Monday, December 4, 2017

PILIHAN RAYA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Pilihanraya umum (PRU), merupakan sebahagian proses demokrasi di negara ini yang dikendalikan sepenuhnya oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). SPR adalah badan bebas di bawah Yang DiPertuan Agong yang melaksanakan tanggungjawab merancang, mengendalikan urusan berkaitan pilihanraya umum atau pilihan raya kecil di mana-mana Dewan Undangan Negeri atau Parlimen. 

Akhir-akhir ini, tarikh  PRU dikatakan semakin hampir, dan sudah mula dicongak oleh parti-parti politik yang bertanding. Tidak kurang juga, kempen melalui media massa dan media sosial sudah mula digembleng demi memastikan mereka meraih undi rakyat.

Pastinya PRU ke-14 akan datang menentukan survival Barisan Nasional yang diterajui oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak, dengan timbalannya, Dato' Ahmad Zahid Hamidi. Ia juga bakal melihat sejauh mana pengaruh PAS selepas berpisah dengan parti pembangkang lain seperti Parti Keadilan dan DAP. Munculnya Amanah dan Bersatu, sebagai entiti baharu dalam warna warni politik tanah air tampak memberi ruang pilihan kepada rakyat dalam mencorakkan pemerintahan negara bagi tempoh lima tahun akan datang.

Apa pun situasi dan keadaan, politik sebenarnya adalah alat untuk mentadbir negara. Parti politik boleh berjanji itu ini kepada rakyat, tetapi pada akhirnya, pihak yang mendapat undi majoriti di DUN dan Parlimen, akan pasti diisytiharkan pemenang oleh SPR. 

Kuasa mengundi di tangan rakyat, dan jangan sia-siakan apa juga peluang yang anda miliki. Bersyukurlah kerana di negara kita, demokrasi masih subur. 

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...