merancang untuk menangkap khalwat kami? Siapa yang rancang, kalau kamu tak buat perangai?)

Sebenarnya, artis seperti Johan dan Ozlyn inilah yang menyebabkan artis baru kini semakin tidak dihargai peminat. Bang, kita bukan Hollywood, baik kau kahwin daripada buat dosa. Kalau tak ada duit, peminat boleh pakat-pakat tolong artis sengkek macam kamu.

Tuesday, March 17, 2009

Sayang Merbah Kepada Anaknya

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Jika kita tinggal di kawasan pinggir hutan atau sub urban, mungkin kita berpeluang melihat burung merbah.

Merbah kapur
Paling mudah kita menemui Merbah Kapur (Yellow-vented Bulbul) atau nama saintifiknya Pycnonotus goaivier. Burung merbah memang sinonim dengan kawasan luar bandar kerana itulah habitatnya. Dietnya ialah makanan seperti ulat dan serangga kecil.

Sepasang merbah bersarang di pokok mangga di halaman rumah sejak tiga minggu lalu. Dua biji telur yang dieram oleh ibu merbah sudah pun menetas.

Dua ekor anak merbah sedang tidur..

Kerap juga aku menjenguk dan melihat anak-anak burung ini. Kekadang rasa nak bela, tapi fitrah alam, burung liar tidak betah tinggal dalam kurungan.

Sungguh cepat ia membesar. Dalam tempoh kurang dua minggu, bulu pelepahnya semakin lebat, dan mampu terbang.

Uniknya ibu merbah, ketika aku 'mengunjungi' sarangnya, pasangan merbah itu membuat bunyi bising, mungkin sebagai amaran kepada anak-anaknya. Anak-anak burung yang baru belajar terbang itu pun 'melarikan diri', walaupun terbangnya masih tidak sempurna. Ketika itulah aku dapat melihat keunikan ibu merbah.

Ia cuba menarik perhatianku untuk memastikan anak-anaknya selamat. Pasangan merbah itu seolah-olah patah sayap, dan melompat-lompat sambil merebehkan kepaknya. Aku yakin pasangan merbah itu berlakon supaya 'musuhnya' terpedaya dan tidak mengganggu anak-anaknya yang baru belajar terbang.

Begitulah sayangnya burung merbah kepada anaknya. Allah memberi haiwan naluri untuk menyayangi anaknya.

Monday, March 16, 2009

Parah Dah Masyarakat Kita...


Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Sebak dan sedih membaca kisah seorang kontraktor menemui janin yang hancur dilanggar kenderaan. Apalah penyakit anak-anak muda kita sekarang. Berzina dan membuang anak merata-rata.

Memang tiada rasa takut dan kesal, menyebabkan seorang 'betina' membuang janin begitu sahaja. Jantan sundal yang membuntingkannya tanpa ikatan perkahwinan, pastilah juga seorang yang tiada rasa tanggungjawab.

Masyarakat kita semakin parah sakitnya. Bacalah di akhbar-akhbar, berita tentang persundalan, zina, buang bayi, merompak, membunuh dan segala perlakuan tidak bermoral, johannya disandang oleh......

ORANG MELAYU

Saturday, March 14, 2009

Tersentuhnya Hati Kehidupan Nik Nur Madihah..

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Aku memang sudah tidak membeli Utusan Malaysia, atas sebab-sebab tertentu yang aku sendiri tahu. Tetapi terdetik hati untuk membaca kisah di Utusan online, tentang permata di perlimbahan, adik Nik Madihah, pelajar cemerlang SPM 2009.

INILAH RUMAH SAYA (Utusan online 14 Mac 2009)


Nik Nur Madihah bersama ibu bapanya Nik Mohd. Kamal Hussien dan Mariani Omar di rumah mereka di Kampung Parang Puting, Pengkalan Chepa, Kota Bharu, semalam. – UTUSAN/Hafiz Johari


Hidup tanpa peralatan canggih dan kemudahan sempurna bukan penghalang untuk seseorang menempa kejayaan. Malah kesukaran dan kekurangan itulah yang menjadi pendorong kepada usaha untuk mengubah nasib ke tahap lebih baik sambil membahagiakan ibu bapa.

Siapa sangka rumah yang kelihatan hampir roboh ini menyimpan sebutir permata berharga yang bakal menyinar suatu hari nanti.

Bahkan tidak seorang juga yang terfikir bahawa permata yang berlindung di rumah ini telah mencipta sejarah dengan memperoleh keputusan cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang diumumkan kelmarin. Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal, 18, mencatat keputusan cemerlang 19 A1 dan satu A2.

Kejayaan pelajar dari Sekolah Menengah Agama Arab Maahad Muhammadi (Perempuan), Kota Bharu, Kelantan ini agak istimewa kerana dia adalah anak seorang nelayan berbanding pelajar cemerlang SPM sebelum ini yang datang dari keluarga yang agak senang.

Dia yang pernah menjadi antara pelajar terbaik peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) peringkat kebangsaan 2006, bertukar menjadi selebriti sekelip mata kerana kecemerlangannya itu.

Malah wartawan yang berpusu-pusu untuk menemu bualnya terpaksa menunggu giliran untuk memasuki rumah yang disewa bapanya dengan harga RM90 sebulan kerana ia terlalu sempit dan agak uzur.

Rumah kecil itu menjadi gambaran kehidupan sukar mereka sekeluarga malah bilik kecil yang dilindungi almari di ruang tamu yang menjadi tempatnya untuk berehat manakala ruang tamu yang mampu memuatkan kira-kira empat orang itu menjadi bilik belajar tetapnya pada setiap hari.

