Wednesday, November 13, 2019

KEMPEN RUMAH KE RUMAH PUN PERLUKAN PERMIT..?


Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.


Saya rasa terkejut dan keliru juga apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan syarat kepada calon atau parti yang berkempen dari rumah ke rumah, perlu ada permit ketika kempen pilihan raya. Ia agak keterlaluan, sekaligus membuktikan demokrasi tidak subur di negara kita.
Bekas Timbalan Pengerusi SPR sendiri, Datuk Seri Wan Ahmad Wan Omar juga berpendapat keputusan terbaru SPR itu bercanggah dengan prinsip kebebasan calon untuk bertemu dua mata dan berkempen kepada pengundi.
Apa agaknya motif SPR ini? Dari manakah Pengerusi SPR mendapat idea ini kerana ia menyusahkan calon, ejen kempen dan parti untuk bertemu dengan pengundi domestik secara bersemuka, berbual dan bermesra.
Dalam tempoh rasmi berkempen yang hanya 7 hingga 14 hari, SPR sepatutnya memudahkan calon parti yang bertanding untuk berkempen serta bertemu pengundi.
Semasa zaman pemerintahan yang lalu, permit dihadkan kepada perhimpunan dan ceramah umum, tetapi pada era sekarang, kempen bertemu pengundi di rumah memerlukan permit daripada polis.

Tindakan SPR ini, walaupun beralasan, tetap dianggap keterlaluan, tidak sesuai dan mengundur ke belakang dalam pelaksanaan proses demokrasi yang bebas di Malaysia.
Kempen rumah ke rumah sudah menjadi budaya di negara kita, dan tidak menimbulkan sebarang masalah, apatah lagi rakyat semakin matang dalam berpolitik.
Tentunya, saya tidak bersetuju dengan peraturan baharu SPR ini, kerana para pengundi tentunya ingin memilih calon yang mesra dan memahami kehidupan mereka.
Peraturan ini kali pertama dikeluarkan SPR ketika tempoh kempen pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai berbaki dua hari lagi.
SPR sebelum ini tidak pernah meletakkan syarat atau mengeluarkan arahan kepada mana-mana parti dan calon yang bertanding dalam sesuatu pilihan raya perlu mendapatkan permit jika mahu berkempen dari rumah ke rumah.
Selagi tidak melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, Akta Polis, Akta Hasutan serta peraturan berkempen ditetapkan SPR, calon berhak bertemu para pengundi tanpa sebarang sekatan.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...