Monday, December 18, 2017

PERBARISAN TAHUNAN PUTERA MTD 2017

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Awal pagi 17 Disember 2017, kami sekeluarga sudah sampai di MTD Sungai Besi, Kuala Lumpur untuk menyaksikan perbarisan putera dalam perbarisan tahunan atau 'Passing Out Parade' (POP) yang menjadi kemuncak acara tahunan di MTD.

Tentunya kami berasa bangga dan ingin memberikan sokongan padu untuk Atif Faizi, yang turut serta dalam perbarisan tahun ini. Ia diadakan saban tahun dan diraikan bersama para ibu bapa, dengan jemputan yang bukan calang-calang. Tahun ini, Pegawai Penerima Tabik Hormat adalah Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Mohd Johari Baharum. 

Pengacara memaklumkan seramai 498 putera Maktab Tentera Diraja (MTD) Sungai Besi, Kuala Lumpur mencipta sejarah apabila buat julung kalinya memakai pakaian istiadat pada Perbarisan Tahunan Putera MTD 2017.

Sejak penubuhan MTD pada 3 Julai 1952, putera yang terlibat dalam perbarisan 2017 menjadi kumpulan pertama memakai pakaian istiadat atau 'Parade Jacket' pada perbarisan tahunan.

Majlis perbarisan tahunan terbabit diadakan sebagai tanda penghormatan serta mengiktiraf kejayaan putera tingkatan 5 menamatkan tempoh pengajian selama dua tahun. Pada majlis perbarisan itu, seramai 231 pelatih tingkatan lima dan 267 pelatih tingkatan empat memakai pakaian istiadat berwarna putih dengan seluar hitam berjalur 3 warna MTD.

Dalam majlis tersebut, ia turut menyaksikan beberapa orang putera menerima hadiah hasil kejayaan dalam pelbagai kategori. Sesungguhnya menyaksikan Faizi berada dalam kelompok perbarisan tersebut adalah kebanggaan buat kami sekeluarga. 

Insyaallah, tahun hadapan, masih ada sekali lagi untuk melihat Faizi dalam perbarisan POP.  

Awal pagi lagi astaka sudah dipenuhi para pengunjung

Dari jarak jauh, semua nampak segak dengan pakaian dan senjata

Mereka berlatih setiap hari mulai 6 pagi hingga 1 tgh

POP hanya ada di MTD, tiada di sekolah lain

Semuanya nampak segak

Kami bersama Faizi dan Anjang Hajar

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...