Friday, May 22, 2020

FASA KEHIDUPAN: SATU ANALOGI

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Andainya tempoho kehidupan boleh dibahagikan kepada 10 tahun/fasa,  puratanya hidup kita ada 7 fasa. 

Fasa pertama,  usia 1-10 tahun. Ini fasa kanak kanak. Tiada apa kecuali keseronokan hidup. Hidup tanpa perlu memikirkan tanggungjawab dan amanah. Hanya fokus kepada diri dan keperluan asas. Hidup bergantung sepenuhnya kepada ibu bapa.

Fasa kedua,  11- 20 tahun.  Ini zaman remaja,  zaman meneroka potensi diri. Ia juga energetik, penuh tenaga dan cita cita.  Jika silap langkah boleh hilang arah tuju. 

Fasa ketiga,  21- 30 tahun, Zaman ini, kebanyakan kita sudah mula mempunyai matlamat yang berfokus. Mungkin ada yang berkahwin dan bekerja. Tenaga pun kuat,  jiwa mudalah katakan.  

Fasa keempat pada peringkat 31- 40 tahun, sudah pasti insan tahap ini semakin matang.  Kebanyakan orang pada usia ini sudah berkeluarga dan stabil dari segi pemikiran dan halatuju. 

Fasa kelima,  pada usia 41- 50 tahun,  ini lebih mencabar.  Kalau ikut cara Nabi,  ini 'turning point' kepada orang yang ingin berubah menjadi lebih baik.  Nabi pun terima wahyu pada usia 40 tahun.  Pada tahap ini,  kesihatan mulai merosot jika tidak diberi perhatian.  

Fasa keenam,  usia 51- 60 tahun,  inilah zaman kita stabil dari segi kebendaan jika beringat semasa muda.  Tapi peringkat ini cabaran penyakit semakin meningkat.  Ramai yang mula makan pelbagai jenis ubat bagi meneruskan kelangsungan hidup. Pada penghujung persaraan, individu yang hebat masih boleh mengembangkan potensi diri selain menyumbang tenaga dan usaha untuk komuniti. 

Fasa ketujuh, pada umur 61- 70 tahun,  mungkin kebanyakan kita sudah kembali ke rahmatullah. Apa yang kita kejar di dunia ini tidak mampu menemani kita di barzakh.  Jika kita boleh sampai ke fasa ini,  bersyukurlah. Nabi juga wafat pada usia baginda 63 tahun. bNamun begitu, beringat sebelum melangkah ke fasa ini,  lebih baik.  

Coretan ini sekadar mengingatkan diri sendiri supaya beringat sebelum terlambat.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...