Tuesday, October 21, 2014

ACARA MENYENTUH ANJING (Update)

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Dalam Islam, anjing adalah satu daripada haiwan yang dikategorikan sebagai mughallazah, iaitu  najis berat. Ia perlu disamak menggunakan cucia n air tanah dan air bersih mengikut sukatan tertentu. Lanjutan itu, tentunya acara Saya Mahu Sentuh   (Belai) Anjing atau singkatannya SMSA dianggap kontroversi oleh sebilangan besar masyarakat Islam negara ini.

Saya tidak memusuhi anjing kerana ia juga makhluk Allah. Tidak dinafikan memang saya ada rasa takut kepada anjing kerana bimbang dicederakan. Apatah lagi sekiranya anjing seperti Rottweiller yang terkenal dengan ganasnya, atau anjing German Sheppard yang lebih sinonim sebagai anjing polis. Perasaan itu normal bagi insan seperti saya yang sudah terdidik sejak kecil dengan fahaman anjing itu haram di sisi Islam.  

Adakah saya perlu mengelak menyentuh dan membelai anjing? Jawapannya sudah tentu YA. Memang menyentuh anjing dalam keadaan kering dibenarkan, tetapi harus mengikut syarat tertentu. Tidak perlu saya ulas panjang lebar tentang hukum agama, cukuplah jika saya nyatakan perbuatan mengajak orang Islam membelai anjing dalam program SMSA baru-baru ini adalah satu usaha terancang memalukan umat Islam. 

Pihak penganjur, kononnya memberi alasan ingin menyngkirkan persepsi anjing sebagai haiwan ganas, lalu berbondong-bondonglah orang Islam datang bagi menyatakan sokongan mereka terhadap usaha tersebut. Lebih buruk lagi, foto gadis manis bertudung membelai manja haiwan tersebut dipaparkan sebagai bukti betapa 'penyayangnya' mereka terhadap anjing. 

Reaksi masyarakat khususnya komuniti Islam, tentulah terkejut dengan keberanian mereka. Sudah lupakah mereka agama, yang melarang perkara seumpama itu. Mungkin ada yang berpandangan orang Islam terlalu jumud jika menolak perbuatan seperti ini, tetapi hukum tetap hukum. Babi dan anjing tetap haram, malah kalau ada haiwan halal seperti kucing dikacukkan dengan anjing, anak kacukan anjing dan kucing itu haram di sisi agama. 

Saya tertarik dengan kenyataan JAKIM dalam kontroversi ini. Menurut JAKIM, penganjur telah mengadakan kempen memegang anjing secara sengaja dan terbuka kepada umum termasuk mereka yang beragama Islam tanpa sebarang sebab yang munasabah. Hal ini sekaligus telah menimbulkan keresahan awam khasnya dalam  kalangan umat Islam kerana secara jelas telah menyanggah pegangan mazhab dan ‘uruf/ adat di Malaysia. 

Menurut Ustaz Azhar Idrus, lebih baik menyentuh dan mengusap kepala anak-anak yatim kerana tentunya lebih dapat pahala berbanding menyentuh anjing secara sengaja. Ini kerana menajiskan diri tanpa tujuan yang munasabah adalah haram disisi Islam. 

Walaupun Islam meletakkan kaedah sertu apabila terkena najis yang dikategorikan sebagai ‘mughallazah’ namun kaedah tersebut bukanlah alasan untuk membolehkan seseorang itu memegang najis mughallazah secara sengaja. Tindakan tersebut samalah seperti orang yang sengaja melakukan dosa dengan alasan akan bertaubat kemudiannya.

Saya meyakini ada agenda tersirat penganjur yang secara jelas dilihat seolah-olah cuba mencipta budaya baru dan boleh membawa kepada perbuatan menghina Islam. Islam tidak memandang keji kepada binatang anjing sebagai salah satu makhluk Allah. Apatah lagi untuk menyeksa, memukul dan membunuh anjing tanpa sebab adalah sama sekali bertentangan dengan ajaran Islam. Malah anjing tetap wajar diberi kasih sayang, belas ehsan dan dijaga kebajikannya. Memberi makan kepada anjing kelaparan atau merawat anjing yang sakit bukanlah halangan kepada umat Islam. Malah saya sendiri pernah menyelamatkan seekor anak anjing yang terjatuh dalam longkang  beberapa tahun lalu.

Bagaimanapun, saya tidak akan memperjudikan agama saya semata-mata untuk membuktikan saya tidak takut atau sayang kepada makhluk ini.

1 comment:

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...