Tuesday, March 9, 2010

Kahwin Terlalu Muda, Banyak Mudaratnya..

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Apabila membaca berita perkahwinan seorang gadis sunti yang sebaya anak kedua saya, membuatkan saya terpana, kelu tidak berkata apa-apa, melainkan beristighfar sebanyak mungkin.

Pada pandangan saya, gadis 11 tahun yang berkahwin itu tidaklah boleh disamakan dengan suasana datuk nenek moyang kita dahulu.

Pertama, dalam era masyarakat yang semakin mengejar ilmu sebagai bekalan hidup, gadis tersebut perlu juga ilmu di samping menempatkan diri di bangku sekolah.

Kedua, zaman datuk nenek kita dahulu, mereka matang lebih cepat daripada usia, sebab keadaan masyarakat ketika itu menuntut perkahwinan usia awal. Ia sama sekali tidak boleh disandarkan dengan situasi kini. Gadis 11 tahun masa kini masih berhingus dan memerlukan bimbingan ibu bapa berbanding suami.

Ketiga, bukanlah menidakkan jodoh pertemuan, tetapi perkahwinan semuda ini dibimbangi mencetuskan tempoh rumah tangga yang tidak lama, apatah lagi si suami sangat berusia.

Dalam hal ini, saya menyesali tindakan bapa gadis berkenaan, yang pada hemat saya, membuat keputusan yang tergesa-gesa.

Saya mendoakan perkahwinan isteri muda (yang difahamkan isteri keempat suaminya) dapat bertahan sehingga ke akhir hayat.


3 comments:

  1. hahaha
    xsemestinya
    depends pada orang

    ReplyDelete
  2. sy setuju.. kawen muda byk m'dtgkn kesan yg negatif...

    ReplyDelete
  3. Kahwin terlebih tua dan terlalu muda kurang digalakkan. Seeloknya 18 tahn ke atas bgi perempuan.

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...