Thursday, September 18, 2008

Mengenang je...

Hari ini aku di Pejabat Pelajaran Daerah Manjung, menghadiri mesyuarat dan taklimat daripada PPD berkaitan arahan mengemaskinikan fail panitia.

Ramadhan kali ini agak berbeza jika dibandingkan dengan tahun lalu. Pada tahun 2007, sepanjang Ramadhan aku menemani ayah di wad 7, hospital Seri Manjung. Ayah masuk ke wad 7 sejak seminggu sebelum puasa, setelah diabetesnya tidak dapat dikawal.

Pengalaman berpuasa, dan menemani ayah di wad, menyebabkan aku sangat menghargai Ramadhan kali ini. Puasa yang lalu, aku tak sempat mendirikan solat terawih, lantaran keperluan berada di sisi ayah.

Kali ini, Ramadhan sepenuhnya dapat dilaksanakan dengan baik, kerana insan tersayang itu telah kembali menghadap pencipta pada November 2007.

Pada 2005, mak terlebih dahulu pergi meninggalkan kami, semasa dalam bulan Ramadhan juga. Buat Sani dan Oun, banyak kenangan kita bersama dalam bulan Ramadhan. Kita pernah jatuh motor Honda ayah ketika 'lap' di selekoh dekat rumah Ngah Seman. Dalam keadaan luka-luka, kita teruskan subuh.
Kini Ramadhan datang lagi. Moga kita dapat berjumpa lagi dengan Ramadhan-ramadhan yang berikutnya.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...