Thursday, March 3, 2011

Apa Ada Pada HINDRAF?

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Heboh di pelosok negara apabila pertubuhan haram Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (HINDRAF) sanggup menggadaikan maruah bangsa semata-mata untuk memburukkan imej Malaysia dengan mengadakan tunjuk perasaan menuduh kononnya kerajaan Malaysia ketika ini sebuah rejim zalim dan bersifat autokratik. Kebanyakan mereka yang terlibat berharap pihak polis akan menggunakan kekerasan bagi menyuraikan keadaan. Dalam masa yang sama, media asing yang di'jemput' bersama untuk melaporkan 'kekejaman' itu memainkan peranan menyebarkan berita buruk berkenaan melalui agensi berita asing.

Perbuatan mereka itu memalukan bangsa India di negara ini dan tidak menampakkan sikap patriotik dan rasa sayang kepada negara. Dalam kejadian terbaru, Polis Diraja Malaysia (PDRM) menahan 109 anggota HINDRAF termasuk pengasasnya, P Uthayakumar tetapi kemudian dibebaskan selepas keterangan diambil. 

Demi menjaga keselamatan negara dan mengelak kejadian seumpama berulang, adalah wajar penunjuk perasaan berkenaan diheret ke muka pengadilan. PDRM dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) harus tegas terhadap golongan berkenaan yang mempunyai niat jahat mahu memburukkan imej negara. Peristiwa ini menimbulkan persoalan, adakah bangsa India di negara kita sudah hilang jati diri dan berkiblatkan negara lain sebagai paksi? Menghentam pemimpin negara dan mengagung-agungkan pemimpin luar seperti Mahatma Gandhi yang tidak ada kaitan dengan sejarah negara ini, tentulah memberi persepsi buruk tentang hala tuju komuniti India berkenaan.

Saya setuju bahawa setiap kaum mempunyai hak sebagai rakyat tetapi harus dilihat dalam konteks yang sesuai dengan Perlembagaan Malaysia. Kita adalah sebuah negara majmuk yang mempunyai pelbagai bangsa dan budaya. Menuduh pembersihan etnik adalah fitnah yang sangat berat, dan jika orang Melayu terhiris dengan pandangan ini, apakah perpaduan yang kita nikmati kini akan kekal?

Tindakan seperti ini tidak ubah bagaikan mendukung biawak hidup: mereka menikmati kekayaan dan kemakmuran negara, dalam masa yang sama melakukan penentangan terbuka terhadap dasar negara. Kerajaan sudah banyak kali bertolak ansur dengan rakyat berbilang kaum di negara ini demi memelihara perpaduan rakyat. Parti politik yang mewakili kaum India seperti MIC, PPP dan seumpamanya perlu berperanan menjelaskan kepada komuniti India di peringkat akar umbi demi mematahkan tohmahan HINDRAF bahawa kerajaan  bersikap autokratik atau zalim. 

Menyedari hakikat bahawa HINDRAF adalah sebuah pertubuhan haram, kerajaan tidak sewajarnya memberikan mereka layanan istimewa dengan memenuhi permintaan mereka untuk mengadakan pertemuan dengan mana-mana pemimpin negara. HINDRAF, umpama memberi susu kepadanya, kita dibalas tuba.Sudah terang lagi bersuluh, ia tidak sah dari segi undang-undang dan harus dipadamkan daripada jiwa murni generasi muda India yang lebih bersifat patriotik. Ia hanya menjejaskan kestabilan dan perpaduan negara yang kita sayangi ini.

2 comments:

  1. As salam..
    menjengah teman lama..
    harap semua masih dlm ingatan..walau lama tidak bersapa..

    apa kabar cikgu..
    moga sehat2 saja...:))

    ReplyDelete
  2. Salam Azza, lama tak bercerita, bukan maknanya lupa.. Moga Azza sihat di sisi suami dan keluarga.

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...