Wednesday, December 21, 2011

Apabila Pemirikan Tidak Rasional

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Apa ertinya politik pada anda?  Pemimpin boleh datang dan pergi. Siapa pun tidak kekal, kecuali Allah. Baiklah, jika itu konsep asas yang kita percaya, bolehkah kita memahami erti wujudnya pembangkang dalam sebuah negara demokrasi? Pembangkang berfungsi untuk menjadi alat timbang tara, kuasa 'check and balance' yang bertanggungjawab membetulkan tindakan kerajaan yang memerintah.

Hari ini, kebencian terhadap kerajaan bukan disebabkan oleh usaha berterusan untuk membangunkan negara. Saya salin dan tampal satu kenyataan yang menunjukkan betapa segelintir rakyat hari ini hanya bermatlamat untuk melingkupkan UMNO dengan apa cara sekalipun.

"Peduli apa Pas nak buat negara Islam ka atau Pas nak buat negara Komunis janji Pas lawan Umno kami sokong.

Kalau Pas buat negara Islam tapi kawan dengan umno kami akan lawan dengan Pas. Kalau PKR tak makan rasuah tapi kawan dengan UMNO pun kami lawan PKR.

Asal Bukan UMNO semua kami sokong. Walaupun kami tau dalam Pas ada banyak anjing tapi nak buat macam mana dah Pas lawan UMNO kenalah kami sokong jugak."

Jadi, apabila Datuk Hassan Ali cuba membetulkan laluan PAS, beliau dianggap 'balaci' UMNO oleh Setiausaha Agung PAS sendiri. Saya makin tak nampak di mana relevannya PAS. Secara peribadi, saya amat bersetuju dengan Datuk HAssan Ali. PAS semakin tersasar.

Anda harus tahu mengapa saya katakan begini. Saya antara pengundi yang memberi undi kepada PAS dalam PRU 2008. Saya juga pernah tidak bertegur sapa dengan arwah ayah saya kerana bercanggah fahaman politik dahulu. Saya antara orang terawal mengunjungi Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang selepas disytiharkan sebagai pemenang dalam PRU 1999. Ketika itu, saya melihat PAS sangat relevan dengan hati saya.

Kini, saya memahami mengapa Hassan Ali kecewa dengan PAS. PAS sudah berubah. Apa yang saya bimbangi dahulu sudah berlaku.

2 comments:

  1. Salam Ayahnyah,

    begitulah politik...ibarat kata Winston Churchil, bekas perdana menteri UK."tiada siapa yang menanggap dan mengakui demokrasi itu bersih dan sempurna,bahkan demokrasi merupakan cara memilih pemerintah yang paling teruk di dalam dunia, namun tiada cara lain yang lebih baik dari itu" berita terbaru Umno setuju tukar dengan MIC utk Dun Pasir Panjang.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. Kegagalan di DUN Pasir Panjang 2008 adalah kerana undi protes. Insyaallah kali ini pasti berubah..

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...