Saturday, March 17, 2012

Sufi Sofia Diuji Allah

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Sebetulnya, saya tidak mengajar murid tingkatan 3 bernama Sufi Sofia, tetapi apabila warden asrama menceritakan kisahnya, namanya menjadi popular dalam kalangan guru SMK Batu Sepuluh, Lekir. Sufi Sofia, 15 tahun, telah dimasukkan ke wad ICU setelah hampir sebulan demam dan sakitnya semakin melarat. Ibunya membawa ke klinik, malah ke Hospital Seri Manjung (HSM) untuk dirawat, tetapi tiap kali ubat diberikan, badannya menolak dan dia muntahkan semula ubat berkenaan.

Saya sempat menziarahi Sufi ketika dia dirawat di Unit Rawatan Rapi HSM. Dengan saluran berselirat di mulut, dia tidak sedarkan diri. Keadaannya begitu memilukan sesiapa yang mengenalinya. 

Puncanya, tidak dapat dikenal pasti. Menurut ibunya, dia terkena 'angin tuju-tuju', berdasarkan perubatan Islam yang dibuat sebelum ini. Apa yang pasti, tubuhnya semakin lemah. Buah pinggangnya dikhabarkan telah dijangkiti kuman. Lebih malang buat pelajar calon PMR ini, dia telah dibawa ke Hospital Tuanku Bainun, Ipoh setelah rawatan di HSM   gagal membuahkan sebarang hasil yang memuaskan.

Semasa coretan ini dibuat, saya menerima mesej daripada ibunya. Mesej yang pendek tetapi memberi makna mendalam tentang kedudukan Sufi Sofia:" Cikgu, Sufi kini di ICU Ipoh dalam keadaan kritikal. Tolong doakan dia mampu melepasi keadaan ini."

Moga Sufi Sofia kuat semangat. Keluarga Sufi Sofia juga harus tabah menerima ujian seperti ini.. Allah lebih mengetahui, dan yakinlah setiap kesulitan ada kemudahan dan jalan penyelesaiannya.

2 comments:

  1. Allahuakbar....
    ~ Semoga Sufi Sofia sembuh dengan izinNya.. InsyaAllah

    ReplyDelete
  2. Buat pengetahuan semua, Sufi Sofia kembali ke rahmatullah pada Ahad dan dikebumikan pada pagi Isnin.. Moga Allah merahmati rohnya.

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan