Sunday, November 28, 2021

TELUR PUYUH HUTAN MENETAS

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.




Pada pagi Ahad 14 November 2021, ketika sedang menebas rumput di luar rumah, saya terjumpa sarang puyuh dengan tiga biji telur. Saya eramkan dalam inkubator dengan jangkaan 16-17 hari akan menetas. Alhamdulillah, pada 25 November 2021, dua biji menetas manakala sebiji lagi rosak. 

Dua ekor anak puyuh hutan itu dimasukkan ke kotak berlampu bersama seekor anak ayam yang menetas seminggu sebelum itu, yang kami namakannya Cici. Jantina anak ayam, dan anak puyuh hutan ini memang tak dapat dikenalpasti. 

Saya berikan anak puyuh makan cacing beku di samping dedak. Harapnya mereka mampu membesar dan sihat. 

1 comment:

  1. Wak pernah bela puyuh hutan ni
    Tapi susah jaga kerana ia liar dan kuat terbang
    Akhirnya wak lepaskan aje

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...