Wednesday, March 25, 2015

VALE ECO CENTRE MENYEMAI RASA CINTA ALAM SEKITAR

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Saya tidak melepaskan peluang apabila diarahkan ke Bengkel Pemurnian Vale Eco Centre (VEC) di Virgo Teluk Batik pada 23-24 hb Mac lalu.

Pintu masuk ke Vale Eco Centre
 Walaupun Vale dikenali sebagai sebuah syarikat multinasional yang sinonim dengan perlombongan, ia tidak melupakan tanggungjawab sosial korporat (CSR) apabila menyediakan satu kawasan seluas lebih 400 hektar di sebelah Teluk Batik sebagai pusat pendidikan alam sekitar. Dengan kerjasama Persatuan Pemcinta Alam Malaysia atau MNS, Vale mengorak langkah menyediakan prasarana dan modal bagi merealisasikan idea tersebut.
Papan tanda sejarah penubuhan VEC


Peserta memulakan kembara di VEC
Sepanjang bengkel pendek selama dua hari satu malam tersebut, peserta yang terdiri daripada guru, pegawai penyelidik Institut Penyelidikan Hutan Malaysia (FRIM), wakil Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS) dan wakil dari Vale sendiri telah berganding bahu mencari formula menambah baik VEC menjadi pusat pendidikan setempat khususnya untuk alam sekitar.
Langkah keselamatan mendaftar masuk di buku daftar

Taklimat oleh sukarelawan MNS sebelum kembara

Peta laluan kami

Tagging

Sdr Farid sukarelawan Vale menerangkan aspek keselamatan

Dr Nor Azlin dan staf FRIM Kepong mendengar taklimat

Air bukit yang sejuk

Berehat di Wetland VEC

Pacat hutan yang mesra


Perbincangan bersama guru, MNS dan FRIM
 Sesungguhnya saya merasakan pengalaman berada di bengkel dengan pegawai penyelidik seperti Dr Nor Azlin (FRIM) adalah satu peluang yang jarang diperolehi. Seronok mengembara di denai hutan VEC sambil melihat sendiri kelestarian biodiversiti dan keindahan fauna dan flora di situ.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...