Tuesday, May 23, 2017

FAKTOR YANG MENGGAGALKAN KERJA SEPASUKAN

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

      Dalam sesebuah organisasi, kerja sepasukan adalah kunci kepada kemantapan organisasi. Hubungan muafakat antara ketua jabatan dan staf bawahan membentuk kerja sepasukan yang kukuh. Namun, beberapa aspek perlu diperhatikan supaya kerja sepasukan tidak gagal di tengah jalan. 

         Antara halangan yang menggagalkan kerja sepasukan adalah percanggahan idea. Pasukan cuba menangani tugasan pekerjaan dengan mencadangkan idea-idea. Bagaimanapun percanggahan idea yang tidak dikendali dengan baik, ia akan melumpuhkan kerja berpasukan. Perhubungan antara pasukan akan terjejas jika percanggahan pandangan dibiarkan berlarutan.  Jika pasukan terlebih fokus untuk mendapatkan persetujuan semua, pasukan mungkin akan memilih jalan atau cara terbaik untuk menyelesaikan masalah atau pekerjaan. Ini akan menimbulkan masalah di kemudian hari. Fasa ini amat penting  terutama jika pasukan tersebut mempunyai pemimpin yang boleh menjalankan tugas dengan teguh dan berkeyakinan tinggi.

            Faktor seterusnya adalah norma atau peraturan. Dalam fasa ini ahli pasukan bergerak ke arah bekerja secara harmoni, dan bersetuju terhadap nilai dan peraturan pasukan. Dalam situasi yang terbaik, pasukan boleh bertindak supaya ahli pasukan mengambil tanggungjawab terhadap risiko yang mungkin terjadi.  

          Jika norma dan peraturan lama menjadi panduan, pasukan mungkin menjadi santai dan mereka kehilangan daya kreativiti serta daya usaha yang akhirnya menggagalkan matlamat organisasi.
Faktor berikutnya adalah pelaksanaan. Tidak semua pasukan akan mencapai tahap pelaksanaan yang sempurna. Pasukan yang berjaya  menjalankan tugas adalah organisasi yang mempunyai keupayaan bekerja sendiri, bermotivasi, berilmu dan berdaya saing. Keputusan dibuat secara kolektif tanpa tekanan dan sikap bertoleransi diamalkan kerana wujud sikap saling hormat menghormati dalam komunikasi antara ahli pasukan.

Akhir sekali, penamatan. Ini adalah fasa terakhir yang ditambah oleh Tuckman untuk meliputi penamatan projek dan pembubaran kerja berpasukan. Pasukan boleh kembali ke mana-mana fasa dalam model ini untuk lebih berdaya saing. 


Tuesday, May 16, 2017

BERLAKON PADA HARI GURU SMK SUNGAI BAYOR 2017

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

    Sehari sebelum sambutan Hari Guru SMK Sungai Bayor, saya didatangi tiga orang pelajar, memaklumkan mereka ingin membuat kelainan sambutan kali ini. Saya sebenarnya suka mendengar idea anak anak muda yang energetik, dan bersetuju dengan idea mereka untuk melakonkan watak pengetua diculik.
     Diculik?
     Tentunya menarik, fikir saya. 
    Sinopsisnya begini. Sehari sebelum sambutan Hari Guru (HG) SMKSB, saya merakamkan adegan memberi ucapan dan tiba-tiba rakaman tersebut (dengan menggunakan teknik videografi yang mereka pelajari) bertukar kepada keadaan saya duduk sambil diapit dua orang 'penculik' yang menuntut wang tebusan daripada pihak sekolah. 

     Kemudian, pada pagi sambutan HG, video itu berdurasi 3-4 minit itu ditayangkan kepada warga sekolah. Ketika itu, saya sudah tiada di kawasan dewan kerana kononnya saya sudah 'diculik', dijadikan tebusan yang dibawa ke pentas oleh dua 'banjingan' tadi. 
Biarpun begitu, tentulah klimaksnya membawa kemenangan kepada pihak yang baik. Dua 'penjenayah' itu telah ditumpaskan oleh pasukan keselamatan dengan latar lagu Gerak Khas. Saya akhirnya 'selamat' dan lepas daripada penculikan tersebut. 

     Sebenarnya, bukan mudah untuk pengetua melakonkan, atau memberi persetujuan terlibat dalam 'lakonan' begini. Namun begitu, saya fikir, anak-anak muda SMK Sungai Bayor mempunyai kreativiti yang perlu saya sokong. Kalau bukan kita, siapa lagi yang akan memberikan mereka peluang menonjokkan bakat?
      
      Sambutan HG kali ini, meriah dengan pelbagai aktiviti. Kami juga menerima banyak kek yang disumbangkan oleh pelbagai pihak, sebagai menghargai usaha guru SMK Sungai Bayor mendidik anak bangsa. 
       
      Saya dan penolong kanan lain turut menyertai sukaneka bersama guru lelaki di parkir belakang sekolah. Menjelang tengah hari, kami disajikan nasi arab yang enak. Dalam meraikan sambutan tersebut, kami juga mendapat perkhabaran pasukan inovasi yang diterajui oleh Cikgu Anuar Nordin, Cikgu Kanisah, dan Cikgu Norfaezah yang menyertai pertandingan di Seberang Jaya Pulau Pinang hari ini, mendapat tempat ketiga di belakang MRSM dan Kolej Vokasional, dan merupakan satu-satunya sekolah harian biasa (luar bandar pulak tu) yang berjaya ke peringkat seterusnya. 
             
          Media sosial dipenuhi ucapan selamat hari guru daripada bekas pelajar dan kenalan. Bersyukurlah masih ada insan menghargai tugas guru sebagai murabbi, pendidik dan membimbing insan ke arah kebaikan. 

Semoga SMK Sungai Bayor terus melahirkan insan yang berjaya dunia dan akhirat demi masa hadapan yang cemerlang 


Monday, May 15, 2017

Pendidikan Abad Ke-21

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Hari ini, cara berfikir dan bertindak generasi muda sudah berubah. Namun begitu, corak dan gaya guru mengajar tidak seiring dengan perubahan zaman. Ada guru masih selesa dengan kaedah tradisional, iaitu 'talk and chalk'. Rata-rata pakar pendidikan masa ini bersetuju bahawa kaedah guru mengajar dalam kelas perlu berubah sesuai dengan perkembangan teknologi maklumat. Ini kerana apa yang kita asuhg dan bimbing, merupakan generasi skrin yang terdedah dengan monitor TV, laptop, PC, HP dan seumpamanya.

Untuk menarik minat golongan pelajar memahami apa yang diajar oleh guru, ia memerlukan kaedah dinamik yang sentiasa baharu, pelbagai dan memberi inspirasi kepada murid. Usaha KPM memperkenalkan  Sekolah Amanah, Sekolah Transformasi, dan Pendidikan Abad 21 sebenarnya berkait rapat dengan usaha menjadikan sekolah sebagai tempat yang seronok untuk didatangi, bukannya dibenci.

Tuesday, May 9, 2017

BERTEMU TAN SERI KPPM DI MASJID BESI

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

      Pada Sabtu 6 Mei 2017, saya sekeluarga menziarahi seorang lagi anak saya yang belajar di MTD Sungai Besi. Kami sempat hadir majlis ramah mesra para ibu bapa Kompeni Bravo yang turut di hadiri CO Tuan Khairul dan KSM En. Azhari. 
      Selesai majlis, kami singgah bermalam di rumah ibu saudara, Datin Siti Hajar Ahmad, di Presint 16, Putrajaya. Gembira rasanya dapat bertemu Anjang dan Pak Anjang. Pagi esoknya saya mengajak anak anak ke masjid Tengku Mizan Zainal Abidin, atau lebih dikenali sebagai Masjid Besi untuk solat subuh.
       Jumlah jemaah tidak ramai subuh Ahad 7 Mei, tetapi niat kami untuk solat di situ tertunai juga. Ketika bersalaman dengan jemaah yang tak sampai 30 orang itu, mata saya tiba-tiba terpaku ke arah kelibat lelaki pertengahan 50-an, berjubah kelabu cerah, dan wajahnya seakan saya kenal. 
       Masya-Allah, rupanya Tan Seri Dr Khir Mohd Yusof, Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia turut hadir solat di situ. 
        Saya sebenarnya tidak menyangka dapat bertemu dengannya di situ. Tapi gayanya, persis seorang lelaki yang biasa ditemui di masjid, datang bersama isterinya, tanpa pemandu (beliau memandu sendiri kereta Perdana hitam) dengan tujuan mengabdikan diri sebagai hamba Allah.
      Saya memberanikan diri menegurnya, kerana jarang sekali saya berpeluang bertemu 'orang besar' dalam suasana tidak formal. 
        "Assalamualaikum Tan Seri.." saya menyapanya.
      Dia menoleh ke arah saya dan menjawab salam. Subhanallah,      beliau amat sopan, humble dan merendah diri. 
       Selepas saya perkenalkan diri, dia teruja mendengar nama sekolah saya. 
       "SMK Sungai Bayor di mana yer?" Dia bertanya sebaik saya memaklumkan kepadanya tempat saya bertugas.
       "Sekolah saya, sekolah luar bandar, Tan Seri,.. letaknya di daerah Selama, dekat sempadan Perak dan Kedah."
      Dia mengangguk-anggukkan kepalanya. Dua tiga kali dia menyebut nama sekolah itu, mungkin untuk memahatkannya dalam ingatan. Sempat juga dia berpesan supaya saya melaksanakan tugas dan amanah dengan baik. 
        "Cikgu jagalah sekolah tu baik-baik, bawa perubahan untuk kebaikan sekolah."
       "Nanti, kalau ada kesempatan, saya akan datang ke sekolah cikgu," Katanya menguntum senyuman yang penuh makna. 

         Selalunya, kita bertemu dengan orang berpangkat besar hanya dalam majlis rasmi. Namun begitu, saya bersyukur kerana bertemu dengan Tan Seri KPPM selepas solat subuh, dalam suasana santai. Lebih daripada itu, beliau pada pandangan saya sangat menjaga ukhuwah dengan masyarakat. 
        Bagi masyarakat Putrajaya, hal ini mungkin perkara biasa, tapi saya jarang mendapat peluang sebegitu.

Wednesday, May 3, 2017

JMFR 2017: Berjaya Tamatkan Kayuhan 110 km

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Usai program penutup MYIPO bersama Menteri KPDNKK, Dato' Seri Hamzah Zainuddin di SMK Sungai Bayor pada Sabtu 29 April, saya terus memecut menuju ke Teluk Batik, untuk mengambil 'goodies' JMFR 2017.

Seperti mana sebelumnya, JMFR 2017 adalah program kayuhan santai berbasikal menjelajah daerah Manjung, yang dianjurkan oleh Kelab Kilat TNB Janamanjung Teluk Rubiah sejak 10 tahun lalu. Tidak seperti selalu, kali ke-10 ini bermula di Teluk Batik, Lumut. Hero saya, Afif Wajdiy menyertainya buat kali kedua. Kali ini saya berpesan kepadanya agar mengikut kayuhan peloton hadapan. 
"Kamu jangan ikut baba, sebab kayuhan baba agak perlahan.." pesan saya kepadanya. Saya tahu kemampuannya. Pasti dia boleh berkayuh lebih laju daripada saya kerana tenaga mudanya kuat. Lagipun dia lebih banyak berlatih berbanding saya, yang semakin sibuk dengan tugas baharu.

Pada keesokannya, 30 April 2017, kami solat subuh di Masjid Rahmaniyah Lekir, sebelum terus bergerak menuju tempat permulaan. 

Kayuhan bermula 7.30 pagi, dengan dirasmikan oleh Datuk Syamsul Ahmad, pengurus besar TNBJ. Seramai 1012 orang peserta menyertai kayuhan, kurang sedikit daripada edisi tahun 2016. 
Bergaya sebelum memulakan kayuhan 110 km

Kami berkayuh menaiki Bukit Teluk Batik dan terus menuju ke Pantai Remis, melalui Jambatan Bainun. Stesen pertama hentian kami di Kg Permatang Acheh, selepas kayuhan sejauh 47 km. 
Saya dan bekas pelajar, Janggut @ Hafizuddin

Selepas itu, kami berkayuh lagi hingga ke hentian kedua di Kg. Tengah, Beruas. Saya teruskan kayuhan sehingga kaki kekejangan di laluan Sungai Wangi-Sitiawan. Mujur juga ada marshall yang membantu menyembur ubat anti-kejang, dan akhirnya saya sampai juga di kaki bukit Teluk Batik. Di situ, sekali lagi saya diserang kekejangan dan terpaksa menolak GIANT TCR ke puncak, sebelum turun dengan laju hingga ke garisan penamat, tepat jam 1.05 petang. 
Jumpa lagi dalam JMFR 2018

Ketika sampai di sana, Wajdiy sudah pun lebih awal tiba, dalam kelompok 50 orang pelumba peloton hadapan. 

Tahniah Wajdiy. kamu memang kuat! 

Thursday, April 20, 2017

Panggilan Puan Fazillah JPN Mengubah Rutin Saya

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

"Boleh saya bercakap dengan En. Izzuddin bin Ali Hassan?" Suara wanita yang memperkenalkan dirinya Puan Fazilah, daripada Unit Naik Pangkat JPN menyapa saya dalam perbualan pagi Isnin 17 April 2017.

Dia memaklumkan bahawa saya perlu ke JPN Ipoh, pada Selasa 18 April, 2017. Pengarah nak jumpa, katanya lagi.

Sudah tentu perasaan saya sedikit bimbang. Mengapa Pengarah nak jumpa? Tapi Puan Sabarina Jamaluddin, pengetua tempat saya bertugas, memujuk dan meminta saya bersedia dengan tugas baharu.

"Nampaknya saya akan kehilangan Penolong Kanan," Katanya senyum tetapi penuh bermakna. Beliau memaklumkan saya mungkin akan dapat penempatan sebagai pengetua

Saya agak, hal perjumpaan dengan pengarah pasti ada kaitan dengan jawatan pengetua, kerana dua orang lagi Penolong Kanan yang sama-sama mengikuti NPQEL bersama saya dalam ambilan 1 2016, turut dipanggil pada masa yang sama.

Kami tiba di JPN kira-kira 10.30 pagi keesokannya. iaitu Selasa 18 April 2017. Dalam Bilik Seri Budi, perjumpaan turut dihadiri oleh Pengarah JPN, Hj Mat lazim bin Idris, Timbalan Pengarah JPN, Hj Mohd Rosli bin Ahmad, dan Ketua Sektor Pengurusan Sekolah, En. Azmi bin Dahali. Pengarah memaklumkan panjang lebar apa yang perlu dan tidak boleh dilakukan oleh pengetua baharu.
Akhirnya tiba giliran kami menerima surat lantikan. Saya secara rasminya diarahkan bertugas sebagai pengetua di SMK Sungai Bayor, Selama Perak.

Saya panjatkan kesyukuran atas amanah yang diberikan. Biarpun sedih meningalkan SMK Seri Samudera, langkah baharu dalam kerjaya sebagai pengetua perlu diteruskan.


Wednesday, March 29, 2017

Amalan memanjangkan Usia

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Tertarik saya mendengar isi kuiah Ustaz Ahmad Junaidi Mohd Said, yang menyampaikan kuliah maghribnya semalam.

Antara intipati kuliahnya berkisar dalam kitab Bahrulmazi, yang dijadikan panduan kuliah kami setiap Selasa di Masjid AlKhairiyah, Batu 10, Lekir. Penyampaiannya tenang, dengan kata-kata yang tersusun dan mudah difahami, terutama oleh golongan yang sudah berusia. Ustaz Ahmad Junaidi juga adalah teman sejawat saya semasa kami berkhidmat di SMK Batu Sepuluh, Lekir. Beliau juga merupakan pengajar kuliah haji dan umrah yang dilantik oleh Tabung Haji. 

Antara kupasannya yang menarik untuk dikongsikan adalah berdasarkan sebuah hadis Rasulullah s.a.w., amalan yang dapat memanjangkan usia seseorang adalah menghubungkan silaturrahim.  Selain itu, amalan bersedekah juga boleh membantu memanjangkan usia seseorang. Dalam satu kisah, dikhabarkan Allah menyuruh malaikat menangguhkan kematian seorang dermawan, kerana doa seorang daripada fakir yang diberikan sedekah kepadanya. 





Sumber: Sahih Bukhari

Dengan amalan bersedekah juga, mempu membersihkan jiwa dan harta seorang Muslim. Jadi, mari kita bersama-sama mengamalkan budaya bersedekah dan merapatkan silaturahim. 

Saturday, March 18, 2017

Jazmi Belum Lagi Dapat Melihat

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Grup whatapps KK5 UPM mendapat perkhabaran tentang kesihatan seorang rakan kami baru-baru ini. Berita mengejutkan adalah dia mengalami 'kebutaan' secara tiba-tiba, dalam masa yang singkat tanpa sebarang sebab yang jelas. 

Selepas solat maghrib, saya menghubungi nombor telefon yang diberikan. 

Apabila dapat mendengar suaranya, terus saya tanya tentang matanya.

"Beginilah aku, Din... Tak nampak apa dah," katanya dalam perbualan kami. 

Saya rasa sebak tiba-tiba. Mana tidaknya, Jazmi@Kodoq yang saya kenal semasa di kolej kelima UPM dulu seorang yang ceria. Dia tak lekang dengan dialek Terengganunya, dan mudah tersenyum.

"Aku dah jadi OKU dah Din.." Katanya lagi. Kali ini nadanya pula yang sebak. 
Jazmi di Wad 6A, Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar

Kami sama-sama terdiam sebentar. Kemudian dia menyambung perbualan. 

"Kena redhalah dengan apa yang berlaku." Katanya bagai berserah kepada nasib.

"Apa kata doktor?" Saya cuba ubah suasana.

"Doc nak tengok dalam seminggu dua ni, masuk ubat steroid dulu." Jazmi bersuara lagi. 

"Insyaallah.. Ada peluang sembuh," Saya pujuk Jazmi, supaya hilang rawan hatinya.

"Entahlah Din, .. Doc suspect ada ketumbuhan, tu sebab dua dua mata tak nampak."

Ayatnya benar-benar mengejutkan saya. Tapi suaranya cukup tenang. 

Saya memejamkan mata seketika. Dalam keadaan gelap, muncul perasaan gelisah, tak selesa, takut dan seumpamanya. Namun bagi Jazmi, sudah lebih seminggu dia berada dalam kegelapan. Saya harap dia kuat semangat.  

Pagi tadi saya mesej Rabiah, isterinya, bertanya keadaan Jazmi.

Pendek sahaja mesejnya.

'Tiada perubahan..'

Kami sepakat membuat tabung 'Prihatin Bantu Jazmi' dalam kalangan rakan-rakan yang sedia untuk membantunya. Jika anda mempunyai ihsan untuk membantunya, sumbangan boleh disalurkan melalui Maybank Hj Khairul Anuar Ismail 1011-6914-6403. 

Hj Khairul adalah bendahari kami yang dilantik untuk menguruskan tabung tersebut. 

Sila maklumkan kepada saya jumlah sumbangan dan nama bagi tujuan rekod kami (whatapps 0135106454)

Monday, March 13, 2017

KOMENSMEN NPQEL DI USIM NILAI

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Lebih 850 orang pentadbir khususnya Penolong Kanan yang telah lulus Kursus Kelayakan Profesionalisme Pemimpin Pendidikan atau NPQEL telah menerima diploma masing-masing dalam satu majlis Komensmen anjuran Institut Aminuddin Baki (IAB) di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Nilai, negeri Sembilan pada Sabtu 11 Mac 2017.

Tentulah saya juga berasa bangga kerana dapat bersama mereka dalam majlis yang diadakan dua sesi, iaitu pada sebelah pagi untuk ambilan 1/2016, dan sebelah petang untuk ambilan 2/2016. 

Pelbagai pahit manis selama 6 bulan bergelar pelajar 'lama' yang terpaksa mengasah kembali saraf neuron untuk belajar semula, menjadi kenangan yang tidak dapat dilupakan, khususnya dalam kumpulan kami, SMG3 seramai 31 orang. 

Daripada jumlah tersebut, 8 orang sudah pun menerima amanah sebagai pengetua, bermula daripada Cikgu Rozemi, Cikgu Mohamad Saad, Cikgu Kasmiyati, Cikgu Anuar Lela, Ustaz Ahmad, Cikgu Jee, Cikgu Ravi dan Cikgu Tajul Ariffin. 

Dengan rasa syukur kepada Allah, saya panjatkan setinggi-tinggi ucapan terima kasih kepada isteri tersayang, Wan Akmal dan anak-anak, di samping sokongan semua rakan guru SMK Seri Samudera, khususnya pengetua, Puan Sabarina Jamaluddin yang begitu banyak membantu khususnya dalam melengkapkan kerja kursus sandaran. 

Saya kongsikan beberapa keping foto yang sempat dirakamkan di komensmen Sabtu lalu.
Inilah penyokong dan pendorong saya selama ini

Rakan SMG3 yang jatuh bangun bersama selama 6 bulan di IABGH

Haji Aziz, saya dan puan Sanafiza

Hanya 2 orang anak perempuan yang dapat menyertai kami di USIM

Friday, March 3, 2017

Hidung Berdarah, Jangan Pandang Ringan

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

USAH pandang ringan jika ada diantara anda mengalami masalah hidung berdarah atau tersumbat, terutama pada sebelah bahagian saja.

Anda mungkin hanya menyangka suhu badan terlalu panas hingga darah keluar dari hidung atau hidung tersumbat disebabkan selesema sahaja, hati-hati jika sangkaan anda meleset dan sebaliknya, bahaya menanti sekiranya ia adalah gejala Kanser Hidung.

Walaupun ia menyerupai gejala masalah kesihatan biasa yang lain, ia sebenarnya antara gejala kanser hidung atau nasopharyngeal carcinoma (NPC) yang boleh membawa maut.

Kanser ini terjadi pada bahagian belakang hidung dan di atas tekak pesakit.

Pesakit kanser hidung juga selalunya tidak menyedari mereka menghidap penyakit itu kerana cuma mengalami sakit biasa seperti bengkak di leher, telinga berdengung di sebelah bahagian, sakit kepala yang berterusan mahupun penglihatan kabur atau imej yang dilihat agak berbayang.

Risiko lelaki mengidap kanser hidung dua kali ganda lebih tinggi berbanding wanita.

Di Malaysia, penyakit ini sering dihidapi lelaki berbangsa Cina dengan nisbah 14:100,000 manakala perempuan Cina (3.8).

Di kalangan lelaki Melayu, daripada 100,000 orang, empat mungkin terdedah penyakit itu manakala wanita Melayu dengan nisbah 1.3. Masyarakat dikalangan kaum India paling sedikit dikesan mengalami masalah itu iaitu 1:100,000 (lelaki) dan 0.2 (wanita).

Mereka yang telah menjangkau usia 50 hingga 69 tahun lebih terdedah kepada risiko kanser hidung. Antara punca penyakit pembunuh ini ialah genetik keturunan, faktor pemakanan, terutama makanan yang diawet dengan kandungan garam tinggi seperti ikan masin dan sayuran jeruk serta jangkitan kuman Epstein-Barr Virus (EBV).

Kebanyakan kanser berpunca daripada sel yang menyerang tetapi untuk NPC, serangan virus memang terbukti menjadi antara puncanya kerana ia terkandung dalam sel kanser hidung.

Individu yang pernah diserang virus EBV sebelumnya, dalam masa 10 tahun boleh mendapat 200 kali lebih tinggi kanser hidung berbanding mereka yang bebas daripada virus itu.

Jangkitan EBV juga boleh merebak melalui ciuman, air liur, jangkitan sakit tekak dan faktor kebersihan lainnya. Mereka yang terdedah dengan persekitaran kotor atau tidak menjaga kebersihan boleh mendapat jangkitan kuman berkenaan.

Pakar Perunding Hidung, Telinga dan Tekak Pusat Perubatan Taman Desa, Dr Khairuzzana Baharuddin, berkata kanser hidung boleh dirawat dan disebabkan itu, kesedaran masyarakat mengenai gejala berkenaan perlu dipertingkatkan lagi kini.

“Ia tidak dialami di seluruh dunia tetapi lebih banyak dihidap penduduk di Asia dan Afrika. Kanser hidung direkodkan paling banyak berlaku di China.

“Bagi mereka yang tidak mempunyai gejala ini, pencegahan dan pengesanan awal boleh dilakukan dengan cara menjalani ujian darah (EBV serology) atau pemeriksaan menggunakan kamera melalui hidung (teleskop kamera). Ujian ini digalakkan untuk masyarakat Cina dan mereka yang ada ahli keluarga menghidap kanser hidung,”

katanya.

Jika masalah ini dapat dikesan lebih awal, jangka masa untuk pulih adalah lebih cepat. Misalnya, 90% penghidap kanser hidung tahap satu menunjukkan tindak balas positif pada rawatan dan dapat memanjangkan lagi jangka hayat mereka lebih daripada lima tahun.

Lewat sedar, membunuh

Malangnya, kurang 10% pesakit mendapatkan rawatan pada tahap awal menghidap kanser itu, sebaliknya kebanyakan pesakit datang berjumpa doktor apabila penyakit itu di tahap serius.

Menurutnya lagi, jika lambat mendapatkan rawatan, kanser hidung boleh merebak ke mata hingga pangkal otak.

Penghidap kanser hidung tahap satu yang cepat mendapatkan rawatan boleh bertahan hidup lima hingga 10 tahun manakala pada tahap tiga atau empat, jangka hayat mereka untuk bertahan selama lima tahun kira-kira 30 hingga 40 peratus.

Rawatan untuk penyakit ini ialah kemoterapi dan radioterapi. Pesakit yang menjalani kemoterapi dan radioterapi tetapi selepas itu penyakit berkenaan menyerang kembali perlu menjalani pembedahan.

Jika masalah terjadi di leher, pembedahan membuang bahagian diserang kanser akan dilakukan manakala jika di hidung, pesakit akan menjalani prosedur endoskopi.

Lebih kurang 70%s pesakit kanser hidung mempunyai bengkak di leher yang berbentuk berbiji-biji.

Sudah dua hari sejak semalam, hidung saya berdarah ketika bangun daripada tidur. 

sumber : http://www.suarapeople.com/2012/10/jangan-perlekeh-hidung-berdarah/

Thursday, March 2, 2017

DARAH

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Awal pagi ketika bangun, saya sedikit pening. Mungkin tekanan darah tak stabil, fikir hati memujuk. Ketika mandi, ludahan kahak pula bercampur darah. Saya tak berasa sakit pun. 

           Pelik. Tak pernah berlaku pun keadaan ini sebelumnya. Saya sedikit bimbang, dan mula berfikir yang bukan-bukan. Mungkin ada penyakit berbahaya? Atau ada luka di trakea? Bermacam persoalan timbul. Lebih jauh lagi, saya mula memikirkan adakah itu tanda awal bahawa saya sudah disenaraipendekkan ke...

      Selepas mandi dan solat subuh, kahak bercampur darah semakin kurang. Hati kembali berbunga mengenangkan pada tarikh yang sama 16 tahun lalu, putera ketiga kami Atif Faizi dilahirkan.  

          Tambah seronok, dalam group whatapps Bravo, YDP PIBG Tuan Yuzry turut berfoto dengan Faizi pagi ini.

Atif Faizi bersama YDP PIBG MTD berswafoto pada hari lahir ke-16

Kisah darah awal pagi tadi semakin saya pendamkan di hati.

Monday, February 20, 2017

TRAGEDI REMAJA BERBASIKAL MAUT DIREMPUH: INSAFKAH KITA?

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Negara dikejutkan dengan tragedi kematian 8 orang remaja yang dirempuh sebuah kereta ketika berbasikal beramai-ramai pada pukul 3 pagi, di Johor malam Sabtu lalu. 

     Akhbar Sinar Harian dipetik sebagai melaporkan, kejadian remaja yang suka berpeleseran dengan basikal pada awal pagi sebenarnya sudah lama berlaku. Ia seolah-olah satu kebiasaan di beberapa lokasi jalan termasuk di Jalan Lingkaran Dalam, Johor Bahru.  

        Kebanyakan remaja tersebut daripada golongan keluarga yang berpendapatan sederhana; ada ibu bapa yang bekerja sebagai pembantu kedai, pengawal keselamatan dan pekerja kilang. Kejadian ini membuka mata pelbagai pihak, apatah lagi ia melibatkan golongan remaja yang sedang meningkat dewasa.

       Kita sedih dengan tragedi ini, kerana selain meragut banyak nyawa, ia sebenarnya boleh dielakkan jika anak remaja tersebut tidak terlibat dengan tabiat keluar awal pagi melepak bersama rakan sebaya. 

      Mungkin untuk sementara, peristiwa ini akan menyebabkan jalan raya yang selalunya meriah sebagai tempat melepak, menjadi lengang seketika. Pihak polis diberitakan akan mengambil tindakan menyuraikan mana-mana kumpulan remaja berbasikal yang tidak diawasi oleh golongan dewasa, manakala ada cadangan perintah berkurung dilaksanakan kepada remaja daripada pukul 12 malam hingga 6 pagi. Para ibu bapa harus memastikan anak-anak remaja berada di rumah pada masa yang sepatutnya. 

      Kalau diimbas zaman remaja dahulu, saya pasti akan di'balun' kalau balik menjelang maghrib, dan pada sebelah malam, kami tidak akan keluar rumah kerana padahnya cukup berat jika melanggar 'peraturan'. Aktiviti mengaji quran atau mengulangkaji pelajaran sahajalah yang boleh dilakukan. Hari ini, ibu bapa berdepan dengan anak-anak yang terdedah dengan kecanggihan teknologi maklumat. Melayan anak remaja seperti ini juga memerlukan kebijaksanaan, supaya anak remaja tidak rasa dikongkong, dalam masa yang sama, hasrat membentuk jati diri insan yang positif dapat dicapai.  


Wednesday, February 8, 2017

AKHIRNYA FAIZI @ ABANGYANG KE MTD

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Abangyang akhirnya terpilih ke MTD untuk sesi 2017. Saya mengambil kesempatan bertemu sahabat lama semasa di UPM Serdang, Dr. Zulhazmi dan Yeop Sani. 

Homestay Seri Warisan Bangi yang selesa

Dari kiri: Yeop Sani, Dr Zul dan saya mengimbau kenangan di kolej

Hari pertama Faizi di MTD

Kami bersama Pak Anjang dan Anjang Hajar

Faizi bergerak ke asrama bersama Kompeni Bravo

Seramai 283 orang putera MTD terpilih tahun 2017

Amanat akhir sebelum berjumpa semula 25 Februari nanti

Kami menginap di homestay Seri Warisan (Terima kasih kepada Azmi Ismdee yang memberi cadangan) dan bergerak ke Sungai Besi, sebelum menghantar Kakyong ke UiTM Dengkil yang tamat cuti TBC. 

Penat, tapi puas hati, kerana dapat juga bertemu ibu Anjang dan Pak Anjang (Datin Siti Hajar dan Datuk Abduk Aziz yang turut hadir memberi sokongan. Faizi hanya akan pulang cuti pada 25/2 nanti. Sepanjang tempoh suai kenal, ibu bapa dilarang ke MTD kecuali kes kecemasan.  

Kami terus ke Dengkil menghantar anak sulung saya sebelum pulang ke Lekir. 

Tuesday, February 7, 2017

Penghulu Mukim Lambor

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Malam tadi, saya menerima mesej daripada seorang bekas pelajar, yang pernah saya ajar di SMK Batu Sepuluh Lekir.  Mohd Norfakhiruddin Ismail, atau lebih mesra saya panggil dia 'Aker' adalah kumpulan pelajar saya yang terawal mendiami asrama. Banyak kenangan bersama bekas pelajar ketika saya menjadi ketua warden antara 2001 hingga 2005. 

     Dia anggota kumpulan pelaksana (AKP) di PPD Manjung sebelum ini. Namun berita yang disampaikannya mengejutkan saya. Dia tidak lagi bekerja di Manjung, sebaliknya sudah bertugas di Perak Tengah.  

     Akhirnya saya tahu juga, bahawa Aker sudah bekerja dengan kerajaan negeri Perak, dan tidak lagi berada dalam satu kementerian dengan saya. Perasaan saya tentulah gembira dan bangga, kerana dia membuktikan semangat dan kesungguhan untuk berjaya. Selepas tamat STPM, dia bekerja. Sambil itu,  Aker menyambung pelajaran ke peringkat ijazah melalui UiTM 

     Dia membuat permohonan selepas tamat belajar, dengan tidak menaruh harapan, kerana beranggapan saingan agak tinggi,  tetapi itulah rezeki dan ketentuan Allah. Sudah 3 bulan dia jadi Penghulu Mukim Lambor, sebuah kawasan di Perak Tengah, yang rata-rata didiami oleh masyarakat Melayu. 

    Tahniah Aker, dahulunya kecil molek dan pernah menjadi pelajar saya. Moga Aker boleh jalankan tugas dan amanah yang diberikan dengan sebaiknya. Cikgu bangga dengan kamu. 


Tuesday, January 31, 2017

Trump: Presiden Amerika Yang Tidak Waras?

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Dalam tempoh dua minggu selepas mengangkat sumpah sebagai Presiden sebuah negara yang paling berkuasa, Donald Trump telah membuat beberapa tindakan luar jangkaan. 

     Beliau dilaporkan memecat hampir semua diplomat AS di luar negara (yang dilantik oleh Barack Obama), serta mengotakan janjinya menandatangani arahan eksekutif presiden tentang imigran. Rakyat atau pelarian daripada 7 buah negara Islam telah dilarang memasuki AS, sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini. 

     Tindakannya mendapat kecaman dalam dan luar negara. Malah, pegawai kerajaan juga tidak sependapat dengannya. Namun, Trump sangat keras kepala, sehingga sanggup memecat Pemangku Peguam Negara, Ketua Imigresen dan Ketua Kastam yang bercanggah pandangan dengannya. 