Mengapa ada antara kita yang mewah tetapi tak berupaya memperoleh sehebat Nik Nur Madihah?

Masa Cuti, Masa Kerja..

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Semalam, aku berbual dengan rakan-rakan di kantin. Ada dua orang guru praktikum yang turut serta, Yazid dan Sham.

Kami bersembang tentang cuti yang bakal bermula. Sebenarnya, cuti hanya untuk pelajar. Guru tidak bercuti. Guru tertakluk kepada Perintah Am dan arahan Pengetua, sebagai ketua jabatan.

Ramai juga yang mengadakan kelas tambahan masa cuti. Aku juga bertugas mengikut jadual yang sudah ditetapkan. Bagi yang bujang seperti Yazid dan Sham, sudah tentu ada perancangan sendiri.

"Mujur juga kita ada masa bercuti," kata Mior.

"Mengapa pula?" aku meminta penjelasan.

"Ada rakan yang jadi jurutera (di sebuah syarikat carigali minyak), gaji memanglah besar, tetapi merungut kerana masa bersama keluarganya terhad." katanya sambil menghirup teh.

"Sebenarnya, ada kos melepas," kataku.

"Iyalah, kita mungkin dapat suatu perkara, dalam masa yang sama kita juga kehilangan satu benda. Tak semua kita boleh dapat dalam dunia ini." kata Ustaz Amin menambah. Ustaz Amin adalah contoh yang boleh aku ikuti. Anaknya, Munqeedz memperoleh 10A dalam SPM baru-baru ini, sekaligus menjadi pelajar terbaik sekolah. Cara Ustaz Amin mendidik anak-anak, wajar dijadikan contoh.

Benarlah, memang kita patut bersyukur dengan apa yang Allah beri. kekadang, kita terlalu mengejar keduniaan, sehingga kita 'kehilangan' masa untuk bersama keluarga.

Kelmarin aku berjumpa bekas murid, yang dulunya jurutera di sebuah kilang.

"Tak bolehlah cikgu, kalau masa bujang, bolehlah bekerja hingga lewat malam." katanya.

Dia sudah pun tamat KPLI dan lebih suka kerjaya guru, sebab mudah bersama anak isteri, dan lebih penting, ada masa untuk menguruskan keluarga.

Tak mengapalah, asalkan dia tidak menganggap kerjaya guru sebagai pilihan akhir, sebab jika mengajar ada kadar, yang merana nanti adalah anak murid satu generasi.

Friday, March 13, 2009

Perbincangan Dalam Kumpulan

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.
Ada guru yang suka menggunakan kaedah talk and chalk. Tambah malang lagi, penyampaian sehala dalam kelas menyebabkan daya fikir murid terbantut.

Pelbagai kaedah boleh digunakan oleh guru untuk memastikan P&P berjalan lancar. Satu kaedah yang sering digunakan oleh guru untuk mengelakkan kebosanan ialah Perbincangan Dalam Kumpulan (PDK). Lima atau enam kumpulan kecil boleh diwujudkan dalam sesebuah kelas. Ketua kumpulan mestilah dilantik daripada pelajar yang berwibawa.

Perbincangan secara positif melalui kumpulan sebaya

Peralatan yang perlu biasanya kertas majong, pen marker dan akhbar. Melalui kawalan guru, pelajar boleh membincangkan tajuk yang diberi. Jika masa mencukupi, benarkan mereka buat pembentangan. Ada yang berani bercakap di hadapan, dan ada juga yang pertama kali berucap, menyebabkan dia gelabah tiba-tiba.

Tapi PDK selalunya memberi impak positif. Pelajar lebih seronok kerana mereka boleh berkongsi pandangan dengan rakan lain secara sihat.


Wednesday, March 11, 2009

Dup Dap Dup Dap Dup Dap Dup Dap.....

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Entah apalah di fikiran pelajar-pelajar yang mengambil SPM 2008 yang lalu. Esok, keputusan SPM akan diumumkan secara rasmi.

Tentulah degup jantung pun semakin kencang. Dulu, semasa aku nak ambil keputusan, berjanji nak pergi bersama-sama dengan rakan, balik pun sama-sama. Tapi bila dah dapat, kawan yang dapat keputusan tidak sebaik aku, akhirnya pulang dulu, sebab malu, katanya.

Sebenarnya, gagal atau lulus hanyalah di sekeping kertas. Yang penting, jika gagal, belajarlah daripada kegagalan, supaya kita menang satu hari nanti.

Buat semua pelajar SPM 2008, moga anda berjaya mendapat keputusan yang baik...

Jika menangis pun, biarlah yang menitis itu, air mata gembira dan kesyukuran..


Mentafsir Mimpi

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Awal pagi ini, aku terjaga selepas mimpi sesuatu yang agak membimbangkan. Aku bermimpi rumah mak dimasuki ular. Ularnya besar-besar. Peliknya, anak-anak aku berada di rumah mak, dan ketika aku cuba menghalau ular-ular tersebut, seorang anakku (Adil Hilmi) dipatuk di kakinya. Lantas, cepat-cepat aku membawanya ke hospital, dan tiba-tiba aku terjaga..

Oh,... mimpi rupanya. Ada rasa lega, tetapi ada juga rasa bimbang. Selepas solat Tahajud, aku memohon dijauhkan mala petaka ke atas keluarga.

Mungkin juga aku penat. Mungkin juga terbawa-bawa celoteh kelakar Wak Tabib dalam SINARFM semalam. Mungkin juga mainan tidur.

Kata arwah mak, mimpi buruk sebab tak basuh kaki. Pesannya lagi, kalau selepas azan subuh, itu memang dari syaitan. Tapi aku mimpi waktu dinihari, sebelum subuh... Apa maknanya?

p/s: Ada sesiapa boleh mentafsir mimpi?

Tuesday, March 10, 2009

Apa Beza Murid Bandar dan Desa?

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Di Bandar, muridnya terdedah kepada banyak perkara; misalnya dari segi pakaian, gaya rambut, cara pergaulan, lebih 'ke hadapan' berbanding murid kampung. Teringat masa bersekolah di SMKAB dahulu. Rata-rata rakan dari luar bandar seperti Kayan, Sungai Tiram, dan Lekir, biasanya datang dengan bas Rafie, atau bas Cikgu Yaakub (arwah). Baju mereka, baik lelaki mahupun perempuan, putih kekuning-kuningan, sebab laluan untuk balik ke rumah tidak bertar.
Jika cuaca elok, debu-debu tanah merah melekat di baju. Tapi jika hujan, kasut-kasut mereka penuh bersalut tanah liat.

Murid bandar, biasanya akan mendapat kemudahan tuisyen (kelas tambahan) kerana keluarga mereka mampu. Murid di sekolah luar bandar selalunya hanya setakat belajar di sekolah. Dalam hal ini, kekadang tidak adil jika ada guru yang mengajar di sekolah, sekadar 'melepaskan batok di tangga'. Sebaiknya, gunakanlah masa P&P di sekolah sebaik mungkin, sebab bukan semua pelajar mampu ke kelas tambahan.

Murid bandar, mudah mendapat pelbagai kemudahan, sama ada akses internet, perpustakaan awam, mahupun sumber maklumat lain. Bagaimanapun, murid luar bandar masih boleh mendapat kemudahan berkenaan melalui usaha KPM menyediakan Makmal Komputer.

Dalam mencapai tahap pendidikan yang sempurna, teras ke-6 Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) ialah merapatkan jurang pendidikan.

Rasanya, jurang tersebut boleh dirapatkan melalui penyamarataan sistem pendidikan. Selain itu, sistem berorientasikan peperiksaan harus diubah kepada kemahiran dan minat. Tetapi, siapa yang minat? Ibu bapa hari ini lebih suka melihat jumlah 'A', dan anak akan dianggap 'pandai' jika banyak memperoleh 'A'..

Monday, March 9, 2009

Kembali Memegang Amanah Warden..

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Mulai Mac 2009, aku kembali memegang amanah sebagai warden asrama. Sudah agak lama aku tinggalkan aktiviti asrama, meskipun pernah memegang jawatan ini pada 2001 hingga 2005.

Pengalaman menjadi warden sebenarnya adakala menyeronokkan dan sebaliknya. Bagaimanapun, tugas sebagai warden menuntut satu pengorbanan yang luar biasa. Jika dibandingkan dengan elaun yang diberi, memanglah tak berbaloi, tetapi ini adalah tugas dan tanggungjawab yang harus dipikul bersama, demi kelangsungan generasi masa depan.

Hari ini, semua warga asrama dan warden menyambut Maulidur Rasul 1430H di sekitar asrama. Selepas solat subuh, warga asrama berkumpul di Medan Budi untuk menyertai perarakan dan salawat. Mereka dipecahkan mengikut kamar masing-masing, dengan pakaian seragam mengikut kamar dan sepanduk yang dibuat sendiri.

Ceramah Ustaz Ahmad Zamri Husin dari PPD Manjung berkisar tentang akhlak Rasulullah s.a.w. Selepas itu, warga asrama yang menjawab soalan kuiz akan menerima hadiah. Pada sebelah petang, Biro Kerohanian mengadakan beberapa pertandingan seperti berzanji, syarahan, tilawah dan seumpamanya. Pertandingan seperti ini dapat mencungkil bakat pelajar dan menambahkan keyakinan mereka membentuk jati diri.

Sebagai kesimpulannya, dapatlah dirumuskan program ini berjaya menarik minat warga asrama mengenali Muhammad bin Abdullah, tokoh tersohor yang telah mengembangkan Islam sehingga dikenali oleh dunia hari ini.

Sunday, March 8, 2009

Beginikah Bahasa Melayu Ditalkinkan?

ihsan Teranungkite
Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Jauh di sudut hati, aku sedih dengan nasib Bahasa Melayu di bumi Malaysia ini.

Memetik kata-kata Pak Samad (Sasterawan Negara-A. Samad Said), "..rupa-rupanya, begini caranya untuk menyelamatkan bahasa,..."

Sebaknya rasa, apabila seorang tokoh bahasa dan sasterawan yang cuba mempertahankan bahasanya, bersama pulahan ribu rakyat, diusir, disembur dan diloyakan dengan bom asap yang memualkan...

Syukur, masih ada pejuang Bahasa Melayu





*Semua foto adalah ihsan daripada blogger http://www.pakkatib.blogspot.com/

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Hari ini begitu bersejarah dan akan dikenang oleh anak cucu kita. Pejuang bahasa, sasterawan , mahasiswa dan rakyat mengadakan rapat umum menyerahkan memo kepada YDPA agar PPSMI dimansuhkan. Peristiwa ini disertai oleh pelbagai lapisan masyarakat, termasuk orang bukan Melayu. Biarpun pihak polis menembak gas pemedih mata, itu semua tidak merencatkan hasrat rakyat melihat Bahasa Melayu dimartabatkan semula.

Jangan anggap mereka ini anti establishment. Sebaliknya, ia adalah manifestasi rakyat, khususnya masyarakat Melayu agar pemerintah (dibaca BN) lebih proaktif dalam mempertahankan Bahasa Melayu di negara ini.

Tanyalah guru dan pelajar di sekolah luar bandar, pasti jawapannya hampir sama: PPSMI tidak patut diteruskan. Malah, lebih efektif jika kerajaan menambahkan masa subjek Bahasa Inggeris dalam P&P, tingkatkan kualiti dan kuantiti guru, serta ABM yang lebih berkesan. Jangan korbankan Sains dan Matematik semata-mata kerana Bahasa Inggeris.

Berpijaklah di bumi nyata. Semua orang pernah buat silap. Tun Dr Mahathir juga tersilap, dan tidak salah jika kita betulkan kembali kesilapan itu.

Tahniah kepada semua. Berita terbaru daripada Mstar online, Paklah meminta KPM (baca Datuk Hishamuddin) agar cepat buat keputusan untuk mengelakkan masalahg lebih buruk pada masa akan datang. Itu memberi gambaran bahawa Paklah memahami isi hati rakyat.

Saturday, March 7, 2009

Sudah Jatuh Ditimpa Tangga...

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Sejak akhir-akhir ini, waktu solat subuh agak lewat. Dalam erti kata yang lain, waktu terbit matahari juga lambat. Keadaan masih gelap ketika jam mencecah 7 pagi. Ketika itu juga, ramai ibu bapa keluar bekerja. Masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Anak-anak pula tentulah sibuk ke sekolah.

Awal Jumaat, 6 Mac 2009, aku baru sahaja memulakan perjalanan menghantar anak-anak ke sekolah. Tidak jauh dari rumah, berdekatan simpang Tebuk Bidan, aku melihat kemalangan yang baru sangat berlaku. Sebuah motor, masih terbaring di tengah jalan, dan orang ramai sibuk membantu mangsa.

Hati terdetak, mungkin anak muridku terlibat? Aku memberhentikan kereta, lalu turun meninjau. Anak-anak kupastikan selamat setelah ku parkir di tepi jalan berhampiran.

Kak Aisyah, seorang daripada pekerja swasta di sekolah lantas menerpa lemah ke arahku. Dalam samar-samar disuluh lampu kenderaan, aku melihat kain tudungnya dipenuhi darah. Motor Kak Aisyah tumbang di sisi jalan. Ada seorang mangsa terbaring di tepi jalan.

"Kak Esah?" aku spontan menyebut namanya.

"Cikgu, Nabila,.. cikgu..." kata Kak Aisyah lemah, dengan helmet masih di kepalanya. Dia masih dalam keadaan terkejut.

Aku meluru melihat Nabila yang masih terbaring. Nabila juga dalam keadaan stabil, tetapi darah di kepalanya membuatkan kami risau. Orang semakin ramai menghampiri. Abang Lias, Abang Murad dan beberapa orang yang aku kenali turut sama membantu.

Rupanya, Kak Aisyah terbabit dalam kemalangan pagi ini. Sebuah motor yang ditunggang laju oleh seorang anak muda menghentam belakang motor Kak Aisyah. Kak Aisyah dan anak sulungnya Nabila, (anak muridku) terpelanting ke tepi jalan dan luka parah di kepala. Mujurlah tidak patah, tapi kecederaan di kepala membimbangkan.

Aku cepat-cepat menghubungi seorang rakan di Poliklinik Lekir. Manakala orang ramai sibuk membantu urusan trafik yang tergendala.

"Nal(Zainal),.. Tolong hantar ambulans, ada kemalangan di Batu 11,"

"Baik, cikgu.." katanya tanpa banyak bertanya.

Kurang 10 minit, sebuah ambulans datang dan membawa mangsa terus ke Hospital Seri Manjung.

Pada petang tadi, aku menziarahi mereka di wad 6, HSM. Kak Aisyah stabil., tetapi cedera di kepala. Mulutnya berjahit dan hilang 4 batang gigi. Ada juga luka di lutut dan betis. Nabila luka di kepala dan kaki. Ramai juga rakan dan saudara maranya yang datang, termasuk 3 lagi anak perempuan Kak Aisyah yang masih kecil.

Aku simpati dengan Kak Aisyah. Wanita pertengahan 40-an ini, ditinggalkan suaminya, seorang pemandu lori sejak 8 bulan lalu. Dialah satu-satunya sumber pencarian keluarganya sekarang. Nasibnya tak ubah seperti sudah jatuh ditimpa tangga.

Thursday, March 5, 2009

Juara Lima Tahun Berturut-turut


Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.


Ini adalah tanda terima kasih, penghargaan dan tahniah kepada pasukan kriket SMKBS yang berjaya mempertahankan kejuaraan buat tahun kelima berturut-turut.

Tahniah kepada Zaman (kapten), Syariman, Azman, Eksiden, Mat Donkeng, Hantok, Bubo, Zidan, Yus, Wan Hamid, Achahu, Mat Samsung, Fazwan, Syakirin dan Akhyar.

Ingatlah, untuk menang, ia lebih mudah daripada mempertahankannya.

p/s: Pengetua janji nak belanja makan.. wah..wah...wah...


Wednesday, March 4, 2009

Kebobrokan Demokrasi Malaysia 'Terserlah'?

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Sebagai anak Perak, jauh di sudut hati, tentulah ada rasa gelisah, sedih, geram dan kecewa yang bercampur aduk apabila mengenangkan keadaan politik negeri ini yang terumbang-ambing.

Sejak peristiwa lompat parti, diikuti pelantikan MB baru tanpa mengikut kewajaran, tentulah memberi impak kepada rakyat negeri ini amnya. Orang Melayu berpecah kepada dua golongan, yang menyokong Datuk Dr Zambry, dan satu lagi menyokong Datuk Seri Nizar. Pada hemat aku yang kecil ini, sokongan orang bukan Melayu terhadap Barisan Nasional di Perak nampaknya seakan-akan terhakis.

Anda tidak percaya? Cubalah bersembang dengan mana-mana India, atau Cina, di Perak rata-ratanya meluahkan rasa kecewa kerana pemimpin terlalu memikirkan soal politik sehingga mengetepikan masalah ekonomi yang makin menjerut.

Apa pula pandangan masyarakat luar Malaysia. Bacalah petikan Al-Jazeera, dan buatlah kesimpulan sendiri.

Scuffles at Malaysia parliament

Ousted chief minister Mohammad Nizar insists he is the legitimate head of Perak's government [Reuters]

Scuffles have broken out outside a state parliament in northern Malaysia after riot police and supporters of Malaysia's ruling coalition blocked members of the country's opposition from entering the building.

The incident took place on Tuesday as about 100 members of the opposition Pakatan Rakyat (People's Alliance) tried to enter parliament in the town of Ipoh in the northern state of Perak.

A group of 28 opposition legislators accompanied by their supporters had been trying to hold an emergency session of the assembly but found their way blocked by a makeshift fence and dozens of riot police.

"Go back!" several government supporters shouted as pushing and shoving broke out between the rival groups.

Both the governing and opposition coalitions claim they have the right to rule Perak, which has been embroiled in a tense political and constitutional crisis since January.

The state has had no function government following the defections of several opposition legislators in January.

'Double standards'


Police did not intervene, but stepped in to push back the opposition supporters when they approached the makeshift fence.

"This is utter rubbish. Elected representatives are not allowed to go inside," A Sivanesan, an opposition legislator, told the Associated Press.

"It is not in accordance with the law. The police [are] practicing double standards."

The crisis in Perak highlights the growing uncertainty in Malaysian politics after the ruling party suffered its worst ever election loss last year.

In the March 8 national polls, the ruling Barisan Nasional (BN) coalition lost control of four states including Perak, as well as its long-standing two-thirds majority in parliament, conceding a large number of seats to the opposition.

Unconstitutional

Last month opposition legislators protested after claiming the state sultan had acted unconstitutionally in appointing Zambry Abdul Kadir, a BN member, as chief minister without waiting for a vote of confidence in the state assembly.

Following the sultan's endorsement, V Sivakumar, the state parliament's speaker and a member of the opposition coalition, suspended the legislature.

He later called for opposition members to gather for an emergency session – a move seen as symbolic rather than having any real prospect of returning the opposition to power.

After being blocked from entering the state parliament the opposition legislators retreated to a side street where they held the emergency session in the open air.

The meeting unanimously passed a resolution of confidence in the ousted government led by Mohammad Nizar Jamaluddin.

"We are the rightful government ... Now the state has two chief ministers, one that is legal, one that is absolutely illegal," he said.

"The crisis must be solved ... through the dissolution of the state assembly."




Banjir Oh banjir!

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Membaca berita banjir menyebabkan aku diam seketika.

Ribuan warga kota metropolitan Kuala Lumpur terperangkap ekoran banjir kilat.
TENGGELAM ... Berpuluh-puluh buah kenderaan ditenggelami air dalam kejadian banjir kilat yang berlaku di Jalan Rahmat dan kawasan sekitarnya.
TERKANDAS ... Ribuan warga kota terperangkap dalam kejadian banjir kilat yang berlaku di Jalan Ipoh dan kawasan sekitarnya.-- foto BERNAMA

KUALA LUMPUR: Beribu-ribu warga kota terperangkap sama ada dalam bangunan, di jalan raya atau di stesen bas dan LRT ekoran hujan lebat sejak pukul 3 petang yang menyebabkan banyak jalan ditenggelami air antara satu hingga dua meter.

Di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), kira-kira 1,000 pengunjung dan kakitangan yang bertugas di tingkat 2, bangunan itu terperangkap berikutan bekalan elektrik terputus serta beberapa batang jalan di sekitar bangunan itu ditenggelami air.

Pegawai Operasi Jabatan Pertahanan Awam Left Muda Shahrul Kamar Mohd Johari berkata hujan lebat yang luar biasa menyebabkan air dari sungai Klang yang terletak bersebelahan PWTC melimpahi tebing dan membanjiri jalan sekitar.

"Banjir berlaku kirakira pukul 6 petang tadi. Bagaimanapun kami mendapat panggilan sejam kemudian bahawa terdapat kirakira 1,000 orang gagal keluar berikutan bekalan elektrik yang terputus di PWTC," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Alangkah kasihannya warga kota yang mengalami kerugian harta benda. Kereta, rumah dan segala perkakas di dalamnya yang tak sempat diselamatkan musnah begitu sahaja.

Mujur tiada yang kehilangan nyawa, kerana itu lebih berharga. Ini malapetaka sebenarnya.




Tuesday, March 3, 2009

Kriket, Sukan Yang Berpotensi Di Malaysia

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Pada 2 hb hingga 4 hb Mac 2009, aku dan beberapa orang rakan mengiringi dan membawa pelajar yang menyertai kejohanan Kriket Sekolah-sekolah Menengah Daerah Manjung 2009. Ia bertempat di Pangkalan TLDM Lumut dan disertai 5 buah sekolah.Inilah padang kriket TLDM, berlatarbelakang hangar KD Rajawali

Kriket sebenarnya bukanlah sukan asing di SMKBS. SMKBS telah menjadi johan 4 tahun berturut-turut. Itulah yang menyebabkan Cikgu Hakim berasa bangga dengan pencapaian anak didiknya.

Kali ini, jawatankuasa kejohanan menetapkan hanya 15 over bagi setiap perlawanan. Dua pasukan akan memasuki padang (diameter standard 70 meter, tapi di peringkat sekolah menengah hanya 50 meter) iaitu pemadang (fielder) dan pemukul (beating).
Sesi 'berebut baju jersi' dipantau oleh Cikgu Mior Hanip

Dalam perlawanan pertama semalam, kami menentang SMK Seri Manjung dan menang dengan kelebihan 1 wiket. Wiket maksimum ialah 10. Wiket bermakna pembaling bola di pihak pemadang berjaya membaling tepat ke arah kayu tiga batang selari, atau mana-mana pemadang berjaya menyambut (tanpa jatuh ke tanah) bola yang dipukul pihak lawan. Ini juga membawa makna pemain lawan yang berkenaan 'mati'.

Secara teknikalnya, sukar untuk menjelaskannya melalui penulisan, tetapi kita mudah faham permainan ini jika melihat cara permainannya. Bagaimanapun, untuk mengira jumlah mata (runs) ia memerlukan kemahiran yang lebih. Bahagian ini aku tak mahir lagi.

Bergambar sebelum perlawanan- Berdiri kanan dan nampak macho itu adalah aku. he..he..

Antara pelajar kami yang berpotensi ialah Azhar, Bubo (Arif), Kelin (Nasrullah), Zaman, Zidan (Zahidan) dan tidak keterlaluan jika aku katakan setakat ini, pasukan sekolah kami adalah pilihan.En. Rahman Adas, YDP PIBG sedang sibuk memberi tips akhir..

Kami juga bertuah kerana selain semangat kuat pelajar, pengerusi PIBG adalah peminat dan turut memberi sokongan.

Sebenarnya, sukan kriket tidak popular seperti mana bola sepak atau badminton. tetapi Malaysia tidak ketandusan bakat. Melalui Persatuan Kriket Melayu Malaysia, kriket turut dipertandingkan di dalam dan luar negara.

Bagaimanapun, kita masih jauh ketinggalan dari segi taktik berbanding negara seperti India, Bangladesh, Pakistan dan England sendiri.

Sunday, March 1, 2009

Ketegasan SPRM Belum Terbukti?

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Mulai Januari 2009, Badan pencegah Rasuah, ditukar fungsi dan kemampuan, menjadi Suruhan jaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Ini adalah satu usaha menjadikan Malaysia bebas rasuah, kerana selama ini, indeks rasuah di negara ini pada kedudukan yang membimbangkan.

Mstar online telah mengadakan temu bual bersama Datuk Seri Ahmad Said Hamdan, Ketua Pesuruhjaya SPRM di pejabatnya, baru-baru ini.

SOALAN Ada yang pihak yang mendakwa SPRM mengamalkan double standard kerana kes yang lama belum selesai tetapi kes yang baru seperti kes salah guna kuasa Tan Sri Khalid Ibrahim (Menetri Besar selangor) sudah selesai?

AHMAD SAID: Itu adalah masalah persepsi. Ia mengambil masa. Kita akan mengekalkan tahap konsisten kita. Apa yang orang ramai mahu, kita konsisten.

Sebelum ini pun kita konsisten tetapi ini adalah masalah persepsi orang ramai. Sekarang ini, mereka yang membuat laporan menghebahkan dulu dalam akhbar, kemudian barulah membuat laporan kepada SPRM.

Penyiasatan dalam SPRM ini adalah elemen kejutan. Kita mesti membuat orang ramai terkejut dengan bukti yang ada tetapi sekarang, kita pula yang terkejut dengan laporan dalam akhbar.

Kita mempunyai Jawatankuasa Penilaian Operasi dan dalam Suruhanjaya ini, kita tidak perlu menyelesaikan sesuatu kes dalam masa setahun. Kalau lebih daripada setahun, kita perlu memberi penjelasan kepada jawatankuasa. Ini adalah peraturan baru.

SOALAN Adakah Datuk Seri menyesal mendedahkan hasil siasatan itu selepas melihat reaksi negatif yang diterima?

AHMAD SAID: Tidak. Kita hanya serahkan kepada Peguam Negara.

SOALAN Mungkin selepas ini Datuk Seri akan ragu-ragu untuk mendedahkan hasil siasatan itu?

AHMAD SAID: Ia terpulang kepada kes tetapi kalau begini keadaannya, lebih baik kita tidak beritahu. Saya senyap sahaja. Tetapi kalau kita terus tangkap, mereka akan lebih marah pula.

SOALAN Bagaimana pandangan Datuk Seri mengenai tindakan Angkatan Muda Keadilan (AMK) yang menghadiahkan lembu kepada SPRM sebagai tanda protes mereka kerana SPRM didakwa mengamalkan double standard?

AHMAD SAID: Ia adalah penghinaan kepada kerajaan. Kita telah buat laporan polis mengenai hal itu dan kini terserah kepada polis. Menghina kakitangan kerajaan yang menjalankan tugas mereka adalah satu kesalahan.

Mereka menggunakan lembu untuk memperolokkan orang lain. Itu bukan sesuatu yang baik. Pada saya, itu memperolokkan kami... mereka memperkatakan tentang profesionalisme tetapi mereka sendiri tidak profesional. Mereka emosional. Kita baru membuat sedikit penguatkuasaan dan mereka sudah mula berkata macam-macam tentang kita. Sebelum ini, apabila kita menangkap orang-orang daripada kerajaan dan sektor swasta, mereka tidak pula berkata apa-apa.

SOALAN Bagaimana SPRM mampu menjadi sebuah suruhanjaya yang bebas?

AHMAD SAID: Jika kita melihat undang-undang yang diperuntukkan, tidak ada satu perkataan pun yang menyatakan kita perlu mendapatkan kebenaran daripada Perdana Menteri untuk melakukan pendakwaan. Tiada apa yang kita perlu rujuk kepada Perdana Menteri.

Apa yang ternyata dalam undang-undang adalah kita perlu malaporkan aktiviti kepada Lembaga Penasihat dan Jawatankuasa Penilaian Operasi. Jika orang ramai ingin membuat aduan, terdapat Jawatankuasa Aduan yang dianggotai bekas hakim untuk melihat aduan itu. Jawatankuasa akan meneliti aduan-aduan ini dan semua itu dilakukan oleh individu-individu yang bebas.

Kebebasan adalah elemen yang penting untuk menyiasat dan membuat keputusan. Di bawah undang-undang, SPRM menyiasat sesiapa sahaja tanpa perlu merujuk kepada Perdana Menteri. Itulah yang dinamakan bebas.

SOALAN Adakah semua kes yang kepada jawatankuasa adalah kes berstatus tinggi?

AHMAD SAID: Tidak. Semua kes sama ada melibatkan RM10, RM20, RM100, semua kita beri dengan maklumat yang lengkap. Ini bukan satu perkara yang main-main. Banyak kerja yang perlu dilakukan Kita mahu orang ramai tahu tang kita benar-benar menjalankan tugas dan kita tidak main-main. Kita serius.

SOALAN Bagaimana siasatan kes yang dilaporkan pada tahun lalu?

AHMAD SAID: Semua kes sebelum 1 Januari 2009 akan disiasat menggunakan mekanisme lama. Ia perlu dihantar kepada Peguam Negara dan jika Peguam Negara kata tutup, maka akan ditutup.

Bermula 1 Januari lalu, kita akan cadangkan kepada bahagian pendakwaan dan perundangan dan bahagian tersebut akan memutuskan. Jika dikatakan tidak ada kes, kita perlu membentangkannya kepada Jawatankuasa Penilaian Operasi. Pegawai perundangan kita akan menghadiri mesyuarat bagi menerangkan mengapa keputusan itu dibuat... ini merupakan langkah perlindungan dan orang ramai akan yakin.

SOALAN Memandangkan SPRM kini di bawah undang-undang baru, adakah SPRM menasihatkan mereka yang sebelum ini membuat laporan di bawah undang-undang lama membuat laporan baru?

AHMAD SAID: Tidak perlu kerana kalau kita sudah selesai melakukan siasatan dan kita sudah buat keputusan tidak ada bukti kecuali jika ada bukti baru. Kalau bukti yang sama, tidak ada guna kita buka semual kes tersebut.

SOALAN Adakah kuasa pendakwaan hanya terletak kepada Pendakwa Raya?

AHMAD SAID: Kuasa pendakawaan terletak kepada Pendakwa Raya dan kita mempunyai 31 Timbalan Pendakwa Raya di pejabat ini yang diketuai oleh Peguam Kanan Persekutuan yang merupakan Pengarah Perundangan dan Pendakwaan. Beliau yang akan menentukan dan membuat keputusan termasuk pendakwaan.

SOALAN Ada banyak laporan terhadap bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamad Khir Toyo tetapi sehingga hari ini tiada dakwaan dilakukan sehinggakan baru-baru ini 20 laporan yang sama dilaporkan semula.

AHMAD SAID: Tidak ada bukti terhadap kes beliau. Kes-kes yang dilaporkan adalah kes yang sama. Semua kes itu telah ditutup. Jika bukti yang sama diberikan seperti kes sebelum ini, tidal ada sebab untuk kita membuka semula kes itu. Kita hanya akan membuka kes itu jika ada bukti baru.

SOALAN Bagaimana dengan kes klip video Lingam? Orang ramai berpendapat, SPRM dengan segera menyiasat Tan Sri Khalid sedangkan kes Lingam masih belum selesai?

AHMAD SAID: Kami sudah lama menyelesaikan siasatan (kes klip video Lingan) tersebut. Sebenarnya, lebih senang untuk kita mendakwa seseorang daripada tidak mendakwanya terutamanya apabila Suruhanjaya Diraja mengatakan wujud kes.

Bagaimanapun kini, apa yang mengganggu kes itu adalah apabila saksi utama bagi kes itu enggan memberi kerjasama. Disebabkan kini kita mempunyai Jawatankuasa Penilaian Operasi, kita menerangkan kepada mereka mengapa kita tidak boleh membuat dakwaan. Ini bukan sebab kita tidak mahu mendakwa tetapi disebabkan saksi tidak mahu bekerjasama. Sesiapa sahaja tidak boleh memaksa beliau untuk meminta beliau memberi kerjasama kerana apabila di mahkamah nanti, saksi akan berkata beliau dipaksa dan kenyataannya tidak akan boleh diterima. Kita perlu mematuhi sistem undang-undang.

