Sunday, November 20, 2011

Penghinaan Kepada Skuad Bola Sepak Malaysia di Sukan SEA 2011

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Pertamanya, tahniah kepada skuad bola sepak negara bawah 23, bimbing Ong Kim Swee yang berjaya ke final pada 21 hb November ini. Sebagai rakyat dan penyokong bola sepak, wajar kita memberikan sokongan penuh kepada barisan anak muda seawal 17 tahun hingga 23 tahun yang menunjukkan kualiti permainan yang boleh dibanggakan.

Kejutan yang paling besar tentulah apabila skuad negara mengalahkan skuad tuan rumah dalam perlawanan kumpulan dengan satu gol tanpa balas. Gelora Bung Karno menjadi saksi tumbangnya satu pasukan yang ego rakyatnya pelik. Rakyat negara yang mempunyai bahasa, agama dan sejarah rumpun yang rapat dengan kita, tetapi sifat dengki khianat terhadap Malaysia tidak pernah padam.

Bermula dengan kegagalan Presiden Soekarno mencapai kemenangan semasa peristiwa 'Ganyang Malaysia' pada 1963, ia berterusan disimpan sebagai dendam yang diluahkan melalui sikap mereka terhadap negara kita dalam apa juga keadaan.

Sama ada kita sedar atau tidak, isu Pulau Sipadan dan Ligitan, isu amah, Isu ladang sawit syarikat Malaysia di Indonesia dan seumpamanya, menjadikan pandangan sebahagian rakyat Indonesia terhadap negara kita sangat skeptikel. Mereka mempunyai stigma bahawa Malaysia suka mengambil kesempatan dan wajar mereka menunjukkan rasa tidak hormat kepada rakyat negara ini.

Menurut Buletin Utama TV3, belum pernah berlaku lagu terhadap mana-mana pasukan bolasepak di seluruh dunia samada ia bertaraf kelab mahupun pasukan kebangsaan yang menerima kawalan keselamatan yang sebegitu tinggi dan ketat daripada pihak berkuasa di sesebuah negara tempat berlangsungnya sesuatu perlawanan sebagaimana yang pernah dan telah diterima oleh pasukan bolasepak Malaysia daripada pihak keselamatan Indonesia. Sewaktu perlawanan Indonesia menentang Qatar dalam pusingan Piala Dunia baru-baru ini, respons penyokong negara Garuda itu sangat pesimistik. Setakat menyokong  pasukan mereka dan boleh menerima kekalahan di tempat sendiri.

Sudah dua kali, skuad bola sepak negara kita terpaksa menaiki Barracuda, sejenis kenderaan perisai tentera Indonesia untuk pulang ke hotel penginapan. Pertama, ketika perlawanan di antara Malaysia menentang Indonesia untuk merebut Piala Suzuki AFF pada tahun lepas di Stadium Nasional Gelora Bung Karno juga. Skuad Harimau Malaya terpaksa dibawa keluar dari stadium dengan menggunakan kereta perisai tentera serta kereta kebal bagi mengelak mereka dari diganggu oleh penyokong yang berada di luar stadium.
 Kedua, sebaik saja tamat perlawanan bolasepak antara Malaysia dengan Indonesia 17 November dua hari yang lalu di stadium yang sama, layanan serupa juga telah diterima oleh pasukan Harimau Malaya bawah 23 tahun ketika mereka keluar meninggalkan stadium terpaksa dibawa dengan beberapa buah kereta kebal milik Tentera Nasional Indonesia (TNI) bagi mengelak gangguan daripada penonton warga Indon yang tentunya tidak berpuashati dengan kekalahan 0-1 pasukan Indonesia ditangan skuad Harimau Malaya.

Jika difikirkan, pernahkah pasukan ternama seperti Brazil, Italy, Perancis, Sepanyol, Jerman, Argentina, Chile, Paraguay, Uruguay dan sebagainya menerima kawalan yang begitu ketat sekali seperti yang pasukan negara kita terima daripada negara Indonesia?

Begitu jugalah dengan kelab-kelab bolasepak terkemuka dunia seperti Chelsea, Manchester United, Liverpool, Manchester City dan lain-lain, belum pernah lagi mereka mendapat jaminan keselamatan yang begitu tinggi sekali daripada pihak berkuasa negara penganjur sebagaimana layanan yang diberi oleh pihak berkuasa Indonesia ke atas pasukan negara kita.

Jikalau dianalisis secara jujur, tentu tindakan diambil oleh pihak berkuasa Indonesia yang membawa barisan pemain bolasepak negara menggunakan kenderaan perang milik Tentera Nasional Indonesia (TNI) dengan sendirinya telah menunjukkan kepada masyarakat dunia umumnya bahawa betapa kolot dan ganasnya rakyat Indonesia. 

1 comment:

  1. HORRAY FREE FREE FREE...TANKUUU VERYMUCH N.AJIS...
    PAS Bekalkan E.Coli Percuma Ke Setiap Rumah Di Kelantan.
    Filed Under ( berita pisau ) by pisau on 20.11.11
    20 tahun memerintah di Kelantan,kerajaan khawarij PAS secara konsisten berjaya membekalkan virus E.Coli kesetiap rumah secara percuma.

    Kejayaan yang ditempa oleh Nik Aziz sebagai Menteri Besar sudah pasti akan tercatat didalam sejarah negara.Tidak ada mana mana kerajaan BN yang mampu menandingi kehebatan kerajaan khawarij PAS Kelantan.

    Dasar membekal air kotor yang membawak virus E.Coli adalah inisiatif negeri berkebajikan PAS Kelantan.Di khabarkan ini menjadi punca kejayaan PAS untuk terus menjadi kerajaan di negeri Kelantan.

    Rakyat Kelantan yang menyokong khawarij PAS sudah pasti akan menolak parti BN daripada menjadi kerajaan kerana seluruh negara yang diperintah oleh BN tidak pernah membekalkan virus E.Coli secara percuma sepertimana yang dilakukan oleh khawarij PAS Kelantan.




    Read more: http://www.pisau.net/#ixzz1eGLUUK9k

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...