Monday, December 18, 2023

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.


Agak lama juga saya tidak menjala ikan. Kemahiran menjala dipelajari daripada Ustaz Ahmad Junaidi, sahabat saya yang kini Penolong Kanan Hal Ehwal Murid di SABK Maahad Islahiah Addiniah Batu 10 Lekir beberapa tahun lalu ketika kami bertugas bersama. 

Jala yang saya miliki pun sudah agak lama dan usang, namun masih boleh berbakti. Ada beberapa koyakan tapi sudah dijahit (asal boleh jahit sahaja). Bukan tidak ada yang baharu, tapi jala 8 kaki ini sedap digunakan. Saya rasa selesa menggunakannya, dan jarang ia menghampakan. 

Musim talapia kembali lagi, dan ia naik sekali dengan udang laut. Saya ke lubuk talapia di anak sungai berdekatan kunci air Sungai Tiram. Banyak juga ikan talapia dan udang yang saya dapat pada petang berkenaan. 

1 comment:

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...