Wednesday, September 16, 2009

Gempar! Mi Bandung Haram.

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Saya amat menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.
JAKARTA, 17 September: Pihak berkuasa Indonesia hari ini menerima cadangan dari Gerakan Pemuda Betawi dan beberapa NGO lain untuk membuat tuntutan menghalang Malaysia daripada menggunakan elemen Indonesia dalam ritual adat budaya serta makanan di negara jiran mereka itu.
Dalam kontroversi sebelum ini, Jakarta menuduh Kuala Lumpur cuba mengambil kesempatan terhadap isu tarian pendet yang dikatakan dipromosikan oleh Malaysia, sedangkan ia merupakan tarian suku masyarakat di Indonesia. Kesannya, beberapa tunjuk perasaan membantah tindakan Malaysia telah diadakan di Jakarta sehingga menjejaskan hubungan dua negara serumpun tersebut.
Dalam hal yang berkaitan, Indonesia juga tidak senang dengan penggunaan nama-nama makanan yang mempunyai unsur Jawa atau Indonesia di Malaysia. Ia dibawa ke tengah jika tiada tindakan daripada pihak Kuala Lumpur.
"Kita bisa mengambil tindakan mahkamah jika nama Mi Bandung enggak ditukar," kata seorang Menteri Indonesia sambil mengorek-ngorek hidungnya. Beliau menambah, perkataan Bandung merupakan tempat di Indonesia dan tidak wajar digunakan dalam produk makanan di Malaysia.
Ketika ditanya wartawan kehebatan menu tersebut, menteri itu kemalu-maluan sambil menegaskan rasa mi tersebut lazat seperti masakan neneknya. 
"Saya pasti pihak Malaysia telah mencopet resipi ini daripada mbah saya," katanya dengan wajah yang mencuka.
Beberapa sumber lain yang dipetik daripada akhbar tabloid Indonesia turut menyatakan Air Bandung juga dikategorikan sebagai haram digunakan oleh pihak Malaysia.
Nama Kampung Jawa di Selangor turut disentuh dalam perbincangan bersama NGO berkenaan. Menurut sumber, komuniti kampung tersebut akan diberi masa yang terhad untuk menukar namanya, kerana mempunyai kaitan dengan elemen Indonesia. 
"Pihak Malaysia seharusnya tidak menganggap ini soal gampang," kata seorang anak muda di Jawa Tengah, ketika sedang sibuk mencari sisa-sisa runtuhan gempa bumi di sana dua minggu lalu. Dia turut bercadang membawa Kampung Jawa ke Pulau Jawa jika tiada tindakan diambil pihak berkuasa Malaysia.
Pihak berkuasa Malaysia ketika dihubungi mengesahkan mereka telah menerima bantahan tetapi hanya akan bertindak melalui saluran diplomasi dan perbincangan dua hala. 
"Kita memahami sensitiviti dan ketololan segelintir rakyat Indonesia, tetapi semua ini adalah kerana provokasi media massa yang keterlaluan. Bagaimanapun, saya berharap semua pihak khususnya di Malaysia tidak bimbang dengan situasi ini. Keadaan tenang." Kata seorang atase pendidikan di Jakarta.
BERITA INI TIADA KAITAN DENGAN ISU YANG BERLAKU SEKARANG. SAJA NAK LEPAS TENSION.. HEHEHEHEHEHE...

6 comments:

  1. Isu ni patutnya tak perlu KEPOH!!
    SEBAHAGian besar penduduk MALAYSIA mempunyai susur galur dari INDON!!
    .
    .
    .
    .
    psst..asam JAWA pun kena tukag nama!

    ReplyDelete
  2. dan selepas ni yop.
    diharamkan semua keturunan JAWA duduk kat Malaysia..
    Khir Toyo tu bukan jawa ke....
    he...
    he...

    ReplyDelete
  3. Kak Hida,

    Harap-harap blogger keturunan Jawa tak amik hati... Ni berita santai, saja nak ajak kengkawan senyum..

    ReplyDelete
  4. Bang Harun,

    Selamat menyambut lebaran. Balik Sungei Jejawi? Saya harap perjalanan ke Terengganu nanti tak menyesakkan.

    Salam Syawal..
    Maaf terlanjur taip...

    ReplyDelete
  5. Salam sdr. Brahim

    Sudah mabuk agaknya mereka ini.

    ReplyDelete
  6. ceh..igtkan kisah betul...lawak aaa

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...