Tuesday, March 7, 2023

Bak Pergi Buat Selama-Lamanya

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Bermula cuti sekolah pada 18 Februari 2023, kami balik kampung untuk menjenguk keluarga mentua saya di Batu Rakit Terengganu. Kami pulang melalui Beruas- Gerik- Jeli- terus ke Batu Rakit dalam jarak perjalanan 486km. 

Sebenarnya kesihatan ayah mentua saya, Wan Mohammad bin Wan Ngah atau lebih mesra kami panggil, Bak semakin tidak menentu akhir akhir ini. Peluang cuti yang ada dimanfaatkan untuk isteri saya yang merupakan anak keduanya berbakti sementara peluang masih tersisa. 

Bak beritahu rambutnya agak panjang. Saya ambil peluang mencukur rambut dan misai Bak sebelum kembali ke Perak untuk bekerja. Rabu 22 Februari, saa pulang ke Manjung menaiki bas. Manakala anak dan isteri tinggal di sana untuk tempoh seminggu dua lagi dengan harapan mereka dapat berbakti kepada Bak.

Pada petang Selasa 28 Februari 2023 isteri menelefon dan minta saya pulang ke Terengganu. Katanya Bak kelihatan lemah tak bermaya, lain daripada biasa. Malam itu saya menaiki bas jam 8 malam dari Stesen Bas Seri Manjung menuju ke Terengganu. Perjalanan dirasakan panjang. Saya berharap ayah mentua saya sihat kembali walaupun harapan itu kelihatannya jauh daripada realiti. 

Pukul 12.35 mlm ketika melepasi pekan Gerik, saya mendapat perkhabaran dalam grup keluarga KAW, Bak sudah tiada buat selama lamanya. Perjalanan diteruskan hingga saya turun di bulatan Batu 6, dan sampai di rumah mentua selepas solat subuh di Masjid Pantai Batu Rakit. 

Kami memandikan dan mengkafankan Bak dengan dipimpin oleh Imam Meri. Selepas solat Zohor, jenazah bak di solatkan di surau Wakaf Chagak dan dibawa ke perkuburan bersebelahan Balai Polis Batu Rakit disemadikan berdekatan pusara Tokki dan Tok Minah. 

Semoga Allah merahmati roh ayahanda mentua yang dikasihi Wan Mohammad bin Wan Ngah
 

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...