Thursday, July 4, 2019

CEKAM

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Luka akibat kuku menusuk daging, boleh mengakibatkan kesakitan pada jari kaki. Itulah yang saya alami minggu lalu. Bermula khamis 27 Jun, ibu jari kaki kanan sudah berasa bengkak. Pada Sabtu 29 Jun, saya ke PWTC untuk hadir mesyuarat ANGKASA seluruh negara. Turun naik anak tangga dengan berkasut akhirnya 'membuahkan' bengkak bernanah pada luka yang semakin parah. Pada Ahad 30 Jun, saya gagahkan diri ke dusun pakcik Yob Ibrahim mengutip durian sambil menjala di anak sungai belakang dusun.

Akhirnya, luka cekam semakin parah dan saya 'menyerah diri' ke klinik Lekir. Klinik dan hospital adalah dua tempat yang paling akhir saya singgah jika keadaan memerlukan. Pada Selasa 2 Julai, sehari selepas genapnya usia saya 48 tahun, kuku yang cekam dicabut juga.

Pembantu perubatan yang saya kenali, Fairol Rossi, seorang staf perubatan yang amat profesional. Dia memaklumkan setiap langkah yang bakal diambil, melalui prosedur yang tertib. Keliling ibu jari kaki kanan saya disuntik dengan ubat bius, kemudiannya dibiarkan seketika untuk membolehkan ubat tersebut meresap ke sel sel saraf. Dia kemudiannya menguji dengan menyentuh jari yang sakit. Apabila saya tidak lagi berasa sakit, bermakna ubat bius sudah mula bertindak terhadap bahagian jari.

Tempoh penyembuhan juga agak lama, saya dinasihatkan tidak berkasut untuk tempoh dua minggu, sehingga kuku baharu tumbuh. 
Mesyuarat Agung ANGKASA di PWTC

Menikmati durian di dusun Pak Yob Ibrahim Kg. Paya Lintah

Penderitaan cekam sampai penghujung

    


1 comment:

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...