Sunday, August 21, 2011

RENUNGAN RAMADHAN 2

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Mengeluh apabila ditimpa musibah atau ujian, sudah menjadi kebiasaan. Kerap kita mendengar atau membaca rintihan mereka yang diuji. Hakikatnya, ujian Allah itu sebenarnya pelbagai. Naik pangkat, naik gaji, dapat beli kereta baru, kesihatan dan kewangan yang stabil, juga adalah ujian.

Selalunya apabila ditimpa malang, kita akan bertanya,"Mengapa aku diuji?"

ALQURAN MENJAWAB: Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan bahawa 'kami telah beriman', sedangkan mereka tidak diuji. Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan Dia mengetahui orang-orang yang dusta.(Al-Ankabut:2-3)

Sering kita bertanya, "mengapa aku tak dapat naik pangkat? Mengapa aku tak dapat anugerah cemerlang? Mengapa itu.. mengapa ini dan seumpamanya.

ALQURAN MENJAWAB: Barangkali kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan barangkali kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk untukmu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui..(Al-Baqarah:216)

Kesimpulannya, jangan berputus asa dengan apa yang ditentukan. Usaha dan tawakal harus seiring. Saya sekadar ingin berkongsi dan mengingatkan diri saya, agar kita tidak hilang arah tuju dalam melayari hidup ini. Moga Kita bertemu lagi Ramadhan pada tahun-tahun akan datang. Moga Allah sentiasa memberi rahmatnya untuk kita. AMIN

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...