Saturday, September 16, 2017

CORAT-CORET KEMBARA HAJI (SIRI 1)

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

#1: Kelana Jaya Yang Mendebarkan

Apbila tiba di Kelana Jaya, saya bertemu jiran yang sudah 3 hari terkandas kerana masalah visa. Terkejut juga dengan situasi ini, Manalah tau kalau-kalau saya senasib dengannya. Semua disebabkan Kedutaan Arab Saudi membuat tapisan ketat terhadap visa haji jemaah Malaysia. Akhirnya, pada sebelah awal pagi 2 September, kami dimaklumkan jemaah yang menaiki penerbangan XY16B menggunakan Airbus A330-300 ke Mekah tiada masalah visa. Alhamdulillah..

Bersama rakan dan saudara yang turut hadir di KJ


#2: Penerbangan Flynas

Pesawat Flynas dengan anak kapal warga Indonesia amat baik dan bersopan. Kata-kata yang lembut seperti 'permisi..' dengan layanan yang baik menghilangkan sedikit kebosanan selama 9 jam ke Mekah. Kami semua berniat miqat di Qarnul Manazil, sejam sebelum tiba. Kami juga dijamu sarapan dan makan tengah hari dalam pesawat. Menjelang 2 petang waktu Mekah, kami tiba di Jeddah. Cuaca panas menyambut ketibaan kami.
Cuaca panas menyambut kami sebaik turun daripada Airbus A330-300


#3: Masjidilharam

Sebak melihat Kaabah di hadapan mata. Sebenarnya ini kali kedua saya ke sini selepas umrah pada 2014. Tapi melihat Kaabah dan Masjidilharam, satu keadaan yang tidak menjemukan. Kami tiba awal, iaitu hampir 28 hari sebelum wukuf. Suasana ketika kami tiba tidak sesak tetapi jemaah India, Pakistan, Bangladesh sudah pun ramai.

Kaabah sentiasa dipenuhi jemaah yang bertawaf


#4: Umrah

Selesai umrah wajib, lepaslah 13 larangan ihram buat waktu ini. Saya mengambil peluang membuat 3 kali ibadah umrah sunat.  Untuk ibadah umrah, niat miqat di Tanna'im, kami perlu ke sana dalam jarak lebih kurang 10km daripada Mekah, dengan menaiki teksi. Pemandu teksi di sini mengenakan bayaran SR40 - SR80. Kalau dekat musim haji, atau waktu puncak, tambang boleh mencecah SR100.
Selesai semua rukun, kami mencari kedai untuk bercukur. Seingat saya, ini kali kedua saya membotakkan kepala selepas melakukannya semasa tingkatan 2!

#5: Air Zamzam

Air zamzam adalah penghulu segala air. Saya ambil kesempatan minum sebanyak mungkin dan simpan dalam botol kecil setiap kali ke Masjidilharam. Untuk penghantaran 10 liter, bayaran dikenakan SR130, dan ia terus ke pintu rumah.


No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan