Monday, January 20, 2020

KIMANIS: AMARAH RAKYAT SEMAKIN MENANAH?

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Keputusan Pilihanraya Kecil di P176 Kimanis mengejutkan negara. Biarpun awalnya ada yang beranggapan keputusan Tanjung Piai boleh berjangkit ke Kimanis, tidak ramai yang berani mengesahkannya.  
Namun begitu, pada malam 18 Januari 2020, ia memihak kepada Barisan Nasional (BN) yang diwakili oleh UMNO. Kegagalan parti pemerintah, Warisan  pada Pilihanraya Kecil (PRK) Kimanis membuktikan parti tempatan yang mempunyai sokongan kuat kerajaan persekutuan juga boleh ditolak sekiranya gabungan di peringkat nasional bermasalah.
Pada hemat saya, kemenangan BN juga boleh berlaku dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak akan datang, sekiranya momentum amarah rakyat tidak ditangani dengan baik oleh kerajaan. Banyak isu yang menjadikan PH tidak popular akhir akhir ini.
Walapun ada pihak mendakwa, Pakatan Harapan (PH) sudah terbukti ditolak rakyat, tidak mustahil untuk mereka mengembalikan keyakinan tersebut, jika isu-isu yang dibangkitkan dapat diselesaikan dengan wajar.
Pihak pembangkang khususnya BN  tidak boleh terlalu yakin sehingga mereka lupa lambang mereka pernah ditolak oleh rakyat dalam PRU pada 2018.
Pada akhirnya, saya berharap baik PRU mahupun PRK, ia memberikan manfaat besar kepada rakyat yang sepatutnya dihargai undi mereka. Kemenangan BN di Kimanis  adalah manifestasi calon yang boleh dipercayai untuk berkhidmat kepada rakyat.
Kekuatan Muafakat Nasional BN dengan Pas sebagai tunjangnya sudah pasti dapat mengubah lanskap politik negara ini pada PRU akan datang.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...