Saturday, January 15, 2011

Pelik Tiada Elektrik

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Petang tadi, tiba-tiba sahaja bekalan elektrik terputus. Saya menjangkakan TNB akan bertindak cepat lalu membiarkan masa berlalu dengan memotong rumput keliling rumah. Hampir maghrib, keadaan semakin gelap. Isteri dan anak-anak mulai gusar.
"Rumah kau ada 'api' tak?" saya bertanya jiran melalui panggilan telefon.
Jawapannya mengejutkan. Rumahnya tidak mengalami gangguan bekalan elektrik. Malah, lebih membimbangkan saya apabila meronda di rumah jiran lain, saya dapati rumah mereka kelihatan 'baik-baik' sahaja. Lampu jalan pun elok nyalaannya.
Sah, hanya rumah saya yang terjejas, lalu saya menghubungi TNB. Mereka menghantar pekerja untuk memeriksa kerosakan. Rupanya, kabel yang menghubungkan bekalan elektrik ke rumah saya terlucut akibat dihempap pokok di kawasan tanah rezab JPS.
Beberapa orang petugas termasuk Panjang@ Firdaus, bekas pelajar saya yang kini bekerja di TNB, membaiki 'jumper' di tiang yang dikenal pasti. Menjelang jam 10 malam, bekalan elektrik kembali pulih.
Terima kasih TNB..

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...