Tuesday, January 28, 2020

KORONAVIRUS: WABAK YANG MENAKUTKAN

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Sehingga tarikh 28 Januari 2020, sekurang-kurangnya 106 orang telah meninggal dunia akibat wabak coronavirus di China yang bermula di pusat bandar Wuhan. Ia memaksa kerajaan China mengenakan perintah berkurung di hampir 20 bandaraya yang berkuat kuasa serta merta.

Lebih 4,520 kes telah dilaporkan di seluruh dunia, kebanyakannya di China, terutama di Wuhan dan bandar-bandar berdekatan di wilayah Hubei.

Apakah coronavirus? Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), coronavirus adalah keluarga virus yang menyebabkan penyakit dari selesema biasa kepada penyakit yang lebih teruk seperti Sindrom Pernafasan Timur Tengah (MERS) dan Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS). Namun tidak seperti SARS, virus baharu ini belum ada penawarnya, dan lebih membimbangkan, ia boleh bermutasi dan menyesuaikan diri dengan persekitaran.

Virus-virus ini pada mulanya wujud pada haiwan liar kepada manusia. Sebagai contoh, SARS dipercayai telah dihantar dari kucing civet kepada manusia manakala MERS mengembara dari sejenis unta kepada manusia.

Beberapa kes coronavirus pada awalnya beredar dalam tubuh haiwan sebelum menjangkiti manusia.

Nama coronavirus berasal dari perkataan Latin corona, yang bermaksud mahkota atau halo. Di bawah mikroskop elektron, imej virus ini kelihatan seperti corona solar.

Coronavirus novel, yang dikenalpasti oleh pihak berkuasa China pada 7 Januari dan dinamakan 2019-nCoV, menjadi konflik kesihatan sejagat baharu yang belum pernah menjangkiti manusia.

Menurut WHO, tanda-tanda jangkitan termasuk demam, batuk, sesak nafas dan kesukaran bernafas.

Dalam kes yang lebih teruk, ia boleh menyebabkan pneumonia, sindrom pernafasan akut yang teruk, kegagalan buah pinggang dan juga kematian.

Tempoh inkubasi coronavirus masih belum dapat dipastikan. Sesetengah sumber menyatakan bahawa ia mungkin antara 10 hingga 14 hari.

Kerajaan Malaysia mengambil langkah drastik menggantung sementara kedatangan pelancong China daripada wilayah yang terjejas. Biarpun awalnya Perdana Menteri tidak berbuat begitu, desakan rakyat mengubah segala-galanya.

Marilah kita berdoa, agar wabak ini segera dapat diatasi dan dikawal. Kepada Allah kita meminta, kerana hanya Dia sahaja yang mampu dan berkuasa ke atas segalanya. Usaha KKM dan kerajaan mengawal wabak ini daripada menjadi semakin buruk, wajar dipuji.  

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...