     Menurut berita Agensi, sesetengah pakar psikologi mula mempersoalkan kewarasan mental Presiden berusia 74 tahun itu, yang dibimbangi akan bertindak lebih gila dan melampaui batasan manusia normal. 

     Terbaru, Dr John D Gartner berkata, Trump 'mengalami sakit mental berbahaya dan tidak layak menjadi presiden.' Dr Gartner percaya, Trump menunjukkan tanda 'narsisisme malignan' ditakrifkan sebagai campuran narsisisme, gangguan personaliti antisosial, bersikap agresif dan sadisme dalam Kamus Psikiatrik Campbell. 

   Narsisisme pada hakikatnya adalah satu daripada diagnosis umum Trump daripada pakar psikologi. "Narsisisme menjejaskan keupayaannya untuk melihat realiti, justeru anda tidak boleh menggunakan logik untuk memujuk seseorang seperti itu. "Tiga juta wanita berarak? Ia tidak mampu meraih simpatinya. Penasihat mengatakan pilihan dasarnya tidak berkesan? Beliau juga tidak peduli," kata pakar psikologi klinikal, Dr Julie Futrell kepada akhbar NY Daily News. 

     Pada Disember lalu, tiga profesor terkenal psikiatri menulis surat kepada bekas Presiden Barack Obama menyuarakan kebimbangan mendalam mereka berhubung kestabilan mental Trump. 

"Gejala ketidakstabilan mental dilaporkan secara meluas, termasuk rasa hebat tidak realistik, sikap gopoh, terlebih sensitif terhadap sedikit kritikan dan jelas ketidakupayaan untuk membezakan antara fantasi dan realiti, menjurus kami mempersoalkan kelayakannya terhadap tanggungjawab amat besar di Rumah Putih," kata Profesor daripada Sekolah Perubatan Harvard dan Universiti California menulis kepada Obama. Mereka menggesa Obama mengarahkan satu 'penilaian penuh perubatan dan neuropsikiatri (gangguan fungsi otak)' ke atas Trump ketika itu. 

     Sejurus pilihan raya, kumpulan digelar Citizen Therapists Against Trumpism diwujudkan, disertai ribuan pakar psikologi. Mereka menerbitkan manifesto memberi amaran berhubung psikosis (penyakit mental teruk) dialami Trump: "Menyalahkan dan menghapuskan kumpulan penduduk yang dilihat sebagai ancaman, termasuk pendatang dan minoriti agama; menjatuhkan maruah; menghina dan merendahkan lawan dan kritik; mencipta kultus Lelaki Gagah yang jelas tanpa rasa takut dan penuh kemarahan; berjanji menyelesaikan masalah kami jika kami mempercayainya; mencipta semula sejarah dan bimbang sedikit terhadap kebenaran dan tidak melihat keperluan pujukan rasional." 

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/242364


Thursday, January 19, 2017

POSKAD..

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Apabila anak bongsu saya, Nuha meminta saya membelikan poskad untuk kerja bahasa Inggeris di sekolahnya, saya fikir ia satu permintaan yang biasa, dan mudah untuk saya uruskan. 

     Saya kemudiannya mencari poskad di kedai buku dan pasar raya sekitar Manjung. Malangnya ia sukar dicari. Sungguh. Rupanya poskad tidak lagi dijual di merata rata kedai seperti zaman saya remaja dahulu. Selama ini saya tak kisah pun dengan poskad sebab kini masyarakat lebih selesa bertanya khabar melalui media sosial.

   Saya mengimbau kenangan zaman remaja, ketika poskad dan aerogram (surat dilipat menjadi sampul) berada pada kemuncaknya. Ketika itu, surat kiriman dan kad (termasuk poskad) adalah medium utama untuk berhubung. Ia dianggap kemudahan yang murah biarpun lambat. Purata poskad mengambil masa tiga hari untuk sampai kepada penerima dalam negara, dan tiga hari lagi untuk mendapat balasan daripada penerima. Maknanya satu minggu masa untuk kitaran kiriman itu dilengkapkan. Jika poskad dikirimkan kepada sahabat pena luar negara, tempohnya lebih lama. 

   Satu daripada kegemaran saya adalah melukis kartun dan saya manfaatkan dengan menghasilkan kad serta poskad sendiri. Tambahan pula saya berasa lebih puas menghasilkan poskad berilustrasi kartun buatan sendiri. Ada rakan sekolah dan kolej yang mengupah saya melukis kad khas untuk mereka. Tentulah saya tidak menolaknya kerana selain mendapat upah, saya rasa bakat saya dihargai oleh rakan taulan. 

   Jadi, apabila Nuha ketiadaan poskad, saya membuat keputusan menghasilkan poskad khas untuknya. Namun, apabila dia membawanya ke sekolah, ramai pula rakannya yang berkenan dan saya terpaksa membuat beberapa keping poskad tambahan untuk mereka, dengan sedikit bayaran. 

   Malangnya, semua bayaran tersebut menjadi milik mutlak Nuha. Dia tersenyum dan gembira dengan 'hasil jualannya' memang untung besar. Tapi saya berasa puas kerana berasa bakat saya dihargai semula, biarpun oleh rakan-rakan anak saya.   

Tuesday, January 17, 2017

CABARAN MENURUNKAN BERAT BADAN

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Berat badan saya tidaklah melampau. Dengan ketinggian 172 cm, berat badan sekitar 80 kg masih lagi dikira tidak termasuk dalam golongan obesiti. Bagaimanapun, sejak kurang berkayuh, saya mengalami perubahan pada bahagian perut. Saya risau perut semakin ke depan. Berat badan bertambah dengan cepat. Bahgain pinggang mula membesar. Ini sudah tentu tidak baik untuk saya. 

