Tuesday, May 21, 2019

ALIF YANG CEKAL

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.


Alif Aiman bin Amzah, 18 tahun merupakan seorang bekas pelajar saya yang cekal melalui kehidupan penuh sederhana. Dia adalah pemegang kad Orang Kelainan Upaya, kerana tulang belakangnya membengkok, menyebabkan aktivitinya agak terhad.

Keluarganya juga bukan orang berada. Ayahnya juga menghadapi masalah tulang belakang (slip disc). Syukurlah adiknya Nasir mampu menggalas tugas membantunya mencari rumput untuk diberikan kepada beberapa ekor kambing peliharaan Alif. 



Namun begitu, keadaan ini memaksa Nasir ponteng sekolah. Dia juga tidak bermotivasi untuk belajar aliran biasa kerana minatnya lebih kepada kemahiran vokasional. Saya menemui keluarganya, dan mereka bersetuju Nasir masuk ke Pusat GIATMARA Lekir, pada Julai nanti. Buat menampung yuran masuk ke situ, Nasir akan mencari kerang dan menjualnya.

"Kambing saya, keguguran, cikgu.." Kata Alif Aiman. Matanya berkaca kaca. Sebak nadanya memberitahu saya.


Alif juga memaklumkan kepada saya, hasratnya untuk menambahkan jumlah kambing, di samping mendapatkan dana membesarkan rebannya. Niatnya dimudahkan Allah. Saya hubungi pengerusi JKKP Zon Lekir, puan Nik Azizah, dan beliau bersetuju melihat sendiri situasi Alif sebelum menyusun langkah membantunya.

Tidak sampai dua hari selepas saya berbual dengan Alif, puan Nik Azizah memaklumkan hal itu sudah dipanjangkan kepada pihak berwajib.

Alhamdulillah, moga Alif dapat menjadi penternak kambing yang berjaya.  

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...