Wednesday, February 8, 2023

TERRENCE TAN, TAK NAMPAK DUNIA TAPI TERANG MATA HATI

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.
Bersama murid prasekolah

Pemergian mak sejak 2005 tetap dirindui


Pada 8 Februari 2023, saya berpeluang ke Sekolah Rendah Sungai Wangi bertemu sahabat saya Tajul Azmir bin Mustapha, yang dilantik sebagai guru besar di sekolah tersebut. Kebetulan ketika sampai di situ, PPKI (pendidikan khas) mengadakan majlis akhir tahun untuk murid-muridnya. 

PPKI SKSW menawarkan program masalah pembelajaran, penglihatan dan pendengaran. Ia satu-satunya sekolah di Manjung yang menawarkan tempat untuk murid yang ada masalah pendengaran dan penglihatan selain masalah pembelajaran. Selain itu sekolah ini juga menawarkan pendidikan prasekolah untuk murid 5 dan 6 tahun. 

Saya berkenalan dengan Umar, berusia 7 tahun dan dan kehilangan penglihatan sejak kecil. Aisyah mempunyai masalah rabun tetapi aktif.  

Terrence Tan, berusia 14 tahun akan menyambung pelajaran di sekolah khas cacat penglihatan di Setapak pada sesi akan datang. Dia membaca tulisan Braille dengan laju dan fasih berbahasa kebangsaan. Orangnya sangat santun dan merendah diri dalam perbualan. 

Terima kasih kepada cikgu Tajul dan warga SKSW yang menerima kedatangan saya. Semoga SKSW terus sukses dan berjaya melahirkan generasi yang berkualiti.

Sebenarnya kawasan Sungai Wangi bukanlah kawasan asing bagi saya kerana saya berasal dari Kampung Bharu Lumut yang tidak jauh dari situ. Saya sempat ke jeti Kampung Bharu dan menikmati keindahan panorama indah di situ. Jenazah bonda dan ayahanda saya juga dikebumikan di perkuburan Kampung Bharu. Dalam perjalanan pulang saya singgah di pusara mereka. Terasa seolah olah baru semalam mereka meninggalkan dunia ini walaupun hakikatnya sudah hampir 2o tahun ia berlalu.   
Terrence Tan yang cerah mata hati

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...