Dalam kes itu, adakah Suruhanjaya Diraja telah memastikan yang Lingam menerima atau memberi rasuah? Tidak. Memang klip video itu ada tetapi kepada isu kesalahan undang-undang di bawah bidang kami iaitu rasuah. Adakah Lingam menyalahguna kuasa? Kuasa apa yang beliau ada? Seseorang itu mesti mempunyai kuasa untuk menyalahguna kuasa. Beliau tidak mempunyai sebarang status rasmi atau jawatan rasmi, jadi beliau tidak menyalahguna kuasa.

Kami telah menyerahkan kes itu kepada Peguam Negara. Dalam dua siasatan, kes tidak wujud dan bagi dua kes lagi, kami telah menghantar cadangan kita.

Jika dibenarkan, kami boleh memberi penerangan terperinci mengenai penyiasatan dan penemuannya. Adakah anda fikir yang orang ramai ingin mengetahuinya? Ya., disebabkan itu Seksyen 29(4) memberi kita kuasa untuk kita memberitahu penemuannya. Bagaimanapun, apabila kami mendedahkan penemuan itu, begitu banyak sekali orang bercakap.

Selain itu, ada sesetengah kes yang akan mengambil masa lama kerana ada kes yang mudah dan ada juga kes yang rumit.

SOALAN Di Perak, adakah SPRM serius dalam menyiasat lompat parti yang membawa kepada kejatuhan kerajaan Perak daripada Pakatan Rakyat yang didakwa disebabkan rasuah dan pujukan?

AHMAD SAID: Kami serius menyiasatnya daripada mula lagi. Sebab itu kami menahan mereka (ADUN Behrang dan Changkat Jering). Kita hanya menjalankan tugas. Apa bezanya jika mereka lompat parti sekarang? Bila kami mendawka mereka, kami telah menyelesaikan tugas kami. Sekarang ini, adalah menjadi tugas pihak pendakwaan untuk mendakwa.

SOALAN Bagaimana dengan aduan oleh Pakatan Rakyat di Perak berhubung tawaran RM50 juta yang dibuat terhadap Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak? Adakah SPRM bertindak terhadap aduan itu?

AHMAD SAID: Ya dan kita akan bertindak dengan segera. Kita tidak ada belas kasihan terhadap sesiapa pun. Semua perlu memahami peranan jawatankuasa dalam Suruhanjaya ini yang mewakili orang ramai bagi memastikan Suruhanjaya menjalankan tugas mengikut undang-undang. Jika ada kes yang mahu ditutup, kita perlu merujuk kepada jawatankuasa dan jawatankuasa ini adalah orang-orang yang tiada kaitan dengan kerajaan seperti akauntan dan peguam.

Adakah SPRM berani mendakwa Datuk Seri Najib (jika ada kes) kerana beliau adalah bakal Perdana Menteri?

Adakah anda fikir kami berani katakan kepada jawatankuasa bahawa kami tidak mahu mendakwa Perdana Menteri. Kalau dikatakan tidak ada bukti, adakah semua pegawai saya akan berpakat mengatakan yang kami tidak ada bukti. Kita perlu memberi penjelasan mengapa kita tidak mahu dakwa dan jawatankuasa boleh minta kita semak dan melihat semula kes itu. Itulah yang berlaku di Hong Kong dan ia menjadi.

Laporan mengatakan yang duit yang diterima itu ditawarkan kira-kira setahun lalu ketika mereka ini menang kerusi (ADUN dalam pilihan raya umum) dan panggilan itu dikatakan datang daripada parti dan istana. Tetapi bagaimana kita dapat memastikannya? Sesiapa sahaja boleh mendakwa yang mereka adalah ejen daripada parti dan istana. Kadangkala, ia mungkin daripada parti yang sama yang mungkin mahu ahli-ahli mereka untuk melihat, jika mereka ditawarkan RM50 juta, adakah ahli-ahli ini akan lompat parti.

Mereka ini sebenarnya bukan bertujuan untuk membuat laporan. Mereka lakukannnya untuk memalukan orang. Mereka lebih suka jika SPRM gagal kerana mereka boleh katakan, kerajaan berat sebelah. Jika mereka serius dalam membuat laporan, mereka akan melaporkan dan diam. Bagaimanapun, jika kita tidak menjalankan tugas, barulah mereka boleh 'hentam' kita. Tetapi mereka telah memalukan orang melalui media terlebih dahulu. Adakah itu adil?

SOALAN Bagaimana kesukaran menyiasat ahli-ahli politik?

AHMAD SAID: Ia sukar kerana apabila melibatkan ahli politik, semua orang bertindak mengikut emosi dan sentimen kumpulan dan mereka seterusnya mula menyalahkan kita.

SOALAN Jika dahulu, BPR tidak menyiasat politik wang dalam pemilihan parti tetapi mengapa kini, mengapa SPRM menyiasat Umno?

Orang-orang Umno yang membuat aduan kepada SPRM... sebab itu kami menyiasatnya. Tahun ini, ramai orang Umno yang datang membuat laporan. Saya melihat perkara ini sebagai petanda yang baik orang Umno juga tidak membenarkan rasuah berlaku.

Aku berharap Mohd Said tidak beretorik semata-mata. Sebenarnya, harapan rakyat sangat tinggi kepada SPRM. Rasuah boleh menghancurkan sesebuah negara, kerajaan malah boleh menggugat kedaulatan negara. Jika SPRM mampu menyiasat dan mengambil tindakan tegas tanpa mengira kedudukan dan pangkat, integriti SPRM akan dipandang mulia. Ketika itu, mana-mana ahli politik pun takut untuk mengamalkan rasuah, kerana tiada siapa boleh melindungi mereka.

Persoalannya, itu realiti atau fantasi?