Wednesday, March 25, 2015

VALE ECO CENTRE MENYEMAI RASA CINTA ALAM SEKITAR

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Saya tidak melepaskan peluang apabila diarahkan ke Bengkel Pemurnian Vale Eco Centre (VEC) di Virgo Teluk Batik pada 23-24 hb Mac lalu.

Pintu masuk ke Vale Eco Centre
 Walaupun Vale dikenali sebagai sebuah syarikat multinasional yang sinonim dengan perlombongan, ia tidak melupakan tanggungjawab sosial korporat (CSR) apabila menyediakan satu kawasan seluas lebih 400 hektar di sebelah Teluk Batik sebagai pusat pendidikan alam sekitar. Dengan kerjasama Persatuan Pemcinta Alam Malaysia atau MNS, Vale mengorak langkah menyediakan prasarana dan modal bagi merealisasikan idea tersebut.
Papan tanda sejarah penubuhan VEC


Peserta memulakan kembara di VEC
Sepanjang bengkel pendek selama dua hari satu malam tersebut, peserta yang terdiri daripada guru, pegawai penyelidik Institut Penyelidikan Hutan Malaysia (FRIM), wakil Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS) dan wakil dari Vale sendiri telah berganding bahu mencari formula menambah baik VEC menjadi pusat pendidikan setempat khususnya untuk alam sekitar.
Langkah keselamatan mendaftar masuk di buku daftar

Taklimat oleh sukarelawan MNS sebelum kembara

Peta laluan kami

Tagging

Sdr Farid sukarelawan Vale menerangkan aspek keselamatan

Dr Nor Azlin dan staf FRIM Kepong mendengar taklimat

Air bukit yang sejuk

Berehat di Wetland VEC

Pacat hutan yang mesra


Perbincangan bersama guru, MNS dan FRIM
 Sesungguhnya saya merasakan pengalaman berada di bengkel dengan pegawai penyelidik seperti Dr Nor Azlin (FRIM) adalah satu peluang yang jarang diperolehi. Seronok mengembara di denai hutan VEC sambil melihat sendiri kelestarian biodiversiti dan keindahan fauna dan flora di situ.

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan