Sunday, September 28, 2008

Tunduk Kepada Lanun Somalia Akhirnya.

Terima kasih kerana sudi melayari blog saya. Saya alu-alukan perkongsian cerita dan ilmu di blog ini.

Lanun bebas kapal MISC(Berita Minggu-28 Sept 2008)

Bunga Melati 5 dilepas selepas bayar RM6.8j

NAIROBI: Lanun di Somalia membebaskan kapal kargo Malaysia milik MISC Berhad (MISC) yang membawa bahan kimia, MT Bunga Melati 5, selepas wang tebusan AS$2 juta (RM6.8 juta) dibayar, lapor agensi berita, semalam.

Berita pembebasan kapal milik Malaysia itu disampaikan pegawai Program Bantuan Kelasi Afrika Timur berpejabat di Mombasa, Andrew Mwangura.

“Wang tebusan itu diberi oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang berada di perairan itu,” dakwanya selepas memaklumkan lanun Somalia turut menuntut wang tebusan AS$35 juta (RM119 juta) selepas menawan sebuah kapal Ukraine.


Aku termenung memikirkan situasi yang berlaku kini. Lanun di Somalia 'mengganas' dan menculik kapal kargo berserta anak kapalnya. Kebanyakan mereka yang diculik adalah rakyat negara ini. Simpati aku bertambah-tambah apabila membaca kisah keluarga mereka seperti yang dipaparkan di akhbar.

Membayar wang tebusan seperti yang dipersetujui oleh lanun-lanun keparat itu adalah langkah jangka pendek. Soalnya kini, apakah usaha mengelakkan kejadian serupa ini daripada berulang?

Aku bersetuju TLDM mengiringi kapal Malaysia yang melalui Teluk Aden dan sekitarnya, tapi ia akan menambahkan kos kerajaan. Kos tersebut ditanggung oleh rakyat. Sepatutnya syarikat yang terlibat atau pihak insurans membantu dari segi kos.

Mudah-mudahan, perkara seperti ini tidak berlaku, tapi di sudut hati, aku harap Pasukan Khas Angkatan Laut (PASKAL) yang terbukti setanding dengan SEAL U.S akan membanteras lanun-lanun keparat tersebut.

Batu Rakit, 28 September 2008

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...