Thursday, October 22, 2020

TRIP MENCARI SIPUT SUDU DI BETING TANJUNG KEPAH

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Pada Sabtu 10 Oktober 2020 saya menyertai beberapa orang guru lelaki dan staf SMKBS seramai 10 orang untuk mencari siput sudu di Beting Tanjung Kepah. Kami menggunakan dua buah sampan milik Ismail Zaini, seorang staf kami yang mahir dalam urusan laut. Sebuah sampan lagi dikemudikan oleh Hasrin. Perjalanan bermula kira kira 8.30 pagi di jeti nelayan Batu 8 Lekir. Kami perlu bertolak lebih awal kerana air laut di laluan muara sungai cepat surut.

Bagaimanapun kami terperangkap juga dalam lumpur dan terpaksa menolak sampan sejauh kira kira 50 meter sebelum boleh sampai di kawasan beting. Semua ini menjadi pengalaman yang menarik untuk kami nikmati. 

Beting Tanjung Kepah kaya dengan hidupan laut seperti kepah siput sudu, siput kemudi kerang dan seumpamanya. Ismail juga membawa pukat untuk menguji andai ada rezeki memukat ikan kembung. Menjelang jam 2 petang, kami kembali ke pangkalan. Kami dapat mengutip hasil laut yang lumayan. Ikan kembung hampir 200 kilo dapat kami daratkan dan diagih kepada semua yang membantu.

Saya bersyukur dengan trip kali ini kerana kami selamat pergi dan pulang ke pangkalan. Ia satu trip yang meletihkan tapi menyeronokkan.     







No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

KEM TENTERA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Sudah lebih seminggu sejak saya mula...