    Lebih mencabar lagi saya kerap makan nasi dengan jumlah yang agak banyak. Kadang kala, malam pun saya makan nasi lagi. Kalau amalan ini berterusan, ia boleh menyebabkan saya mengalami obesiti. Saya tak mahu ini berlaku. Obesiti akan mengundang lebih banyak masalah kesihatan pada saya. Antaranya, risiko penyakit 3 serangkai (sebenarnya saya ada potensi berdasarkan sejarah keluarga)

    Apatah lagi pada usia 40-an seperti saya, pemakanan dan gaya hidup sihat perlu menjadi keutamaan. Saya bertekad untuk tahun 2017, saya akan  melakukan perkara berikut:

1. Mencapai berat badan antara 70 - 73 kg
2. Mengurangkan makan nasi, terutama pada waktu malam. Amalkan diet yang ringan seperti makan buah-buahan dan kurma.
3. Kembali kerap berkayuh, sekurang-kurangnya 50 km seminggu
4. Berkayuh waktu malam adalah pilihan jika tak sempat pada waktu siang.
5. Banyakkan solat malam dan kekalkan hubungan baik dengan semua orang.

Bolehkah semua ini dilakukan? 

Insyaallah, saya boleh lakukan. Segalanya terpulang kepada saya sendiri. 

(Post ini untuk memotivasikan diri sendiri)


Wednesday, January 11, 2017

ATIF FAIZI MENGHADIRI TEMUDUGA KE MTD

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Anak kedua saya, Atif Faizi sangat berminat dengan dunia ketenteraan. Selepas tamat PT3 2016, dia menyatakan minatnya untuk menyambung pelajaran di Maktab Tentera Diraja, sebuah sekolah elit khas untuk mereka yang cekal dan berjiwa kental. Bukan mudah untuk menyertai maktab elit ini, fikir saya. Namun saya menghormati keinginannya, dan sebagai bapa, tentulah saya memberikan sepenuh sokongan terhadap impiannya itu. Dengan susuk tubuh yang tinggi lampai, saya yakin Atif Faizi atau lebih mesra kami panggil dia Yang, mampu melalui temuduga MTD nanti. 

Apabila keputusan PT3 diumumkan, borang memohon masuk MTD secara online diisi. Dia dipanggil temuduga selama seminggu mulai 4 Januari hingga 10 Januari 2017. Awal pagi 4 Januari, kami bertiga: Saya, abangah (Afif Wajdiy) dan Atif  menyusuri lebuh raya yang sunyi ke Sungai Besi, Kuala Lumpur. 
Calon wajib bertali leher ketika hadir temuduga

Jumlah yang dipanggil mencecah lebih 900 orang

Calon dikumpulkan sebelum dibawa ke penginapan

MTD hanya khusus kepada pelajar lelaki lepasan tingkatan 3


Atif dan rakan-rakan yang sama-sama hadir temuduga

Kami menziarahi Kakyong di Dengkil
Kami tiba di Masjid Seri Petaling untuk solat subuh sebelum ke MTD yang terletak di Kem Tentera Sungai Besi. Kira-kira 7.30 pagi kami menjejakkan kaki buat kali pertama di blok baharu MTD yang serba indah. 

Saya bertemu dengan Mejar Norli, dan Encik Sharif yang merupakan tenaga penting dalam melaksanakan temuduga ini. Menurut Encik Sharif, lebih 900 orang dipanggil berdasarkan permohonan dan syarat kelayakan akademik, tetapi bukan semuanya hadir. Mereka pernah menerima sekitar 300 orang calon sedangkan tempat yang ditawarkan antara 200 - 250 orang. Lebih ramai calon, ia lebih kompetitif dan peluang untuk mendapat calon yang benar-benar layak lebih tinggi. Pelajar MTD dipanggil "BOY" layak menerima elaun khas RM100/sebulan di samping pakaian disediakan oleh pihak Kementerian Pertahanan.  Lebih menariknya, lepasan MTD yang mempunyai kelulusan akademik yang baik boleh menyambung pengajian peringkat tinggi di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) yang terletak bersebelahan dengan maktab.

Selesai di sana, kami tidak menunggu lama kerana esoknya saya kembali bekerja. Kami tinggalkan Atif Faizi dengan rakan-rakan baharunya, dan terus ke Dengkil menziarahi Kakyong di sana. 

Friday, January 6, 2017

RASUAH LAGI..

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Apabila membaca berita SPRM menyerbu dan menahan seorang Ketua Setiausaha Kementerian (KSU) di Kementerian Kemanjuan Luar bandar dan Wilayah, saya mengeluh sendirian. Membaca hasil rampasan 'harta' KSU tersebut sudah menyebabkan saya menelan air liur. Bukan kerana teringin memiliki harta haram tersebut, tapi saya rasa kecewa, marah dan tertipu dengan sikap penjawat awam yang menggunakan kedudukan mereka untuk mengaut harta secara haram. Mereka tanpa rasa malu membeli pelbagai kemewahan yang tak sepatutnya dimiliki oleh penajwat awam.  

Tentulah saya juga rasa tindakan berani SPRM ini agak mengejutkan. Ini kerana sebelum itu. bekas  Pengarah SPRM (Operasi) menempelak kerajaan khususnya SPRM yang didakwa tidak tegas melaksanakan penguatkuasaan berterusan. 

Bekas Pengarah Bahagian Operasi Khas (BOK), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Datuk Bahri Mohamad Zain, 58, menyatakan kekecewaannya terhadap siasatan kes SRC International (SRC) yang tidak dibenarkan dibawa ke mahkamah oleh 'pihak atasan'.

Sebagai rakyat, saya juga rasa kecewa dengan SPRM yang membuat kenyataan sebegitu. SPRM seolah-olah hilang ketelusan, apabila pegawai-pegawai terbaiknya bersara atau dipindahkan ke unit lain tanpa sebarang alasan yang munasabah.

Apa sebenarnya yang berlaku, SPRM? Jangan hilang integriti!