Tuesday, December 25, 2012

Idria Tawfiq Tak Perlu Parti Politik Untuk Menjadi Muslim

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Apabila membaca kisah seorang paderi memeluk Islam, saya terus mencari kata kunci namanya di internet. Sebenarnya, peristiwa paderi atau tokoh ilmuwan barat yang memeluk Islam bukanlah perkara yang luar biasa, kerana sifat orang berilmu, apabila menemui kebenaran, mereka pasti akan mengakui kebesaran Allah.  
Saya terjemahkan semula artikel berkenaan. (artikel asal boleh dirujuk di sini)

Foto Idris Tawfiq
Quran adalah kalam Allah yang begitu besar mukjizatnya. Seorang paderi yang mengajar pelajarnya tentang perbezaan agama, tertarik dengan isi kandungan Al-Quran ketika membaca sepotong ayat, "Dan kemudian mereka mendengar wahyu yang diterima oleh Rasulullah, engkau melihat mata mereka mencucurkan air mata kerana mereka mengenali kebenaran. Mereka berdoa: Wahai Tuhan kami! Kami percaya, suratkanlah kami berserta orang saksi. '(Surah Al-Maida 82-83) "
Bekas paderi Kristian Katholik British itu lalu menangis tetapi menyembunyikan tangisan itu daripada pelajar-pelajar beliau di sebuah sekolah di Britain. Ini adalah salah satu langkah penting dalam perjalanannya  kepada Islam.
Semasa dalam satu kuliah British Council di Kaherah, Tawfiq menjelaskan bahawa beliau tidak menyesal tentang masa lalu dan apa yang dia sudah dicapai dalam hidupnya  di Vatican selama lima tahun.
"Saya menikmati hidup sebagai seorang paderi yang membantu rakyat untuk beberapa tahun. Walau bagaimanapun, jauh di sudut hati, saya tidak berasa gembira dan saya merasakan bahawa ada sesuatu yang tidak betul. Mujurlah, dan ia adalah kehendak Tuhan, beberapa peristiwa dan kebetulan dalam hidup saya membawa saya kepada Islam, "katanya kepada sebuah dewan yang dipenuhi audiens di British Council.
Satu kebetulan pula apabila Tawfiq memutuskan untuk berhenti kerja di Vatican, satu langkah yang kemudiannya diikuti dengan membuat lawatan ke Mesir.
"Saya berfikir Mesir sebagai sebuah negara Piramid, unta, pasir dan pokok-pokok kelapa sawit. Saya sebenarnya mengambil penerbangan sewa untuk ke Hurghada (sebuah tempat di Mesir).
Terkejut apabila mendapati ia serupa dengan beberapa pantai Eropah, saya mengambil bas pertama ke Kaherah di mana saya menghabiskan minggu yang paling indah dalam hidup saya.
Ini adalah pengenalan pertama saya kepada umat Islam dan agama Islam. Saya perhatikan bagaimana masyarakat Islam di Mesir adalah lemah-lembut, orangnya  manis, tetapi juga sangat kuat.
"Seperti semua orang British,  pengetahuan saya tentang Islam pada masa itu tidak melebihi apa yang saya dengar dari TV tentang pengebom berani mati dan pejuang, yang memberikan gambaran bahawa Islam adalah agama yang bermasalah. Walau bagaimanapun, masuk ke Kaherah saya mendapati betapa indahnya agama ini. Sangat mudah orang yang menjual barang-barang di tepi jalan meninggalkan urusan dagangan mereka dan menunaikan ibadah kepada Allah dan berdoa apabila mendengar azan dari masjid. Mereka mempunyai kepercayaan yang kukuh dalam keyakinan dan kehendak Allah. Mereka berdoa, berpuasa, membantu mereka yang memerlukan dan mempunyai impian untuk menunaikan haji ke Mekah dengan harapan hidup di syurga di akhirat, "katanya.
"Selepas itu, saya kembali saya kembali kerja lama saya mengajar tentang perbezaan agama. Tertakluk kepada sukatan wajib dalam pendidikan British tantang Pengajian Agama, saya mengajar tentang Kristian, Islam, Yahudi, Buddha dan lain-lain. Jadi setiap hari saya terpaksa membaca tentang agama ini supaya  mampu untuk mengajar pelajar, yang kebanyakannya Arab pelarian Islam. Dalam erti kata lain, mengajar tentang Islam mengajar saya banyak perkara.
"Tidak seperti ramai remaja bermasalah, pelajar-pelajar ini menetapkan contoh yang baik daripada apa yang ditetapkan dalam Islam. Mereka bersopan dan baik. Jadi persahabatan terjalin antara kami dan mereka bertanya jika mereka boleh menggunakan kelas saya untuk solat semasa bulan puasa Ramadan.
"Nasib baik, bilik saya adalah satu-satunya berlantaikan permaidani. Jadi saya biasa duduk di belakang, melihat mereka solat selama sebulan. Saya cuba untuk berpuasa pada bulan Ramadan dengan mereka, walaupun ketika itu saya belum lagi seorang Muslim.
"Sebaik sahaja ketika membaca terjemahan Al-Quran dalam kelas saya sampai ayat:
"Dan apabila mereka mendengar wahyu yang diterima oleh Rasulullah, engkau melihat mata mereka mencucurkan air mata, untuk mereka mengiktiraf kebenaran."
Yang mengejutkan saya, saya rasa air mata bergenang di mata saya dan saya sedaya upaya menyembunyikannya daripada pelajar. "
Satu titik perubahan dalam hidupnya, bagaimanapun, datang selepas serangan pengganas di Amerika Syarikat pada September 11, 2001.
"Pada hari berikutnya, saya telah menyorok di bawah tanah dan faham bagaimana takutnya masyarakat ketika itu. Saya juga takut kejadian itu berulang di Britain. Pada masa itu, masyarakat Barat mula takut dengan agama Islam yang mereka persalahkan kerana keganasan yang berlaku.
"Bagaimanapun, pengalaman saya sebelum ini dengan orang Islam membawa saya ke arah yang berbeza. Saya mula tertanya-tanya 'Mengapa Islam? Mengapa kita menyalahkan Islam sebagai agama untuk tindakan pengganas, sedangkan tiada siapa menuduh agama Kristian keganasan apabila beberapa orang Kristian telah bertindak dengan cara yang sama?
"Satu hari, saya menuju ke masjid terbesar di London, untuk mendengar lebih lanjut mengenai agama ini. Masuk ke Masjid Central London, saya menemui Yusuf Islam, bekas penyanyi pop, duduk dalam bulatan bercakap dengan sesetengah orang tentang Islam. Selepas beberapa ketika, saya mendekati kumpulan itu lalu bertanya kepadanya "Apa yang sebenarnya anda lakukan untuk menjadi seorang Muslim? '"
"Dia menjawab bahawa seorang Muslim harus percaya pada satu Tuhan, solat lima kali sehari dan berpuasa pada bulan Ramadan. Saya mencelah dan menjelaskan bahawa saya percaya semua itu dan telah pun berpuasa pada bulan Ramadan. Jadi dia bertanya, 'Apa yang anda tunggu? Apa yang menghalang anda untuk menjadi Muslim?'

