Monday, June 1, 2020

BERKUNJUNG KE DUSUN TAMU, KG LENGKUAS PARIT

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.


Pelawaan seorang rakan untuk mengikutnya berkunjung ke Dusun Tamu, Kampung Lengkuas Parit, tidak saya sia-siakan. Hamdan Ahmad Sapli, atau lebih mesra saya panggil Chor Medan, mengajak saya ke dusun milik abangnya di Parit pada pagi Ahad 31 Mei 2020.
Ajim melayani kami dengan Musang King

Cempedak baka CH28

Durian menunggu masa untuk gugur

Isi Musang King

Perjalanan kami melalui lebuh raya WCE hingga ke Changkat Cermin menjadikan jarak ke sana dapat dijimatkan. Kira-kira jam 8.45 pagi, kami tiba di lokasi yang dipenuhi rimbunan pohon hijau dan dilengkapkan dengan rumah tamu, dewan dan persekitaran yang damai.

Dusun Tamu berkeluasan lebih 3 ekar, ditanam dengan cempedak, rambutan, pulasan, manggis, durian dan seumpamanya. Cempedak menunggu masa untuk masak, dan setiap pokok mempunyai tidak kurang 200 biji buah yang akan matang dalam tempoh seminggu dua lagi.

Buah durian baka Musang King, IOI dan baka kampung terbaik juga dapat kami nikmati di sini. Saya bersyukur dapat datang ke sini, menikmati hasil budi insan kepada tanah. la membuktikan pertanian mampu menjana pendapatan secara berterusan kepada anak muda seperti Ajim. Dia yang menjaga dusun ayahnya merancang untuk menternak kambing kibas di dusun tersebut.

Terima kasih kepada Chor Medan yang mengajak saya datang ke sini, menjadi kenangan manis  yang sukar saya lupakan.  

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...