Sunday, March 18, 2018

HIKAYAT SEBAYUPURI

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.
(Satira laras bahasa klasik sempena Majlis Persaraan Guru SEBAYU pada 16 Mac 2018)

Singahsana dua panglima SEBAYUPURI

Arakian, maka tersebutlah kisah di sebuah negeri pada zaman antah berantah, Sebayupuri nama diberi. Pemerintahnya Raja Alam Syah Indrapura Noor Izzuddin Ali Hassan. Sebayupuri meraikan majlis persaraaan Panglima Alam Buana Hj Falid dan Panglima Cahaya Pura Hj Mou Yusof, pada tanggal Jumaat 16 Mac 2018.

Adapun Bendahara Orang Kaya-Kaya Haji Malik tidaklah dapat bersama, kerana terpaksa belayar ke negeri bawah angin, Negeri Sembilan namanya. Akan Datuk Paduka Kamarul Baharin juga, telah dahulu menjalankan tugas negara. Hanya Datuk Paduka Orang Kaya-Kaya Bentara, Anuar Ridzi yang dapat serta dalam majlis tersebut adanya, bersama Bangsawan Berempat, Datuk Paduka Lela Ahmad Nizam, Datuk Paduka Lela Radzuan, Toh Puan Bijaya Zainab dan Toh Puan Bijaya Norhaizan. 
Adapun balairong  dan singgahsana sudah dihiasi oleh barisan Serikandi Sebayupuri, Tun 
Mariani Mazenan Mimie, Tun Noor Azreen Mat Sani, Tun Norsalina Saiddin, Tun Illiyana, Tun Fisya Harun, Tun Norfazila Rejab, Tun Zue Ieda dan Tun Tcher Aini Enni Tupperware, dengan indah dan cantik adanya.

Maka majlis perarakan masuk kedua-dua panglima tersebut bermula, dengan gajah putih Vellfire, ditunggang Tun Mariani dan Datuk Paduka Lela Ahmad Nizam, membawa kedua-duanya dengan pasangan masing masing. Adapun paluan kompang dan bunga manggar telah sedia menanti di pekarangan balai hadapan.

Hatta, setelah diumumkan ketibaan kedua-dua panglima oleh Bentara Qiamuddin dan Tun Diran, makan diaraklah mereka itu ke singgahsana yang sudah tersedia. Lalu, sekonyong-konyong tampillah pesilat negara Sebayupuri merafak sembah adat Melayu dahulu. Maka sesudah itu, bermulalah acara ucapan yang dimulakan bagi menyatakan rasa penghargaan Sebayupuri kepada kedua dua panglima yang banyak berjasa menabur ilmu kepada warga rakyat seluruhnya.

Hatta, setelah itu, dipersembahkan tarian dan nyanyian yang lunak bagi menggembirakan kedua-dua panglima. Akan tetaplah dalam ingatan rakyat Sebayupuri, kerana jasa bakti mereka yang begitu lama di bumi bertuah ini, bak pantun Melayu lama:
Bukan senang melerai selasih
Selasih sudah bercampur arang;
Bukan senang bercerai kasih,
Kasih sudah bercampur sayang.

Disesuaikan daripada hikayat asal karya Cikgu Hafisah Harun    

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...