Saya berkata,' Tidak, saya tidak berniat untuk menukar agama.'
"Pada ketika itu, azan telah berkumandang dan semua orang bersedia dan berdiri di barisan untuksolat.
"Saya duduk di belakang, dan saya menangis berterusan. Kemudian saya berkata kepada diri saya sendiri, 'Kepada siapakah saya cuba untuk menipu?'
"Selepas mereka berakhir doa mereka, saya menuju ke Yusuf Islam, memintanya untuk mengajar saya kalimah syahadah.
"Selepas menjelaskan makna kepada saya dalam bahasa Inggeris, saya dibacakan selepas dia dalam bahasa Arab bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu pesuruh Allah," menceritakan Tawfiq, menahan air matanya.
Oleh itu, hidupnya telah melalui jalan yang berbeza. Hidup di Mesir, Tawfiq menulis sebuah buku mengenai ajaran Islam.
Menjelaskan mengapa dia menulis
Gardens of Delight: a Simple Introduction to Islam, Tawfiq berkata bahawa semua orang mengatakan bahawa Islam bukanlah agama keganasan dan bukanlah agama kebencian, tetapi tiada siapa cuba untuk menjelaskan apa maksudnya.
"Jadi saya memutuskan untuk menulis buku ini untuk memberi penjelasan kepada masyarakat bukan Islam idea tentang prinsip-prinsip asas Islam. Saya cuba untuk memberitahu  masyarakat betapa indahnya Islam dan ia mempunyai khazanah yang paling luar biasa, cinta menjadi orang Islam yang paling penting 'antara satu sama lain. Nabi mengatakan 'Malah senyuman kepada saudaramu adalah sedekah.'
Beliau berpendapat bahawa "cara terbaik dan terpantas" membiasakan dunia dengan imej Islam yang sebenar adalah untuk menetapkan satu contoh yang baik dalam kehidupan sebenar.

Bekas paderi ini membuktikan bahawa memahami Islam bukan melalui parti politik.



No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...