Monday, September 28, 2020

WABAK COVID-19 KEMBALI SEMULA?

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Umum menyedari betapa negara kita dan dunia amnya, telah terkesan akibat penularan wabak Coronavirus atau lebih dikenali sebagai Covid-19.  Sejak Mac 2020, banyak sektor ekonomi yang terjejas teruk, termasuk pelancongan, perladangan dan pendidikan. Kerajaan di bawah pimpinan YAB Tan Seri Muhyidin Yassin telah berusaha mengekang penularan wabak ini dengan menggembleng agensi seperti tentera, polis, hospital dan seumpamanya ke tahap yang optimum, terutama semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan. 

Namun begitu, usaha ini tidak berjaya sepenuhnya. Selepas berjaya mengekang wabak ini pada penghujung Jun 2020, kita masih berhempas pulas berusaha. Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Seri Dr Nor Hisyam Abdullah tampak kecewa dengan situasi yang berlaku. Wujudnya kluster di Kedah dan beberapa negeri lain memberi isyarat bahawa wabak ini masih berpotensi menjadi ancaman kepada negara. Terbaharu, di Sabah, dua bandar utama iaitu Tawau dan Lahad Datu dikhabarkan mencatatkan kes jangkitan tertinggi. Ini menyebabkan kerajaan mengambil langkah drastik menyaring penumpang penerbangan dari Sabah ke KLIA. (beritanya di sini https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/09/735911/kkm-tambah-kakitangan-di-klia-klia2-saring-individu-dari-sabah

Hakikatnya, kita tidak boleh berasa selesa dengan penurunan kadar jangkitan Covid-19. Kesedaran masyarakat juga seperti ayunan yoyo, sekejap naik dan adakalanya mengambil sikap tidak kisah dengan situasi persekitaran.  Pemakaian topeng muka hanya dbuat kerana bimbang disaman, bukannya kerana wabak Covid-19. 

Tindakan kerajaan melonggarkan  kebenaran kepulangan dan kemasukan rakyat Malaysia dari luar juga menyumbang kepada kebimbangan masyarakat.  Kempen PRN Sabah juga memberikan kesan langsung kepada penularan wabak ini di negeri di bawah bayu. 

Tuntasnya, semua pihak harus memainkan peranan bersama-sama berganding bahu memastikan wabak Covid-19 tidak menular. 
 

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...