Saturday, November 5, 2011

Membanteras Salah Laku Homoseks Adalah Tanggungjawab Bersama

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Selama ini, saya sering membaca luahan Bro Mazidul Akmar Sidek, seorang wartawan TV3 yang banyak membongkar kisah seks luar tabie oleh golongan homoseks di Malaysia. Perbuatan homoseks atau perilaku mengadakan hubungan intim sesama jantina  memang ditentang oleh semua agama, apatah lagi agama Islam.

Apabila Ambiga Sriverasan, yang disokong Majlis Peguam bersetuju merasmikan Pesta Merdeka Seksualiti, ia menggambarkan betapa kroniknya masyarakat kita kini. Marilah kita  menelusuri sejarah kaum homoseks menurut Al-Quran.
Nabi Luth adalah anak saudara kepada Nabi Ibrahim a.s. iaitu ayahnya yang bernama Hasan bin Tareh. Nabi Luth diutuskan sebagai rasul kepada satu kaum yang mendiami
sepanjang timur laut (Dari Israel – Yordania), Laut Mati. Ibukota Sodom terletak di Utara Basin Laut Mati.

Hampir keseluruhan kaum ini mengamalkan gaya hidup songsang, iaitu melakukan hubungan kelamin sesama sejenis iaitu lelaki dengan lelaki yakni meninggalkan perempuan. Perbuatan ini merupakan sesuatu penyelewengan fitrah yang amat buruk. Nabi Luth telah menyeru mereka untuk menghentikan perbuatan tersebut disamping menyampaikan seruan-seruan Allah, tetapi mereka mengabaikannya dan malah mereka mengingkari kenabiannya. Akhirnya, kaum Nabi Luth dimusnahkan dengan bencana yang sangat mengerikan dan dahsyat. Kejadian ini berlaku pada kira-kira tahun 1800 sebelum Masihi.

Kisah Nabi Allah Luth a.s. mengikut Islam telah diceritakan di dalam Kitab Al-quran seperti mana dalam Surah Asy-Syuara;

“Kaum Luth telah mendustakan para Rasul”,(160)

“Ketika saudara mereka Luth berkata kepada mereka,”Mengapa kamu tidak bertakwa?”(161)

“Sungguh, aku ini seorang rasul kepercayaan (yang diutus) kepadamu,”(162)

“Maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah kepada ku”(163)”

Dan aku tidak meminta upah kepadamu atas ajakan itu, upahku hanyalah dari Tuhan seluruh alam”(164)

“Mengapa kamu mendatangi jenis lelaki (Homoseks) di antara manusia”(165)

“dan kamu tinggalkan (perempuan) yang diciptakan Tuhan untuk dijadikan sebagai isteri kamu? Kamu memang orang-orang yang melampaui batas’(166)

” Mereka menjawab, ” Wahai Luth! Jika engkau tidak berhenti, engkau termasuk orang-orang yang terusir”(167)

” Dia (Luth) berkata, ” Aku sungguh benci kepada perbuatan mu”(168).

Kaum Luth telah mengancam Nabi Luth dan membencinya kerana mengajak kaumnya beriman. Ayat seterusnya dalam kitab Al-quran dikisahkan dalam Surah Al-Araf:

“Dan (Kami juga telah mengutus) Luth (kepada kaumnya). (Ingatlah ) tatkala dia berkata kepada mereka: “Mengapa kamu mengerjakan perbuatan faahisyah itu, yang belum pernah dikerjakan oleh seorang pun (di dunia ini) sebelummu?”. Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk melampiaskan nafsumu (kepada mereka), bukan kepada wanita, malah kamu ini adalah kaum yang melampaui batas. Jawab kaumnya tidak lain hanya mengatakan: “Usirlah mereka (Luth dan para pengikutnya) dari kotamu ini, sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang berpura-pura mensucikan diri .” (QS. Al A’raaf, 7: 80-82)

Nabi Luth Diutuskan Oleh Allah Kepada Rakyat Sadom, sebuah kota di pinggir Israel sekarang.

Masyarakat Sadum adalah masyarakat yang rendah paras moralnya dan rosak akhlak. Masyarakat Sadum tidak mempunyai pegangan agama atau nilai kemanusiaan yang beradab. Maksiat dan kemungkaran bermaharajalela dalam pergaulan hidup mereka.Pencurian dan perampasan harta milik merupakan kejadian hari-hari di mana yang kuat menjadi kuasa sedang yang lemah menjadi korban penindasan dan perlakuan sewenang-wenang.Akhirnya, Allah terbalikkan bumi di sekitar Kota Sadom, dan akhirnya mewujudkan lopak besar hari ini yang dikenali sebagai Laut Mati.

Semoga kita sentiasa dilindungi daripada amalan buruk ini.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...